Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var lite oklar. Den på bilden är inte min utan en jag hittade under min jakt på en 1973:a som la till min databas över verifierade serienummer. Jag är född -73 så har en straight writing från just 73Ahh du har också en! Där ser man, alltid lär man sig nåt nytt. Stämmer väl rätt bra med ditt s/n på 328xx också. Måste onekligen vara en av de sista tillverkade med det baklocket.
Var lite oklar. Den på bilden är inte min utan en jag hittade under min jakt på en 1973:a som la till min databas över verifierade serienummer. Jag är född -73 så har en straight writing från just 73
Lyckas faktiskt hitta en som var mindre än två månader från min födelsedag. Djupt saknad då jag tappade den i ett kakelgolv och den är på rep/service.
Som allt annat dyrare från "butik". Här är en med Extract of the Archives 1973 för 48K. Dessutom med länken enligt pappret.Ok då är jag med. Riktigt snygg patina! Ännu bättre med årsklocka ja. Har nog sett den i tråden innan när jag tänker efter.
Kollade på Chrono24 och tillgänglighet på Straight writing och det finns 4st med fantasipriser på mellan 61k - 89k !! Har jag missat att priserna gått upp på dem senaste åren eller har Chrono24s priser hamnat så mycket längre från verkligheten tro.
Som allt annat dyrare från "butik". Här är en med Extract of the Archives 1973 för 48K. Dessutom med länken enligt pappret.
http://www.ebay.com/itm/Omega-Speed...220356?hash=item282a8794c4:g:zMsAAOSwopRYk1MM
Självklart får man det! Skulle säga att man BÖR göra det!Ack, ni har så snygga klockor! Varje gång jag tittar in i tråder så blir jag så köpsugen. Dock har jag lovat mig att vänta tills examensbeviset är i handen. Får man köpa en tidig examenspresent till sig själv?
Det rekommenderas att köpa presenter i form av Speedy i tid och otidAck, ni har så snygga klockor! Varje gång jag tittar in i tråder så blir jag så köpsugen. Dock har jag lovat mig att vänta tills examensbeviset är i handen. Får man köpa en tidig examenspresent till sig själv?
Inte direkt, det tar ~10 sekunder och är ganska trevligt. Det blir till ett slags daglig ritual.Fina klockor ni har, men är det inte drygt att behöva dra upp den?
/med risk för att bli lynchad
Jag hade bara automater innan och trodde också jag skulle tycka det var jobbigt. Idag känner jag helt tvärt om. Skulle vilja att alla klockor jag har är manuella. Det är något speciellt med att dra upp klockan man ska använda för dagen. Blir en mysig morgonritual. Kan ju vara jag som är helt dum i huvudet ocksåFina klockor ni har, men är det inte drygt att behöva dra upp den?
Nä, det är rätt mysigt. Men i ärlighetens namn så händer det att jag missar det och klockan stannar för mig. Lätt åtgärdat dockFina klockor ni har, men är det inte drygt att behöva dra upp den?
Fina klockor ni har, men är det inte drygt att behöva dra upp den?
När du drar upp den vrider du då kronan med tummen och pekfingret? I så fall är ett tipps att "dra" pekfingret under kronan. går betydligt enklare och snabbareJag är en av dem som faktiskt tycker att det är drygt att dra upp den. Kronan är så liten och jobbig att dra upp (för MIG) och jag glömmer ofta dra upp den i tid.
Gillar inte att behöva ha en ritual t ex varje morgon för att min klocka ska fungera. Jag har redan nog med ritualer - såsom att raka mig, duscha, träna, laga mat osv.
Jag håller heller inte med om att man "kommer sin klocka närmare", "tar bara 10 sekunder" och så vidare. Det tar många mer sekunder än så om man inte ska behandla kronan hårt och det känns som att man drar upp ett batteri, snarare än att klockan "lever" på armen som en automat.
Detta är mina högst subjektiva åsikter dock.
Gillar automat mer - då det bara är att ta på sig den, laga lite mat eller dammsuga... Göra sina vardagssysslor helt enkelt - så dras den upp och sköter sitt
Tack för tipset, har testat den förut faktiskt. Det känns dock som att man lägger ett onödigt tryck uppåt (nerifrån). Kan det vara friskt i längden? När man kör tummen+pekfingret (klassikern eller vad man ska säga) lägger man ju samma tryck från alla håll snarare än ett pekfinger som ändå måste trycka + dra med en viss belastning uppåt.När du drar upp den vrider du då kronan med tummen och pekfingret? I så fall är ett tipps att "dra" pekfingret under kronan. går betydligt enklare och snabbare
Har aldrig tänk på att det skulle kunna vara till skada. Har å andra sidan dragit upp min speedy på det sättet dagligen i tre år och än så länge har jag inte märkt att den skulle tagit nån skada av det...Tack för tipset, har testat den förut faktiskt. Det känns dock som att man lägger ett onödigt tryck uppåt (nerifrån). Kan det vara friskt i längden? När man kör tummen+pekfingret (klassikern eller vad man ska säga) lägger man ju samma tryck från alla håll snarare än ett pekfinger som ändå måste trycka + dra med en viss belastning uppåt.
Jag har inga problem med att dra upp den och har inte glömt det heller. Men jag har kört manuellt förr i flera år så jag är rätt van vid det. Gillar att ha en manuell igen faktiskt men vill nog inte att alla mina klockor är det.Jag hade bara automater innan och trodde också jag skulle tycka det var jobbigt. Idag känner jag helt tvärt om. Skulle vilja att alla klockor jag har är manuella. Det är något speciellt med att dra upp klockan man ska använda för dagen. Blir en mysig morgonritual. Kan ju vara jag som är helt dum i huvudet också
Inte så farligt utan mest kul att behöva dra upp ett verk då och då. Tyvärr händer det ibland att jag glömmer bort att jag har ett mekaniskt verk. Det blir ju lätt en vana med andra automatiska verk att så länge man bär dom så visas tiden korrekt och att de inte stannar. Det har iaf fått mig att känna att mina speedys inte är lika pålitliga och det är lite tråkigt att känna så med så fina klockor. Det är ju liksom inte klockornas fel utan bärarens om man säger så.Fina klockor ni har, men är det inte drygt att behöva dra upp den?
Nej, inte än.Lyfter frågan igen nu när folk ska slapp framför teven hela kvällen:
Speedy Tuesday - Ni som lyckades knipa en, har en omega representant hört av sig till er gällande butiksalternativ?
Nej, jag har inget hört.Lyfter frågan igen nu när folk ska slapp framför teven hela kvällen:
Speedy Tuesday - Ni som lyckades knipa en, har en omega representant hört av sig till er gällande butiksalternativ?
Jag sitter nog fan och drar upp min alldeles för oftaNä, det är rätt mysigt. Men i ärlighetens namn så händer det att jag missar det och klockan stannar för mig. Lätt åtgärdat dock
Det jämnar ut sigTack för tipset, har testat den förut faktiskt. Det känns dock som att man lägger ett onödigt tryck uppåt (nerifrån). Kan det vara friskt i längden? När man kör tummen+pekfingret (klassikern eller vad man ska säga) lägger man ju samma tryck från alla håll snarare än ett pekfinger som ändå måste trycka + dra med en viss belastning uppåt.
Men va f#n! Har han inga som helst ambitioner att bege sig ut i rymden...???Påpekade att safir är farligt om det splittras i tyngdlöshet men han köpte väl inte det argumentet heller riktigt
Jag har inga problem med att dra upp den och har inte glömt det heller. Men jag har kört manuellt förr i flera år så jag är rätt van vid det. Gillar att ha en manuell igen faktiskt men vill nog inte att alla mina klockor är det.
Visade en kille klockan och sa vad jag gett för den. Han kunde inte förstå att en klocka för det här priset 1) var manuell 2) inte hade safirglas. Han sa att han gilllade Seamasters, dom var "cleana" (underförstått den här är rörig?). Nej, han förstod inte "grejen" med den. Påpekade att safir är farligt om det splittras i tyngdlöshet men han köpte väl inte det argumentet heller riktigt