Inte så dyrtCa 1000kr-1500kr har det varit för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte så dyrtCa 1000kr-1500kr har det varit för mig.
Väldigt intressant att följa, skulle gärna ha tillgång till de verktyg du harTog tag i mitt speedy projekt lite idag. Började med att plocka av länken. Stämplad i Claspen förstår jag indikerar vintage då nya länkar är lasertryckt?
![]()
![]()
![]()
![]()
Sen monterar jag av baklocket och magnetskölden
![]()
![]()
![]()
Jag tar nu och inspekterar verket. Jag tycker det ser väldigt fint ut. Jag ser att det finns gott om olja kvar under lager stenen på balansen.
![]()
Jag ruckar klockan och får den att gå så här fint.
![]()
Eftersom urtavlan och visare ändå inte var värda att byta tillbaka till tror jag att jag väljer att inte serva klockan. Den finns helt enkelt inte nåt servicebehov just nu som jag ser det. Jag väljer dock att montera ur krona och uppdragsaxel, jag vill gärna ha tillbaka originalkrona och bezel.
![]()
![]()
Jag har beställt en ny uppdragsaxel som jag kommer montera på originalkronan (höger i bild).
Tycker ni jag tänker fel på nåt sätt så hojta gärna till!
Fortsättning följer..
Älskar dina inlägg! Följer med spänningJag frågade runt lite om råd och kontaktade säljaren för att förstå servicehistorik lite mer. Visade sig att klockan inte blivit servad sedan 2006. Imponerande att den såg så fin ut och ändå gick så bra. Kan inte ha använt allt för mycket senaste 20åren. Men det är hög tid för service för om den används nu finns hög risk för slitage. Så jag går vidare med service trots allt.
Monterar ur verket ur boetten och tar av tavla och visare.
![]()
![]()
Sen sätter jag verket i en verkhållare och monterar ner verket. Dom skruvar jag är ovan vid skruvar jag tillbaka igen. Över 100 delar i det här verket. På gånghjulsbryggan hittar vi serienumret som daterar klockan till 1982.
![]()
![]()
![]()
![]()
När allt är avmonterat tar jag ut cap jewels på balansens båda sidor.
![]()
![]()
Monterar isär trumman och tar ut fjädern. Dessa skruvarna är INTE stora.
![]()
![]()
![]()
Fjädern ser typ ny ut så klockan har nog inte använts mycket sen senaste service.
Sen går jag över juvelerna i verkplattan och bryggor med pegwood och packar ner alla delar i tvättkorgar och startar tvättmaskinen. Medans urverkstvätten går (helautomatisk svensk konstruktion från 60talet) så nattar jag barnen
![]()
![]()
![]()
Fortsättning följer..
Tack för en härligt nördig post!Jag frågade runt lite om råd och kontaktade säljaren för att förstå servicehistorik lite mer. Visade sig att klockan inte blivit servad sedan 2006. Imponerande att den såg så fin ut och ändå gick så bra. Kan inte ha använt allt för mycket senaste 20åren. Men det är hög tid för service för om den används nu finns hög risk för slitage. Så jag går vidare med service trots allt.
Monterar ur verket ur boetten och tar av tavla och visare.
![]()
![]()
Sen sätter jag verket i en verkhållare och monterar ner verket. Dom skruvar jag är ovan vid skruvar jag tillbaka igen. Över 100 delar i det här verket. På gånghjulsbryggan hittar vi serienumret som daterar klockan till 1982.
![]()
![]()
![]()
![]()
När allt är avmonterat tar jag ut cap jewels på balansens båda sidor.
![]()
![]()
Monterar isär trumman och tar ut fjädern. Dessa skruvarna är INTE stora.
![]()
![]()
![]()
Fjädern ser typ ny ut så klockan har nog inte använts mycket sen senaste service.
Sen går jag över juvelerna i verkplattan och bryggor med pegwood och packar ner alla delar i tvättkorgar och startar tvättmaskinen. Medans urverkstvätten går (helautomatisk svensk konstruktion från 60talet) så nattar jag barnen
![]()
![]()
![]()
Fortsättning följer..
För vintage https://speedmaster101.com/Om jag vill läsa på avseende olika Speedy-modeller och skillnader mellan dom, vilka sidor ska man läsa?
Bra fråga, oljorna är tillräckligt trögflytande för att hållas på plats med kapillärkraft och ibland används epilame behandling för att förhindra att oljor sprider sig. Men @R-Svarvofix kanske har någon ännu bättre beskrivning?Tack för en härligt nördig post!
När vi ändå har en expert på tråden lite semiOT , denna fråga har gnagit i mig under ett halvt decennium.
Hur kan oljan ligga kvar i ”koppen” (juvelen) utan att rinna ner längs med ”axeln” tillhörande ett kugghjul? Ser ingen axeltätning så på rak arm.
Oljan ser relativt lös ut (se gröna pilen på bilden)
![]()
Länk https://www.awci.com/watchmaking-excellen/applying-oil-to-train-jewels/
Tack på förhand!
Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
![]()
Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
![]()
![]()
![]()
Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.
Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment
![]()
![]()
Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
![]()
![]()
Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
![]()
Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
![]()
Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.
Fortsättning följer..
Följde med stort intresse din renovering av Chronolinken tidigare och hittar nu detta. Stort tack för att du tar dig tid att ta med oss.Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
![]()
Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
![]()
![]()
![]()
Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.
Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment
![]()
![]()
Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
![]()
![]()
Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
![]()
Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
![]()
Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.
Fortsättning följer..
Du borde göra en samlad tråd för hela projektet sedan när du är klar! Spännande att följa med!Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
![]()
Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
![]()
![]()
![]()
Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.
Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment
![]()
![]()
Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
![]()
![]()
Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
![]()
Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
![]()
Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.
Fortsättning följer..
Underbart beskrivet - all heder och TACK!!Hann göra en liten start på montering idag.
Först sorterade jag ut alla delar igen:
![]()
Först ut efter det blir att få ner fjädern i trumman igen. Fram med ett roligt verktyg, fjädervindan, där jag vevar in fjädern.
![]()
![]()
![]()
Ovanför ser ni att veven har en hulling som fäster i fjädern.
Sen är det bara att dra ut veven och klicka ur fjädern i trumman. Ett riktigt skönt moment
![]()
![]()
Sen för jag i fjäderhusbommen och sätter på locket på trumman.
![]()
![]()
Efter det sätter jag tillbaka dom delarna som satt fast på trummans undersida, ni minns de väldigt små skruvarna.
![]()
Då var trumman klar och efter den oljar och monterar jag cap jewels på verkplattan och balansen. Monterar sen av balansen från verkplattan igen. (Den fick sitta säkert där under tvätt bara.)
![]()
Nästa gång kan jag börja sätta ihop urverket igen. Detta kändes mer som uppladdning/förberedelser.
Fortsättning följer..
Ännu en Speedy Tuesday när man inte får ha den på handleden…
![]()