• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jag tänkte montera tillbaka länken på min Speedy Pro, men det var fan inte lätt. Några tips?
Vad är problemet du stöter på? Jag satte tillbaka min igår, och det var lite trixigt att få av läderbandet jag hade tills dess och fick ta i lite. Däremot tyckte jag inte det var så svårt att få på själva länken. Tryckte på från sidan och den gled i iaf.
 
Tack för snabba svar
Jag använder originalverktyget som följde med i stora boxen. Jag har försökt att först få sprinten i ena hålet och sedan trycka ihop och ner den på andra sidan, men det går inte. Det är som om sprinten inte går i första hålet och därmed inte går att trycka ihop tillräckligt.
 
Tack för snabba svar
Jag använder originalverktyget som följde med i stora boxen. Jag har försökt att först få sprinten i ena hålet och sedan trycka ihop och ner den på andra sidan, men det går inte. Det är som om sprinten inte går i första hålet och därmed inte går att trycka ihop tillräckligt.
Märkligt. Kan du testa att peta i nederdelen av sprinten/länken och sätta tummen där, så att den inte hoppar upp eller ut. Sen trycker du i sprinten ovanifrån. Kanske är bäst att sätta på en tejpbit så du inte repar hornen (det har jag råkat göra..). Så länge du tycker ändlänken spelar det ju ingen roll om den första delen av sprinten går i eller inte - båda hoppar i till slut när båda delar av sprinten är innanför bandhornen. Det är ju inte ett läderband eller liknande som kan gå "igenom" bandhornen eller så.

Hm. Kanske blev en invecklad förklaring..
 
Tack för snabba svar
Jag använder originalverktyget som följde med i stora boxen. Jag har försökt att först få sprinten i ena hålet och sedan trycka ihop och ner den på andra sidan, men det går inte. Det är som om sprinten inte går i första hålet och därmed inte går att trycka ihop tillräckligt.
Det finns två längder på bandstiften, till länken ska det var de som är lite kortare.
 
2 bra saker i livet! :)
image.jpeg
 
Funderar på att köpa en Speedmaster inom kort men känner att jag inte har någon större koll på de olika referenserna. Jag vet iallafall att jag inte vill ha reduced eller automatic, utan professional. Jag har kollat en del på 145.022 men vet ej om den går att få för under 30k? Annars tror jag att en 3570.50 är en sådan jag letar efter. Är det något särskilt jag ska tänka på? Har budget på 25k egentligen men kan sträckas till 30k.:)
 
Funderar på att köpa en Speedmaster inom kort men känner att jag inte har någon större koll på de olika referenserna. Jag vet iallafall att jag inte vill ha reduced eller automatic, utan professional. Jag har kollat en del på 145.022 men vet ej om den går att få för under 30k? Annars tror jag att en 3570.50 är en sådan jag letar efter. Är det något särskilt jag ska tänka på? Har budget på 25k egentligen men kan sträckas till 30k.:)
En sen 145.022 från 80-talet får att få för 20-25 om man inte är så kräse:) Många förespråkar att man direkt ska lämna in den på service om man inte har det dokumenterat. 6-7000? Så om du hittar en för 23 + service så blir det runt 30.

kul att du vill ha speedy! Ser fram emot att välkomna dig in i värmen.
 
En sen 145.022 från 80-talet får att få för 20-25 om man inte är så kräse:) Många förespråkar att man direkt ska lämna in den på service om man inte har det dokumenterat. 6-7000? Så om du hittar en för 23 + service så blir det runt 30.

kul att du vill ha speedy! Ser fram emot att välkomna dig in i värmen.
Jag måste grotta in mig lite mer på de olika referenserna innan jag bestämmer mig, men nästan 100% blir det en Speedy:D
 
Har kollat lite mer på 145.022 nu och har några frågor. Som jag förstår det finns det 1039 som är något ovanlig, sedan 1171, som är den mest vanliga (?), även 1116 och 1175. När jag sedan kollar på Chrono24 finner jag ett par 145.022 med länkar som liknar de nya länkarna till 3570.50, som heter 1998 (?). Jag tycker om den nya länken mycket mer än de äldre, men gillar 145.022 mer än 3570.50 tror jag. Finns 145.022 med en länk liknande den nya?
 
Vad säger panelen om denna?
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-professional-racing-15k-idag.57075/
Jag har invändningar mot att den säljs som en "racing" när det bara är tavla och visare som är därifrån. Men skulle man ens kalla det för en franken när delarna kommer från olika tillverkare?
Jag menar inte att hänga ut någon, utan är bara genuint känslomässigt förvirrad.
Också tänkt på detta.. Det framgår iofs tydligt att den är en Frank. Priset speglar det också.
Men att kalla det för en "omega Speedmaster professionl Racing" vet jag inte. "Omega Speedmaster professional rasing"-isch kanske är mer passande?
 
Tillbaka
Topp