• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

De är hårt jobb i vanlig ordning
1000020226.jpg

Fortsatte lite igår 😊

Jag monterar i det sista hjulet i löpverket, gånghjulet. Som sagt har den en egen brygga. Efter det sätter jag på drivhjulet för kronografen (ni minns detta hjul fästs på fjärde hjulet som också har sekundvisaren på andra sidan verket på sig) med visarpress.
IMG_0791.jpeg
IMG_0792.jpeg
IMG_0795.jpeg

IMG_0796.jpeg

Efter det är det dags för att montera gånghaken. Den får sig en epilame-behandling innan den monteras för att säkerställa att oljorna stannar där dom ska. Gånghaken glider längs med tänderna på gånghjulet och där vi vill ha olja bara.
IMG_0797.jpeg
IMG_0798.jpeg

Efter gånghakens brygga skruvats på plats monterar jag tillbaka balansen och urverket går igång fint! Nu har den tickat under natten och så här är resultatet nu på morgonen. (Den ska ruckas in senare så tidhållningen blir rätt.)
IMG_0799.jpeg
IMG_0809.jpeg

Nästa steg blir att börja montera kronografens delar.
Fortsättning följer..

Länken var ingen höjdare så fick bli ett byte. Som tur är så är en ny länk påväg från farbror Seiko 😍

IMG_2461.jpeg

IMG_2462.jpeg
Eller hur! Aldrig riktigt fastnat för den länken. Tror det är att speedyn redan är lång lug to lug och en solid ändlänk som bygger ut blir för bulkig. Därför jag gillade den jag har nu, som för tillfället är i delar, som är lite mer vintage. Hoppas du blir nöjd med nya länken!
IMG_0603.jpeg

Eller hur! Aldrig riktigt fastnat för den länken. Tror det är att speedyn redan är lång lug to lug och en solid ändlänk som bygger ut blir för bulkig. Därför jag gillade den jag har nu, som för tillfället är i delar, som är lite mer vintage. Hoppas du blir nöjd med nya länken!
IMG_0603.jpeg

Ja, den länken passar tyvärr bättre på en dykare. Är inte heller så förtjust i male endlinks (hanändlänkar?). Blir säkert toppen med länken jag har beställt, fått väldigt goda omdömen vad jag har kunnat läsa mig till.

Blev dock riktigt bra på mitt gamla racingläder från CNS.

IMG_2464.jpeg

Fråga till expertpanelen:

När jag skulle byta band på Speedyn (3861) så sköts ett utav de två bandstiften iväg som en projektil och är nu i tre delar. Omegas bandstift är ju lite tjockare och mina "reservbandstift" är lite tunnare. Jag fattar att jag inte kan använda de tunnare till länken då det troligen kommer bli lite spel mellan stiftet och håligheten i ändlänken. Så jag hade tänkt fixa ett nytt i butik som sa att även Breitlings bandstift passar (de enda de hade på lager i butik).

Men kan jag använda de tunnare stiften med typ ett läderarmband utan att riskera att de inte pallar vikten/trycket? Kanske en dum fråga men isf får ni ha överseende med det, tack!

Bjuder på en bild för att det är roligare!

Skärmavbild 2024-03-22 kl. 08.51.57.png

Fråga till expertpanelen:

När jag skulle byta band på Speedyn (3861) så sköts ett utav de två bandstiften iväg som en projektil och är nu i tre delar. Omegas bandstift är ju lite tjockare och mina "reservbandstift" är lite tunnare. Jag fattar att jag inte kan använda de tunnare till länken då det troligen kommer bli lite spel mellan stiftet och håligheten i ändlänken. Så jag hade tänkt fixa ett nytt i butik som sa att även Breitlings bandstift passar (de enda de hade på lager i butik).

Men kan jag använda de tunnare stiften med typ ett läderarmband utan att riskera att de inte pallar vikten/trycket? Kanske en dum fråga men isf får ni ha överseende med det, tack!

Bjuder på en bild för att det är roligare!

Skärmavbild 2024-03-22 kl. 08.51.57.png
Det håller med tunna med.

Har en fråga om acceptabel gångavvikelse inom garanti-tiden. Min 005 går upp mot 30 sek för fort/dygn enligt time-grapher (mindre i vissa lägen men klart mer än 15 i samtliga). Tycker också att amplituden är något låg. Jag tycker detta är lite mycket och funderar på att lämna in den till AD imorgon, hur hade ni gjort? Ngn som vet vad specen säger?

Tacksam för all input!

Har en fråga om acceptabel gångavvikelse inom garanti-tiden. Min 005 går upp mot 30 sek för fort/dygn enligt time-grapher (mindre i vissa lägen men klart mer än 15 i samtliga). Tycker också att amplituden är något låg. Jag tycker detta är lite mycket och funderar på att lämna in den till AD imorgon, hur hade ni gjort? Ngn som vet vad specen säger?

Tacksam för all input!
Vill minnas att Omega specar -1 till +11 spd för 1861 så där kan du definitivt garantireklamera tycker jag.

Tacksam för all input!
Har för mig att 1861 ligger mellan -1 och +10. Så jag hade lämnat in den medans garanti finns :)Min ligger på ca -1/+2 och gjort det sedan den köptes 2021.

Tillbaka
Topp