• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Fender59

Patek
2-Faktor
Söndag med Speedy.
DSC_9644.jpg
 

HTran

Omega
Ny på forumet, läst en del men nu är det dags för mig att göra mitt första inköp. Det landar på en Omega Speedmaster närmare bestämt 311.30.42.30.01.006. Har tittat på denna :
https://www.chrono24.com/omega/moonwatch-professional-chronograph-42-mm--id5979914.htm
Eftersom min syster bor i NYC blir det inget problem att möta säljaren dock är det första gången jag handlar från chrono24. Säljaren är en "pro-seller" och klockan kommer levereras helt ny med papper och låda. Vilka försiktighetsåtgärder bör jag tänka på? Kanske låta min syster träffa honom i en affär som kan verifiera äktheten eller något liknande?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ny på forumet, läst en del men nu är det dags för mig att göra mitt första inköp. Det landar på en Omega Speedmaster närmare bestämt 311.30.42.30.01.006. Har tittat på denna :
https://www.chrono24.com/omega/moonwatch-professional-chronograph-42-mm--id5979914.htm
Eftersom min syster bor i NYC blir det inget problem att möta säljaren dock är det första gången jag handlar från chrono24. Säljaren är en "pro-seller" och klockan kommer levereras helt ny med papper och låda. Vilka försiktighetsåtgärder bör jag tänka på? Kanske låta min syster träffa honom i en affär som kan verifiera äktheten eller något liknande?
Varför inte köpa via uret.se istället? Du får ju betala moms på den där när du tar hem den. Då slipper du huvudvärken med äkthetskontroll också.

Det är värt att nämna att vi inte får diskutera hur man undviker skatt och tull här.
 

HTran

Omega
Varför inte köpa via uret.se istället? Du får ju betala moms på den där när du tar hem den. Då slipper du huvudvärken med äkthetskontroll också.
Pga att den kostar ca 8 tusen mer från Uret sedan är det lev tid på ca 2-8 veckor. Min systers vän är på tillfällig besök i NYC och hon kommer ta med sig klockan hem till Sverige utan låda (den skickas med en annan i juli) vilket gör att jag slipper betala momsen.
 

Zalath

Panerai
Pga att den kostar ca 8 tusen mer från Uret sedan är det lev tid på ca 2-8 veckor. Min systers vän är på tillfällig besök i NYC och hon kommer ta med sig klockan hem till Sverige utan låda (den skickas med en annan i juli) vilket gör att jag slipper betala momsen.
Du ska inte köpa en riktig månklocka då? Det där är safirvarianten.
 

HTran

Omega
Men har inte hittat någon variant med plexi och öppen baksida? Plexi är någon tusen billigare och det var faktiskt den jag var inne på från början.
 

MånsT

Rolex
Men har inte hittat någon variant med plexi och öppen baksida? Plexi är någon tusen billigare och det var faktiskt den jag var inne på från början.
Förra referensen fanns med plexi fram och öppen baksida av safirglas och kallades 3572.50. Dagens nyproducerade Speedys finns nog inte i den kombinationen men 357x.50 är samma som "dagens", har för mig att skillnaden bara är boxen. Så, jo det finns en variant med plexi och safir men den får du hitta begagnad.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Förra referensen fanns med plexi fram och öppen baksida av safirglas och kallades 3572.50. Dagens nyproducerade Speedys finns nog inte i den kombinationen men 357x.50 är samma som "dagens", har för mig att skillnaden bara är boxen. Så, jo det finns en variant med plexi och safir men den får du hitta begagnad.
Ett annat alternativ @HTran är att skaffa en med plexi och sedan köpa en glasbaksida och låta en urmakare byta baksidan åt dig. På så vis kan du känna efter om du verkligen vill ha glasbaksidan. Jag tycker själv att 1863-verket inte riktigt motiverar en transparent baksida, men det är ju en smaksak.
Edit: Fast, köper du en .005 får du ju 1861-verket, inte 1863.
 
Senast ändrad:

HTran

Omega
Tack för era svar, jag kommer nog göra som ni säger och köpa en med plexi. Hur fungerar Omegas "world garanti" när man köper från en "gråhandlare"? På deras hemsida står det att det endast är auktoriserade återförsäljare men om man köper det komplett med stämpel från en icke auktoriserad återförsäljare, ingår det då Omegas egna garanti?
 
Topp