• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ska köpa min första speedy nu, men kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha moonwatch professional 42mm eller FOIS 39,7mm. Jag vill helst ha 42an, främst för jag gillar de vita visarna. Men, jag har bara 18cm i omkrets runt handlederna och jag är rädd att den kommer se för stor ut. Är det någon här som har en 42mm speedy och handleder runt 18cm eller mindre? Hur tycker ni att det funkar? Jag har tänkt att använda klockan varje dag så jag är väldigt mån om att den ska sitta perfekt. Ska givetvis dra och prova i en butik innan jag handlar, men av tidigare erfarenhet så är det inte alltid helt lätt att känna vilken som sitter bäst i butiken när det rör sig om så små skillnader. Tänkte därför kolla med er vad ni tycker.
Folk har ju redan svarat men jag vill säga att "bara 18cm" får väl sägas faktiskt ligga över snittet bland Speedy Pro-ägarna. Den upplevs som sagt mindre än de flesta klockor med runt samma mått. Har/har haft sådant som t ex Royal Steel 41mm, Aqua Terra 41,5 och dessa upplevs större. Speedy är även högre än dessa om man mäter med skjutmått men här bygger själva glaset en del så visuellt ser den inte så hög ut heller. Har väldigt svårt att tro att du efter en stunds användning skulle uppleva den som för stor.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har 16,5cm och kör PRO. Allting är en vanesak.. har du haft mindre klockor tidigare?
IMG_0018.JPG
Passar ypperligt!
 

HenrikJohansson

Breitling
Ska köpa min första speedy nu, men kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha moonwatch professional 42mm eller FOIS 39,7mm. Jag vill helst ha 42an, främst för jag gillar de vita visarna. Men, jag har bara 18cm i omkrets runt handlederna och jag är rädd att den kommer se för stor ut. Är det någon här som har en 42mm speedy och handleder runt 18cm eller mindre? Hur tycker ni att det funkar? Jag har tänkt att använda klockan varje dag så jag är väldigt mån om att den ska sitta perfekt. Ska givetvis dra och prova i en butik innan jag handlar, men av tidigare erfarenhet så är det inte alltid helt lätt att känna vilken som sitter bäst i butiken när det rör sig om så små skillnader. Tänkte därför kolla med er vad ni tycker.

Jag har gått i samma tankar och testat båda många gånger. Frågan om storleken är inte viktig. Jag har 17,5cm och det är inga problem.

Det du skall fundera över är hur sportig/tuff look du vill ha. Motm är sportig och mer maskulin. Fois är mycket mer dressing och pråligare. Otroligt snygga båda två.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Själv tycker jag att FOIS storlek är BÄST! Dra ner speedmaster till 39mm skulle enligt mig bli den optimala klockan! (+ addera lite WR). Sportig, dressig, toolig & vattentät :cool:
 

MånsT

Rolex
Bra att du också höll koll på tiden. Var lite orolig att jag var den enda.
IMG_0246.JPG


Dagen innan tog vi en tur till Cannes och därefter upp i bergen (för att se kusten på lite avstånd)
IMG_0217.JPG
Håller alltid tiden vid motorsport, inte bara F1. Fy fan vad härligt att se det live, var var din plats? Ser ut som Swimmingpool-chikanen...?
 

Sidde

Breitling
Håller alltid tiden vid motorsport, inte bara F1. Fy fan vad härligt att se det live, var var din plats? Ser ut som Swimmingpool-chikanen...?

Är den lilla raksträcken mellan rascasse (kurva 18) och anthony noghes (kurva 19). Så man ser utgången av rascasse och de försök till omkörningar som sker där, depå-infarten och kurvan upp till start och mål, samt delar av start och mål-rakan.
Bästa med platsen är att man sitter typ metern ifrån bilarna, så pass nära att man blir kraftigt påverkad av avgaserna samt att man har en stor tv framför sig.

Sitter man vid pool-platserna som är de vanliga/mest populära så får man se till att sitta bland de ställena där man har en skärm. För annars vet man inte vad som händer större delen av tiden.
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Är den lilla raksträcken mellan rascasse (kurva 18) och anthony noghes (kurva 19). Så man ser utgången av rascasse och de försök till omkörningar som sker där, depå-infarten och kurvan upp till start och mål, samt delar av start och mål-rakan.
Bästa med platsen är att man sitter typ metern ifrån bilarna, så pass nära att man blir kraftigt påverkad av avgaserna samt att man har en stor tv framför sig.

Sitter man vid pool-platserna som är de vanliga/mest populära så får man se till att sitta bland de ställena där man har en skärm. För annars vet man inte vad som händer större delen av tiden.
Låter som grymma platser, får ha det i minnet nästa gång jag åker för att se live. Sist var på Spa 2013 så det börjar väl bli dags...
 

Sidde

Breitling
Låter som grymma platser, får ha det i minnet nästa gång jag åker för att se live. Sist var på Spa 2013 så det börjar väl bli dags...
Är alltså läktarplats V. Det viktigaste är att man har en TV-plats i Monaco pågrund av att det inte finns något ställe att se loppet i sin helhet från.
Man ser dock inga seriösa hastigheter vid plats V. Vilket är dess nackdel.

Jag kan rekommendera V, men samtidigt har jag inte suttit på andra platser heller. Men tippar på att alla läktarna med de dyrare biljetetterna är bra.
Ska man sitta på K som är den populära läktararen ska man se till att sitta högst upp, för då kan man vrida sig och se start och mål-rakan.
Men de flesta sidorna låter dig inte bestämma platser själv tyvärr.


tribunes-grandprix.jpg
 
Topp