• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ha en bra tisdag folket

IMG_3446.jpeg

Senast ändrad:
Ny FOIS-Speedmaster släppt idag. 104k på länk ("flatlink") alt. 99k på läder. 39,7mm case som huserar kaliber 3861.

Omega skriver själva: "A tribute to the original featuring the “Dot Over Ninety” and vintage OMEGA logo, with a new sapphire crystal that recreates the classic domed shape of the 1962 model."

1727950778666.png

Länk: https://www.omegawatches.com/watche...niversary-series/first-omega-in-space/product
Förvånansvärt lik Ed White enligt min mening. Men därmed också ruuuskigt snygg. Jag gillar. 🤩

Mycket snygg på länk! Hoppas att länken passar till gamla FOIS och att man äntligen kan köpa en riktig länk på FOISen.

På läder är jag inte helt övertygad och fejkpatina kommer inte vara för alla.

1000027376.jpg

Mycket snygg på länk! Hoppas att länken passar till gamla FOIS och att man äntligen kan köpa en riktig länk på FOISen.

1000027376.jpg
Håller också med om att den ser ut att göra sig bäst på länk (ska bli spännande att kika på den IRL).

Ang. fejkpatina så tillhör jag nog gruppen som har svårt för det generellt, men i det här fallet så kan jag inte riktigt bestämma mig. Det är en sån uppenbar re-issue att jag tycker att det blir mer okej jämfört med de klockor som försöker vara något slags mellanting mellan modernt och gammalt. Samtidigt så kan man ju faktiskt köpa en Speedmaster med äkta patina för den pengen.. Återigen något man kanske kommer kunna bestämma sig för vad man verkligen tycker när man väl får se den i person.

Ny FOIS-Speedmaster släppt idag. 104k på länk ("flatlink") alt. 99k på läder. 39,7mm case som huserar kaliber 3861.

Omega skriver själva: "A tribute to the original featuring the “Dot Over Ninety” and vintage OMEGA logo, with a new sapphire crystal that recreates the classic domed shape of the 1962 model."

1727950778666.png

Länk: https://www.omegawatches.com/watche...niversary-series/first-omega-in-space/product
Är den lite blå-aktig eller ser jag fel?

Tycker den är riktigt snyggt men ogillar valet av att skriva ut ”first omega in space & datum”

Tycker den är riktigt snyggt men ogillar valet av att skriva ut ”first omega in space & datum”
Jo, den ser lite blåaktig ut. Nästan med någon hint av lite sunburst? Men kan ju bara vara bilderna.
Edit: tavlan är gråblå-aktig. Ska vara i liknande stil som vissa gamla CK2998 enl. Hodinkee.

Nä, det bidrar inte jättemycket för mig heller men förstår varför de gör det.

Senast ändrad:

Jo, den ser lite blåaktig ut. Nästan med någon hint av lite sunburst? Men kan ju bara vara bilderna.
Edit: tavlan är gråblå-aktig. Ska vara i liknande stil som vissa gamla CK2998 enl. Hodinkee.

Nä, det bidrar inte jättemycket för mig heller men förstår varför de gör det.
Så här står det på hemsidan:
"the grey-blue dial is CVD coated, to replicate the tone of some CK 2998 watches produced in the 1960s."

Senast ändrad:

1000027376.jpg
Om jag får svara mig själv gällande om länken passar den gamla så ser det ju ut som att hålen ligger närmre caset på gamla FOIS så ser inte ut som det kommer passa.

Om jag får svara mig själv gällande om länken passar den gamla så ser det ju ut som att hålen ligger närmre caset på gamla FOIS så ser inte ut som det kommer passa.
Det är nog inget man kan använda dessa bilder till avgöra dock, då det är renderingar och inte fotografier. Lite olika perspektiv i bilderna också.

Med det sagt så har dom säkerligen gjort det svårt att återanvända länken bara för att dom är Schweizare.

Ska bli intressant att se nya FOiS i verkligheten, här ser den ut att ha påtaglig sunburst, vilket jag ogillar. Men är det subtilt så kan det fungera.

Screenshot_20241003-172517.png

Stort plus för safirglaset, snygg form och det verkar inte ha mjölkring.

Screenshot_20241003-183652.png

Senast ändrad:
104kkr här I Sverige, ca 94kkr i Eu och bara 82kkr i USA på stållänk. Varför straffas vi så hårt?
Är det med eller utan salestax i USA?
Det brukar väl aldrig vara med skatt i priset på saker i USA pga olika skattesatser i delstaterna?

Men samtidigt så kan jag hålla med om att vi blir rätt hårt straffade här i Sverige med våran dåliga krona men samtidigt måste det väl också ligga i att vi har så pass hög moms?

Är det med eller utan salestax i USA?
Det brukar väl aldrig vara med skatt i priset på saker i USA pga olika skattesatser i delstaterna?

Men samtidigt så kan jag hålla med om att vi blir rätt hårt straffade här i Sverige med våran dåliga krona men samtidigt måste det väl också ligga i att vi har så pass hög moms?
Osäker om salestax. Står bara $7900 på Omega.com. Men att det diffar 10.000kr mellan Sverige och eurozonen är lite onödigt kan man tycka.

62,5 timmar fick jag ut. Det är jag nöjd med, 12,5 timmar mer än spec.
Blir gångreserven kortare om man kör kronografen? Jag tänker att det kräver extra kraft att dra runt tre till visare.
IMG_5299.jpeg
Bra! Alla Omega jag kollat tickar på väl över spec (så slipper man reklamationer) men 3861 verkar procentuellt ännu bättre än typ 8800/8900. Ja, den kommer att stanna tidigare pga den högre kraft som krävs när kronografen går. Men det är i slutändan av fjäderns urdragning. Kör man kronografen säg dom första 24 tim och sedan stoppar den skall den ticka på lika länge.

Senast ändrad:
Ska bli intressant att se nya FOiS i verkligheten, här ser den ut att ha påtaglig sunburst, vilket jag ogillar. Men är det subtilt så kan det fungera.

Screenshot_20241003-172517.png

Stort plus för safirglaset, snygg form och det verkar inte ha mjölkring.

Screenshot_20241003-183652.png
Tjusig! Är i allmänhet inte helt positiv till konstlad retrolook, men om det görs bra är det ok. Dessutom kan man ju faktiskt köpa en vanlig 3861 om man inte gillar det. Är framförallt impad av nya safirglaset. Det borde få sitta på fler speedmasters och kommer kanske att göra det.

1000027376.jpg

Det är nog inget man kan använda dessa bilder till avgöra dock, då det är renderingar och inte fotografier. Lite olika perspektiv i bilderna också.

Med det sagt så har dom säkerligen gjort det svårt att återanvända länken bara för att dom är Schweizare.

Ja garanterat, snålkorvarna!
Länken kommer inte att passa till gamla FOiS enligt Robert-Jan Broer.

Tillbaka
Topp