• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hej,
Tror inte du behöver vara rädd för att stanna sekundvisaren på detta sätt. Om jag inte missminner står det även i instruktionsboken att man kan göra på det sättet för att "hacka" sekunden så det bör vara lugnt. men kolla för säkerhetens skull instruktionsboken så jag inte säger något dumt ;)
Japp, manualen skriver detta så det är lugnt :)
Skärmklipp.JPG

Som jag skrev några sidor tillbaka så beställde jag en "ny" bezel till speedyn. Igår låg det ett paket på lådan :) jag öppnade paketet och såg genast att något var fel. Texten var för liten och pricken vid 70 satt fel... jag märkte även att den översta millimetern på mitt original var en tjockare kant än det nya.

Jag köpte bezelen av en säljare i Kanada som säger sig driva ett företag som säljer klockdelar. Kan denna bezel ha suttit på någon reduced/limiterad utgåva av något slag? Har googlat utan att hitta något. Den passade inte riktigt i storlek och jag märkte även att inlägget var löst (det svarta emot stålet).

Kontaktade säljaren och skrev att den inte passade och han skickade genast tillbaka pengarna. Fick självklart stå för frakten tillbaka men annars hanterade han det hela väldigt bra.

Här kommer lite bilder:
IMG_2508.JPG
IMG_2509.JPG
IMG_2510.JPG

Som jag skrev några sidor tillbaka så beställde jag en "ny" bezel till speedyn. Igår låg det ett paket på lådan :) jag öppnade paketet och såg genast att något var fel. Texten var för liten och pricken vid 70 satt fel... jag märkte även att den översta millimetern på mitt original var en tjockare kant än det nya.

Jag köpte bezelen av en säljare i Kanada som säger sig driva ett företag som säljer klockdelar. Kan denna bezel ha suttit på någon reduced/limiterad utgåva av något slag? Har googlat utan att hitta något. Den passade inte riktigt i storlek och jag märkte även att inlägget var löst (det svarta emot stålet).

Kontaktade säljaren och skrev att den inte passade och han skickade genast tillbaka pengarna. Fick självklart stå för frakten tillbaka men annars hanterade han det hela väldigt bra.

Här kommer lite bilder:
IMG_2508.JPG
IMG_2509.JPG
IMG_2510.JPG
Bezeln är till en senare, typ 93 och framåt. Det är nog den omega levererar idag. Den du behöver går stt hitta via ebay men du behöver kolla texten tachymetre så du ser att det stämmer överens med den du har.

image.png
Om man bortser från 1. Den fula medaljongen kl9 och 2. Det osmakliga i att betala nästan 300k för en omega om än i platina...

...Är inte klockan i fråga ganska billig? Oanvänd och allt. Listpriset ska tydligen ha varit 135.000 USD när den släpptes 2009. Den andra som ligger ute åå C24 kostar typ tre gånger mer.

Kollat lite på Speedy Pro's men helt färsk när det kommer till olika ref. På Nymans ur säljs 311.30.42.30.01.006 och 311.30.42.30.01.006 men till relativt stor prisskillnad. Vad är det för egentlig skillnad mellan dessa?

image.png
Om man bortser från 1. Den fula medaljongen kl9 och 2. Det osmakliga i att betala nästan 300k för en omega om än i platina...

...Är inte klockan i fråga ganska billig? Oanvänd och allt. Listpriset ska tydligen ha varit 135.000 USD när den släpptes 2009. Den andra som ligger ute åå C24 kostar typ tre gånger mer.
Med tanke på 42mm boett och dessutom en hel länk i platina bör 280' kunna ses som överkomligt, oavsett klocka.

Kollat lite på Speedy Pro's men helt färsk när det kommer till olika ref. På Nymans ur säljs 311.30.42.30.01.006 och 311.30.42.30.01.006 men till relativt stor prisskillnad. Vad är det för egentlig skillnad mellan dessa?
Du skrev samma nummer men 311.30.42.30.01.005 är den klassiska speedyn medans 311.30.42.30.01.006 är en sk Sapphire Sandwich med safirglas på fram och baksida

Eftersom Christer inte rockade Speedy på föreläsningen utan hade en klocka med vit urtavla var jag tvungen att ge mig ut på Google för att se vad det kan ha varit för modell. Som i ett intergalaktisk maskhål hamnade jag lika snabbt tillbaka på Klocksnack där @Patrik J , 3 år tidigare, ställt samma fråga. https://klocksnack.se/threads/fuglesang-kom-på-besök.14150/
Kan bekräfta att det såg ut att vara samma klocka nu som då, men fortfarande inte riktigt självklart vilket märke/modell.

Eftersom Christer inte rockade Speedy på föreläsningen utan hade en klocka med vit urtavla var jag tvungen att ge mig ut på Google för att se vad det kan ha varit för modell. Som i ett intergalaktisk maskhål hamnade jag lika snabbt tillbaka på Klocksnack där @Patrik J , 3 år tidigare, ställt samma fråga. https://klocksnack.se/threads/fuglesang-kom-på-besök.14150/
Kan bekräfta att det såg ut att vara samma klocka nu som då, men fortfarande inte riktigt självklart vilket märke/modell.
Ha, ha, ha. Lyckades du inte ta någon bild? :)

Hittade denna vilsna själ strövandes på forumet.
Kan vi hjälpa han?

Hej allesammans,

Jag har tidigare läst lite på forumet då och då, men det var inte förrän nyligen som jag skaffade ett konto och köpte en speedmaster date av en aktiv forummedlem.
Det är en toppenfin 3210.50.00 som jag är helnöjd över. Men det är en sak jag inte blir klok på...
När jag tittar på bilder på internet så verkar modellen finnas i två varianter - något som är nytt för mig och som jag inte riktigt kan släppa. Studerar man Chronografens minutvisare så har de flesta klockor tre små streck mellan 15 & 20 min. medans vissa andra (ink. min) har fyra små sträck, varav det "extra" sträcket verkar markera 20 min. Se bifogad bild så kanske det bringar klarhet :)

Är detta vanligt förekommande att samma referensnummer kan se oilka ut? Det vore kul om någon kunde komma med lite kuriosa eller fakta :)
Bilderna är tagna från chrono24...

Mvh.
Nyfiken nybörjare.
123.jpg

123.jpg

Tisdag och efter att min Tudor 79090 brakade ihop på Lanzarote får denna åter värma handleden. Dock stör det mig att jag inte får tag i någon länk. Ingen som har en 1171 "över" eller vet någon bra källa? Endast vintage modelllen gäller.

2016_11_15.jpg

Tillbaka
Topp