• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Dagens Speedy!
IMG_20161129_205313.jpg

Blir också sugen på att jag en års-speedy nu :) Är tavlan bytt på din eller har den inte blivit mer patinerad?
Den är helt oöppnad! Har legat välbevarad i över trettio år när jag hittade den. Tidigare ägare berättade att den använts kanske totalt en vecka. :)
Allt fanns med. Den röda boxen, originallänken till och med daterat inköpskvitto från 1983 (fast klockan är en 1982)

Den är helt oöppnad! Har legat välbevarad i över trettio år när jag hittade den. Tidigare ägare berättade att den använts kanske totalt en vecka. :)
Allt fanns med. Den röda boxen, originallänken till och med daterat inköpskvitto från 1983 (fast klockan är en 1982)
Jävligt ballt! Få tag på en årsklocka som man får påbörja patineringen själv på. Grattis till den fångsten!

Många sidor speedmaster-fakta att gå igenom. Möjligt att det har avhandlats tidigare. Till min fråga, hur stor är skillnaden mellan månklockorna som slutar på ref .006 och .005? 006 har glasbaksida, det vet jag.

Många sidor speedmaster-fakta att gå igenom. Möjligt att det har avhandlats tidigare. Till min fråga, hur stor är skillnaden mellan månklockorna som slutar på ref .006 och .005? 006 har glasbaksida, det vet jag.
Det är safir istället för hesalite på 006. Smaksak vad man gillar bäst. Själv föredrar jag helalite alla dagar i veckan :)

Hesalitglaset ger ett mycker behagligare intryck än safirglaset ska sägas. Det blir ett varmare ljus av hesalitglaset och man slipper en stor mjölkvit ring runt urtavlan som jag tycker stör. Sen är hesalit såklart mycket repkänsligare, men det kostar å andra sidan inte mycket att byta glas om man så skulle vilja och det går ganska enkelt att polera bort eventuella repor som stör.

Tillbaka
Topp