• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Principal

Omega
2-Faktor
Har en fråga om acceptabel gångavvikelse inom garanti-tiden. Min 005 går upp mot 30 sek för fort/dygn enligt time-grapher (mindre i vissa lägen men klart mer än 15 i samtliga). Tycker också att amplituden är något låg. Jag tycker detta är lite mycket och funderar på att lämna in den till AD imorgon, hur hade ni gjort? Ngn som vet vad specen säger?

Tacksam för all input!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har en fråga om acceptabel gångavvikelse inom garanti-tiden. Min 005 går upp mot 30 sek för fort/dygn enligt time-grapher (mindre i vissa lägen men klart mer än 15 i samtliga). Tycker också att amplituden är något låg. Jag tycker detta är lite mycket och funderar på att lämna in den till AD imorgon, hur hade ni gjort? Ngn som vet vad specen säger?

Tacksam för all input!
Vill minnas att Omega specar -1 till +11 spd för 1861 så där kan du definitivt garantireklamera tycker jag.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Har en fråga om acceptabel gångavvikelse inom garanti-tiden. Min 005 går upp mot 30 sek för fort/dygn enligt time-grapher (mindre i vissa lägen men klart mer än 15 i samtliga). Tycker också att amplituden är något låg. Jag tycker detta är lite mycket och funderar på att lämna in den till AD imorgon, hur hade ni gjort? Ngn som vet vad specen säger?

Tacksam för all input!
Har för mig att 1861 ligger mellan -1 och +10. Så jag hade lämnat in den medans garanti finns :)Min ligger på ca -1/+2 och gjort det sedan den köptes 2021.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hittills så går min 1861a -2s/d 🚀

IMG_2473.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nu har jag kommit vidare. 😊
Monterar och smörjer kronografens delar enligt spec. Det varvas mest mellan tjockare röd olja (hp1300) och det blåa fettet (9504).

IMG_0816.jpeg

IMG_0817.jpeg

IMG_0818.jpeg
IMG_0819.jpeg
IMG_0820.jpeg


När jag har kommit så här långt är det dags att montera på kronografhjulen.
IMG_0832.jpeg
IMG_0834.jpeg
IMG_0835.jpeg

På sista bilden ovan monteras hjulet som kopplar ihop kronografhjulet i mitten med hjulet som sitter på fjärdehjulet. Detta hjul kan åka in och ut från kronografhjulet beroende på om kronografen är startad eller ej.
Nedan ser ni en bild där den den är det. Bilden ovan är den inte startad. En väldigt fin passform på alla tänder, ingenjörskonst!
IMG_0836.jpeg

IMG_0837.jpeg

Eftersom hjulet som driver hela kronografverket är fjärdehjulet som också har klockans sekundvisare så för man smidigt över den till kronografhjulet som också rör sig ett helt varv på 60sekunder.

Sen går jag vidare med att montera dom sista delarna för reset/start/stopp funktionerna innnan jag vänder på verket.
IMG_0847.jpeg


Nu vänder jag på verket och monterar sista delarna för timregister.
IMG_0848.jpeg


Nu är verket färdigt. Jag provar att start, stopp och reset fungerar som det ska och allt verkar göra det 😃
Nu är det dags att i nästa steg börja arbeta på case, tavla, länk 😊

IMG_0850.jpeg


Fortsättning följer..
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Nu har jag kommit vidare. 😊
Monterar och smörjer kronografens delar enligt spec. Det varvas mest mellan tjockare röd olja (hp1300) och det blåa fettet (9504).

IMG_0816.jpeg

IMG_0817.jpeg

IMG_0818.jpeg
IMG_0819.jpeg
IMG_0820.jpeg


När jag har kommit så här långt är det dags att montera på kronografhjulen.
IMG_0832.jpeg
IMG_0834.jpeg
IMG_0835.jpeg

På sista bilden ovan monteras hjulet som kopplar ihop kronografhjulet i mitten med hjulet som sitter på fjärdehjulet. Detta hjul kan åka in och ut från kronografhjulet beroende på om kronografen är startad eller ej.
Nedan ser ni en bild där den den är det. Bilden ovan är den inte startad. En väldigt fin passform på alla tänder, ingenjörskonst!
IMG_0836.jpeg

IMG_0837.jpeg

Eftersom hjulet som driver hela kronografverket är fjärdehjulet som också har klockans sekundvisare så för man smidigt över den till kronografhjulet som också rör sig ett helt varv på 60sekunder.

Sen går jag vidare med att montera dom sista delarna för reset/start/stopp funktionerna innnan jag vänder på verket.
IMG_0847.jpeg


Nu vänder jag på verket och monterar sista delarna för timregister.
IMG_0848.jpeg


Nu är verket färdigt. Jag provar att start, stopp och reset fungerar som det ska och allt verkar göra det 😃
Nu är det dags att i nästa steg börja arbeta på case, tavla, länk 😊

IMG_0850.jpeg


Fortsättning följer..
Underbart!
Hur håller du reda på var alla delar ska sitta?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Underbart!
Hur håller du reda på var alla delar ska sitta?
Man lär sig! Men jag har kollat på ett antal youtube videos för att förbereda mig väl. Dessutom fått servicebeskrivningen i pdf. Jag skruvade tillbaka många skruvar för kronografdelarna för att inte blanda ihop dom.
Fotar mycket vid nermontering för att kunna titta på när jag monterar ihop.
 

KlockC

Omega
Har länge funderat på att avyttra denna till förmån för annat då den mest spenderar tid i byrålådan… men varje gång jag tar fram den är separationsångesten brutal!

Finns det några Speedyvänner som gått igenom samma, och kan dela era erfarenheter?

IMG_0043.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kom vidare lite med originalglaset och boett innan det var av till badhuset med familjen.

Först måste det nyare moderna glaset ut, sitter hårdare än att man orkar pressa ut det med fingrarna. Fram med starke adolf, rack pressen. Hittar en passande back som glaset kan landa i och en som går ner i boetten. Kör plastbackar för att inte skada något.
IMG_0864.jpeg

IMG_0865.jpeg
IMG_0866.jpeg
IMG_0867.jpeg

IMG_0869.jpeg


Får nu möjlighet att jämföra glasen lite närmare. Det är både skillnad på material i spännringen samt höjden på glaset. Tror man får en mer domead känsla av originalglaset.
Jag går då vidare och polerar glaset.
IMG_0871.jpeg
IMG_0873.jpeg
IMG_0884.jpeg
IMG_0885.jpeg
IMG_0889.jpeg
IMG_0893.jpeg
IMG_0894.jpeg


Boetten får jag posta senare.. nu pinchos! 🍿
Fortsättning följer…
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
IMG_5021.jpeg
IMG_5022.jpeg

Ett tag sedan senaste posten här. Spacklat och de slipat i helgen. Snart 8 år dagligen på handleden. Ska in på service till hösten!
Fasen detta slår ju min "hePanterpatina" och chuck approved måste den passerat för länge sen.
Jag gillart😍👍
Men istället för spackel o slip så låtsas vi de är månsand
#toolwatch
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
@Chuck hur många speedys har du gått igenom?
Haha since 2016-2021 hann jag med 6st Hesalite så en om året i snitt under den perioden 😂 (inkl ST2017 under 2 omgångar)
Bonus - Och en reduced 2015 nånstans ☺️

Under min Hesalite era upplevdes det som lättare för plånkan att köpa + sälja med ev nån 2 tuss i förlust, man tog det.

Vet inte hur de ligger till med rabatt these days men även fall AD är schysst med 25% på en Hesalite tycker jag det är för mycket för klocktypen.
Absolut, en total WiS klocka på alla vis! Men ändå.

Min första 005 bnib från AD gick på 26500kr net.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
IMG_5021.jpeg
IMG_5022.jpeg

Ett tag sedan senaste posten här. Spacklat och slipat i helgen. Snart 8 år dagligen på handleden. Ska in på service till hösten!

Fasen detta slår ju min "hePanterpatina" och chuck approved måste den passerat för länge sen.
Jag gillart😍👍
Men istället för spackel o slip så låtsas vi de är månsand
#toolwatch
Keep em comen ser smuuuuuut ut!



Small Benchmark of usage:

IMG_7411.jpeg


IMG_7410.jpeg


IMG_7408.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Med tanke på hur ni andra verkligen brukar era klockor väl kanske jag framstår som petig när jag finpolerar boetten… men jag tyckte den var så fin i dom borstade ytorna att jag bara försiktigt ville toucha upp dom polerade ytorna. Gick inte på med nåt grovt polermedel utan alla dings är kvar.
Så här såg det ut innan:
IMG_0874.jpeg

Väldigt fin redan här så behövdes inte mycket. Men tejpar boettens borstade ytor:
IMG_0879.jpeg
IMG_0880.jpeg


Polerar med två olika polermedel på polermaskinen.
IMG_0881.jpeg


Sen kör jag boett, länk och pushers i ultraljudstvätten.
IMG_0883.jpeg


Boetten blev nice 😊 från 1982!
IMG_0891.jpeg
IMG_0892.jpeg


Fortsättning följer..
 
Topp