• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hejsan Speedfreaks!
Jag tar en sväng ute i kylan. Jag tackar stort för en härlig tid i den mysigaste tråden. Jag har idag lämnat över stafettpinnen till @Stefan S men hoppas samtidigt att det inte skall dröja alltför länge tills jag är inne i värmen igen!
Keep it Speedy, vänner!
Tack John!
Jag är glad som nybliven Speedy-ägare. Tyvärr hanns inte med att förlänga länken innan vi skulle iväg till vänner i Gråbo och laga gås så den är kvar hemma. Men i morgon så... återkommer med bilder osv.
Sagt det men skriver här också, beklagar sorgen John.
/Stefan
:omega:

Tack John!
Jag är glad som nybliven Speedy-ägare. Tyvärr hanns inte med att förlänga länken innan vi skulle iväg till vänner i Gråbo och laga gås så den är kvar hemma. Men i morgon så... återkommer med bilder osv.
/Stefan

Tack själv, Stefan!
Det var trevligt att träffas och det känns som sagt som att den kommit till ett bra hem.:)

image.jpg

Trevlig lördagkväll, speedyvänner! Gin & tonic och Leonard Cohen ur högtalaren medan middagen tillagas :)

Tack John!
/Stefan
Ett handledsskott. Tar bilder på en Breitling medans det är ljust, den skall läggas ut till försäljning, så jag har ännu inte kommit till att förlänga länken här som inte går att stänga.
PB131977.JPG

Min rastlösa klocksjäl brinner redan efter en ny speedy!:woot: Varför är FOIS'en så sällan skådad? Bland alla modeller utöver Pro'n tycks det mig som att den är mest sällsynt.
Bilden är lånad från internetz:
IMG_4585.PNG
Det är en bra fråga, riktigt läcker faktiskt. Hade velat ha en och sedan prova en massa olika band på den.. Bidrar med en bild från en GTG

IMG_20160629_185726.jpg

Som jag skrev några sidor tillbaka så beställde jag en "ny" bezel till speedyn. Igår låg det ett paket på lådan :) jag öppnade paketet och såg genast att något var fel. Texten var för liten och pricken vid 70 satt fel... jag märkte även att den översta millimetern på mitt original var en tjockare kant än det nya.

Jag köpte bezelen av en säljare i Kanada som säger sig driva ett företag som säljer klockdelar. Kan denna bezel ha suttit på någon reduced/limiterad utgåva av något slag? Har googlat utan att hitta något. Den passade inte riktigt i storlek och jag märkte även att inlägget var löst (det svarta emot stålet).

Kontaktade säljaren och skrev att den inte passade och han skickade genast tillbaka pengarna. Fick självklart stå för frakten tillbaka men annars hanterade han det hela väldigt bra.

Här kommer lite bilder:
IMG_2508.JPG
IMG_2509.JPG
IMG_2510.JPG

Ledsen John, men jag tror att den är hos mig för att stanna (jaja, det säger ju alla första dagarna). Den här funkar ju finfint till skjorta och kavaj, kan nog bli att min Aqua Terra byts ut mot en Planet Ocean faktiskt. Mitt sug efter en PO försvinner liksom aldrig.

Rookie-fråga.. på alla mina moderna ur jag har eller har haft så har ju sekundvisaren stannat när man drar ut kronan men så inte på denna. Noterar att sekundvisaren stannar om man vrider visarna bakåt s a s. Vågar man använda sig av detta för att synka sekundvisaren eller är det skadligt för verket? Minns samma beteende från min manuella Enicar Star Jewels från 70-talet.

Jag lämnar frågan öppen åt bättre vetande. Att den är "non hacking" kändes lite störigt när man ville ställa den eller synka med andra klockor men jag kom aldrig fram till att fördjupa mig i det.

Ledsen John, men jag tror att den är hos mig för att stanna (jaja, det säger ju alla första dagarna). Den här funkar ju finfint till skjorta och kavaj, kan nog bli att min Aqua Terra byts ut mot en Planet Ocean faktiskt. Mitt sug efter en PO försvinner liksom aldrig.

Rookie-fråga.. på alla mina moderna ur jag har eller har haft så har ju sekundvisaren stannat när man drar ut kronan men så inte på denna. Noterar att sekundvisaren stannar om man vrider visarna bakåt s a s. Vågar man använda sig av detta för att synka sekundvisaren eller är det skadligt för verket? Minns samma beteende från min manuella Enicar Star Jewels från 70-talet.
Hej,
Tror inte du behöver vara rädd för att stanna sekundvisaren på detta sätt. Om jag inte missminner står det även i instruktionsboken att man kan göra på det sättet för att "hacka" sekunden så det bör vara lugnt. men kolla för säkerhetens skull instruktionsboken så jag inte säger något dumt ;)

Hej,
Tror inte du behöver vara rädd för att stanna sekundvisaren på detta sätt. Om jag inte missminner står det även i instruktionsboken att man kan göra på det sättet för att "hacka" sekunden så det bör vara lugnt. men kolla för säkerhetens skull instruktionsboken så jag inte säger något dumt ;)
Tack! Skall kolla. Men uppenbart att Speedy-ägare inte bryr sig att synka sekunder. Nog rätt, man får försöka tänka bort från det där. Vill man ha sekundexakt tid på armen så får man köra batteridrivet. Men det verkar gå väldigt bra, noterar ingen tidsavikelse alls från lördag em.

Tack! Skall kolla. Men uppenbart att Speedy-ägare inte bryr sig att synka sekunder. Nog rätt, man får försöka tänka bort från det där. Vill man ha sekundexakt tid på armen så får man köra batteridrivet. Men det verkar gå väldigt bra, noterar ingen tidsavikelse alls från lördag em.
Det går utmärkt att stanna sekundvisaren genom att vrida kronan lite bakåt. Personligen tycker jag det enklast är att ställa sekunden först och sedan minutvisaren.

Tillbaka
Topp