• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Nu finns denna fina klocka ute på köp o sälj tråden in o kolla 🚀😄
IMG_7295.jpeg
Magiskt bra exemplar! 👌

Tydliggör vad som inte blev rätt på FOIS, kronografvisarna och speciellt centrumsekund. Kvar från den förra FOIS, synd när precis allt annat blev så bra.
Kronografvisaren är korrekt för en 2998-4 som vad jag kunnat komma fram till är den referens Walter "Wally" Schirra hade. Hittat en bild på hans som jag lagt in nedan. 2998-4 kunde komma med "alpha" respektive "baton" utförande på sub-dials visare. Det är kanske därför Omega har alpha-visare för sekund-subdial samt baton för de övriga två? Att FOIS har fake-patina stör mig inte, tycker det är ett bättre val än att ha vita tim-index (även om de 1962 rimligtvis var vita), dock lite ovant att se helt perfekta "gulnade tritium-index". Jag stör mig lite på att subdials visare är olika, hade varit bättre med baton visare för samtliga subdials, vilket Schirras 2998-4 hade.

Screenshot 2024-10-18 at 14.31.55.png

Kronografvisaren är korrekt för en 2998-4 som vad jag kunnat komma fram till är den referens Walter "Wally" Schirra hade. Hittat en bild på hans som jag lagt in nedan. 2998-4 kunde komma med "alpha" respektive "baton" utförande på sub-dials visare. Det är kanske därför Omega har alpha-visare för sekund-subdial samt baton för de övriga två? Att FOIS har fake-patina stör mig inte, tycker det är ett bättre val än att ha vita tim-index (även om de 1962 rimligtvis var vita), dock lite ovant att se helt perfekta "gulnade tritium-index". Jag stör mig lite på att subdials visare är olika, hade varit bättre med baton visare för samtliga subdials, vilket Schirras 2998-4 hade.

Screenshot 2024-10-18 at 14.31.55.png
Ja, OK. Det är bara vad JAG tycker, att visarna timme/minuter/subsekund är för återhållna mot kronografvisarna. Har inte sett denna IRL men hade en FOIS under 2020 och alla visare ser ut att vara bibehållna sånär sånär som färgen på lume. Det var en sak som inte kändes rätt på FOIS, det andra var safirglaset... (allt är ju förstås jämfört med att titta på en modern hesalitspeedy som är min referens).

Din 2998-5 känns ju bara HELT rätt :heart:

Tillbaka
Topp