• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Äntligen kan jag posta i denna tråd :woot::woot::woot::woot::woot:
20170211_113909.jpg
Välkommen in i värmen så att säga ;)

Så många fina bilder! Har varit sugen extremt länge på en Speedmaster. Men det är så svårt att välja vilken! Det står väll egentligen mellan en 311.30.42.30.01.005, 311.30.42.30.01.006 eller 311.32.40.30.01.001. Vad har ni för tankar om "First Omega In Space"?
Du bör uppleva skillnaden mellan safir och hesalit innan du bestämmer dig. Stod jag själv i valet att köpa en sprillans ny nu skulle jag troligen välja hesalit med läderband 311.33.42.30.01.001. Men det beror på att jag inte fått till länken på min .005 perfekt och faktiskt tycker den gör sig bäst på läder. FOIS är fin men jag har inte provat den. Safirglas och nackdelen med 19mm band, dåligt urval på band att köpa.

Hej vänner
Jag lämnar Speedy-gemenskapen ett tag och ska se om jag kan hitta en klocka som passar bättre på båten inför sommaren.
Ingen skugga ska falla över Speedy Pro, det var mycket trevligt att stifta bekantskap med den. En skönhet som klär i allt och som bärs mindre än den är. Plus i kanten för att den var så lättsåld, som smör i solsken.
Ha det gott
PS. Jag sparade mina extra armband då jag antagligen kommer äga en igen.

Du bör uppleva skillnaden mellan safir och hesalit innan du bestämmer dig. Stod jag själv i valet att köpa en sprillans ny nu skulle jag troligen välja hesalit med läderband 311.33.42.30.01.001. Men det beror på att jag inte fått till länken på min .005 perfekt och faktiskt tycker den gör sig bäst på läder. FOIS är fin men jag har inte provat den. Safirglas och nackdelen med 19mm band, dåligt urval på band att köpa.
Tack för tipset! Ja jag måste bestämma mig mellan safir och hesalit. Båda har sina fördelar och nackdelar tycker jag. Jag är 99% att jag kommer köra ett läderband på klockan och i sådana fall så kommer jag beställa en bespoke från Stefano Bemer. Så storleken kommer inte att vara ett problem.

Läste juni i Omega forum där folk har varit i kontakt med Omega. Det var även snack om att priset variade ganska stort bland olika länder och där folk valde att hämta klockan i London med tanke på den låga kursen, GBP4100 vilket motsvarar runt 46k vilket är 6 tusen billigare! Men jag misstänker att de kommer justera priset mot pundet.
Är 52 000 :- spikat för Sverige nu?

Någon som har haft problem med Speedmaster 145.022 med 861 verk?

Igår när jag skulle vrida upp den började kronografvisaren röra sig i takt med hur jag rörde kronan, rörde jag den framåt gick den framåt och vice versa bakåt - som om det vore en sekundvisare. Så jag tryckte på knapparna och fick tillbaka den där den ska vara. Efter det gick det att vrida upp den helt, den brukar ticka i två dagar. Nu precis när jag skulle sätta på mig klockan såg jag att den hade stannat efter ca 12 h. Jag vred upp den och då börjar kronografvisaren ticka som en vanlig sekundvisare och det gick bara att vrida upp den ca fem varv innan det tog stopp.

Den har aldrig blivit tappad eller liknande. Jag jobbar inte och har inte jobbat med något fysiskt så det är konstigt att något sånt här har hänt. Den servades av @Gripenbro.se i höstas så det förvånar mig om den behöver servas igen.

Något som har haft samma problem? Går det att lösa själv?

Någon som har haft problem med Speedmaster 145.022 med 861 verk?

Igår när jag skulle vrida upp den började kronografvisaren röra sig i takt med hur jag rörde kronan, rörde jag den framåt gick den framåt och vice versa bakåt - som om det vore en sekundvisare. Så jag tryckte på knapparna och fick tillbaka den där den ska vara. Efter det gick det att vrida upp den helt, den brukar ticka i två dagar. Nu precis när jag skulle sätta på mig klockan såg jag att den hade stannat efter ca 12 h. Jag vred upp den och då börjar kronografvisaren ticka som en vanlig sekundvisare och det gick bara att vrida upp den ca fem varv innan det tog stopp.

Den har aldrig blivit tappad eller liknande. Jag jobbar inte och har inte jobbat med något fysiskt så det är konstigt att något sånt här har hänt. Den servades av @Gripenbro.se i höstas så det förvånar mig om den behöver servas igen.

Något som har haft samma problem? Går det att lösa själv?
Om den servades i höstas borde servicegarantin fortfarande gälla. Min Speedy var tvungen att göra ett återbesök efter service för att timkronografen nollade 0,5mm till höger. Inte samma problematik utan vill snarare belysa att allt inte måste vara guld och gröna skogar för att klockan nyligen har fått en service. Naturligtvis ska klockan inte bete sig på det här viset och även om du har fått ordning på den för stunden känns det som en överhängande risk för att problemen kommer att fortsätta.

Om den servades i höstas borde servicegarantin fortfarande gälla. Min Speedy var tvungen att göra ett återbesök efter service för att timkronografen nollade 0,5mm till höger. Inte samma problematik utan vill snarare belysa att allt inte måste vara guld och gröna skogar för att klockan nyligen har fått en service. Naturligtvis ska klockan inte bete sig på det här viset och även om du har fått ordning på den för stunden känns det som en överhängande risk för att problemen kommer att fortsätta.

Tyvärr gäller inte garantin mig då @Chami köpte den först av Gripenbro.

Det står såhär i Gripenbros villkor:
8.0 Garanti
Garantitid står specificerat på varje vara. Om inget står specificerat innefatts inte garanti
Garanti är personlig och avser endast original köpare

Ena visaren i subdialen låg fel från början på min också men det brydde jag mig inte om då jag tänkte att jag ändå kunde flytta lite på den vid nästa service som jag tänkte skulle vara om fem år och inte tre månader... Syns iofs på bilderna i annonsen.

http://gripenbro.se/artiklar/salda/omega-speedmaster-2.html

Tillbaka
Topp