Dra mig baklänges!! Vilket exemplar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dra mig baklänges!! Vilket exemplar!
Oj, tack för hjälpen. Det var inte många rätt där. Då går jakten vidare.
Jag kikar även på två speedies från forum-medlemmen Magnusc (145.022 transitional och 105.012) samt nedan från gripenbro vilken iofs är i en annan prisklass men ser tilltalande ut:
Vettigt köp eller går jag på minor även där?
Gripenbros har annonserats här för 90K. Fortfarande mycket för en 145.022 men som sagt väldigt tilltalande.
Säljes/Bytes - Omega Pre-Moon PRISSÄNKT
Omega Speedmaster Pre Moon Samlarset 145.022 ST Speedmaster Pre-Moon med caliber 861, orörd och helt original förutom plexi som är bytt, original medföljer. Serie 29 miljoner och såld ny 1970. Tavla och visare med härligt gulfärgat tritium och galet fint skick. Orörd och riktigt vass och fet...klocksnack.se
Jag hade bara stämt av om det rör sig om ett "chrono creep" på nedre subdial som verkar rört sig framåt. Märkligt dock om den var nyservad. Annars helt klart ett fint ex i mina ögon!Den gripenbro har listad ser helt korrekt ut förutom, vad det ser ut som, lite annorlunda borstning på sidan av boetten. Att köpa den för 90k känns som ett vettigt pris, till och med bra med tanke på att den är servad enligt annonsen.
De andra har jag ingen aning om vilka dem är.
Förresten ta en kik på www.speedmaster101.com så kan du göra en första koll själv.
Den hann tyvärr säljas… ”chrono creep”, vad beror sådant på? Normalt som uppstår på de flesta kronografer och enkelt fixas till eller tecken på att klockan inte är något att ha?Jag hade bara stämt av om det rör sig om ett "chrono creep" på nedre subdial som verkar rört sig framåt. Märkligt dock om den var nyservad. Annars helt klart ett fint ex i mina ögon!
Grattis!! Det blev en Speedy igen till slut. En 3861 hesalite om jag inte ser fel?Tillbaka i tråden på ST med nytt in i söndags. Ha en snabb tisdag!
Tack! Ja, gick i slutändan inte att gå runt den nya med hesalit. SM300:an blev kortvarig.Grattis!! Det blev en Speedy igen till slut. En 3861 hesalite om jag inte ser fel?
Jag har något billigt set jag skaffade på Tradera, är inte helt säker på storleken jag använde men det tror det blev 1,2 mm till slut. Enligt Omega forums verkar dock större fungera, både 1,8 och 1,4 nämns: https://omegaforums.net/threads/adjusting-the-3861-bracelet-help.130613/Tack! Ja, gick i slutändan inte att gå runt den nya med hesalit. SM300:an blev kortvarig.
Edit: saknar passande mejsel till länken (därav lädret), vet du vilken jag skall skaffa? mindre skruvar än dom vanliga Omegalänkarna.
Snyggt fångat, missade den detaljenJag hade bara stämt av om det rör sig om ett "chrono creep" på nedre subdial som verkar rört sig framåt. Märkligt dock om den var nyservad. Annars helt klart ett fint ex i mina ögon!
Det är olika och beror på hur urverket är konstruerat. Men vad det gäller 861 (även 321) så är det att en "broms" som inte är tillräckligt tight för att stoppa timräknaren från att räkna upp vilket gör att timräknaren räknar vidare även om kronografen är avstängd. Det är något som ska lösas vid en service men det gäller att urmakaren kontrollerar den i arbetet. Kan tänka mig att det lätt att urmakare missar att stämma av att den fungerar som den ska och har då problemet kvar efter service.Den hann tyvärr säljas… ”chrono creep”, vad beror sådant på? Normalt som uppstår på de flesta kronografer och enkelt fixas till eller tecken på att klockan inte är något att ha?
Jädrar va snygg den var på det bandet!Ha en go Seedy Tuesday vänner.
För en som inte är biten Speedmaster-fantast men tycker de är vansinnigt fina klockor så tycks jag ha sett en trend: De klockor med hel-silver bezel kostar mindre än de med svarta inserts. Finns det någon anledning till det eller handlar det bara om efterfråga/tillfällighet?
ja tänkte modernare sorten, okey ja det stämmer säkertTänker du på vintage eller modernt? Om det senare är kanske svaret så enkelt så att de du ser med svart är moonwatch och annat du ser är tex varianter av reduced?