Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller med gällande färgen på subdials. Förstår ju tanken att det ska koppla ihop sekundvisaren med tim och minutvisaren. Håller med att det hade varit snyggare om de hållt sig till en typ av visare. Har länge funderat på att byta visare själv, men inte gjort på grund av garantin. Men nu har ju min garanti gått ut och jag har två vita visare liggandes härhemma (samtliga visare byttes när jag tappade min klocka i golvet). Så kanske skulle ta tag i det.
Några tankar kring den senaste FOiS
Men förts några ord om den förra varianten som jag hade under ett år.
Det positiva.
- Den första symmetriska boetten sedan Ed White
- Priset
- Den historiska betydelsen av klockan
- Att det inte var fejk patina.
Det negativa
- Saphireglaset var boxed, klockan upplevdes kall.
- Att inte alla mindre visare var vita, sekundvisaren var i metall i en märklig form.
- Bevels på boetten, såg lite märkligt ut
- Att den kom enbart på läder
- Rätt tjock och topptung.
Den nya FOiS (baserat på och några videos)
Positivt
- Att den kommer på en snygg länk
- Att boetten mer tidsenlig och inte har bevels
- Färgen på tavlan, Gråblå
- Stepped dial med långa index.
- Korrekt logga på tavlan.
- Urverket
- Tjockleken är helt ok
- Domed saphire.
- Snyggt baklock som inte visar urverket.
- Rätt ok pris
Negativt
Överlag är den nya FOiS en mycket bättre tolkning av ck2998 än den förra modellen.
- Det går inte att komma runt det, den falska patinan är i det mörkaste laget. Har svårt för detta. Fyller ingen funktion förutom design, hade varit bättre med off white som på Ed White 321.
- Visarna på subdialsen är fortfarande olika, två vita och en i silver. Förstår inte varför, det hade ju varit lätt ordnat och något som varit en synpunkt ända sedan den första FOiSen.
Jag gillar verkligen ck2998 och dess olika sub ref, men priset på en vintage i bra skick har stuckit i väg så pass att om gillar denna ref så är den nya FOiSen ett bra alternativ och något som man vågar använda
Gillar att att Omega kommer ut med lite olika alternativ till den vanliga Speedmastern.
Håller med om det du tycker är positivt. Vad gäller det som är negativt så störs jag inte färgen på index, tritium på Speedys åldras ju så olika. La inte märke till visarna på subdials förrän du tog upp det. 2998-2:s samtliga subdial visare ser ut som sekundvisaren, verkligen märkligt att Omega valt olika utseenden på dem, det upplever jag som det enda negativa med klockan.
Några tankar kring den senaste FOiS
Men förts några ord om den förra varianten som jag hade under ett år.
Det positiva.
- Den första symmetriska boetten sedan Ed White
- Priset
- Den historiska betydelsen av klockan
- Att det inte var fejk patina.
Det negativa
- Safirglaset var "boxed "med den sk mjölkringen, klockan upplevdes kall.
- Att inte alla mindre visare var vita, sekundvisaren var i metall i en märklig form.
- Avfasningen på bandhornen, såg lite märkligt ut, och stämde inte med original ref.
- Att den kom enbart på läder
- Rätt tjock och topptung.
Den nya FOiS (baserat på några artiklar, bilder och några videos på youtube)
Positivt
- Att den kommer på en snygg länk
- Att boetten är mer lik original ref och inte har avfasning.
- Färgen på urtavlan, gråblå
- "Stepped" urtavla med långa index.
- Korrekt logga på tavlan.
- "Dot over 90" på bezelen.
- Urverket, 3861
- Tjockleken är helt ok
- Kopat safirglas.
- Snyggt baklock.
- Rätt ok pris i jmf med Ed White 321, nästan det dubbla.
Negativt
Överlag är den nya FOiS en mycket bättre tolkning av ck2998 än den förra modellen.
- Det går inte att komma runt det, den falska patinan är i det mörkaste laget. Har svårt för detta, hade varit bättre med off white som på Ed White 321.
- Visarna på subdialsen är fortfarande olika, två vita och en i silver. Förstår inte varför, det hade ju varit lätt ordnat och något som varit en synpunkt ända sedan den första FOiSen.
Jag gillar verkligen ck2998 och dess olika sub ref, men priset på en vintage i bra skick har stuckit i väg så pass att om gillar denna ref så är den nya FOiSen ett bra alternativ och något som man vågar använda
Gillar att att Omega kommer ut med lite olika alternativ till den vanliga Speedmastern.
Du kan ju göra vissa ändringar, byt minutvisare och byta glas till hesalite. Du får en FOiS som påminner mer om originalet.Håller med gällande färgen på subdials. Förstår ju tanken att det ska koppla ihop sekundvisaren med tim och minutvisaren. Håller med att det hade varit snyggare om de hållt sig till en typ av visare. Har länge funderat på att byta visare själv, men inte gjort på grund av garantin. Men nu har ju min garanti gått ut och jag har två vita visare liggandes härhemma (samtliga visare byttes när jag tappade min klocka i golvet). Så kanske skulle ta tag i det.
Riktigt fin, vilken refDenna fick komma fram i dag
Fejk patina är en ju en fråga om smak, dvs delad. Jag har svårt för det, även om klockan rent estetiskt är snygg med den detaljen. Jag hade personligen velat se lite mindre av den. Men jag kan acceptera den, men som du nämner har jag svårare med valet av olika visare på minutvisaren och kronografen.Håller med om det du tycker är positivt. Vad gäller det som är negativt så störs jag inte färgen på index, tritium på Speedys åldras ju så olika. La inte märke till visarna på subdials förrän du tog upp det. 2998-2:s samtliga subdial visare ser ut som sekundvisaren, verkligen märkligt att Omega valt olika utseenden på dem, det upplever jag som det enda negativa med klockan.
Tack snällt Det är en 145.012Riktigt fin, vilken ref
Grymt snyggt.Testflyger grön krokodil. Happy ST! (Givetvis står jag still med bilen)
Kan in fanstyget ha vantar på sig så man slipper kladdiga fingeravtryck överallt.Den verkar redan ha kommit, såg i alla fall en amerikansk recension på tuben. Äntligen fick man se spännet som jag inte lyckats se tidigare.
Den fanns att köpa direkt på Omega i Sthlm igår. Det var någon som skulle ha den som tackade nej.Den verkar redan ha kommit, såg i alla fall en amerikansk recension på tuben. Äntligen fick man se spännet som jag inte lyckats se tidigare.