• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Rätta mig om jag har fel, men en #ST hade väl finansierat både semester och en stor del av Tintin?

Schysst av dig dock att inte plocka ut och sälja den utan låta någon i kön få en möjlighet att köpa.

Själv börjar jag bli frustrerad av väntandet. Såg ju fram emot att få bekanta mig med klockan under semestern.

Alcudia gick på 37 med all inclusive :D
, visst tanken slog mig att köpa och sen sälja göra en 25-30? Ligger runt 80' på bukten.

Håll ut, tror det blir en superhit!

Senast ändrad:
Inom cosc ska du nog inte räkna med, men går säkert att landa bättre än +20. Är den servad för 2 år sedan borde det inte vara dags igen.
Min går väldigt bra, ca +1,5 sek/dygn sist jag mätte men långt ifrån alla går så pass bra. Går inte att säga varför den går för fort, så bäst är nog att gå till uris för ett utlåtande. Kanske bara behöver regleras.
Upplever att min diffar väldigt från dag till dag. Känns som det spelar stor roll hur den ligger under natten?

En mini recension av min Speedmaster Racing co-axial Cronograph:
Bakgrund: Jag ville ha en kronograf av ett välrenommerat märke, helst automatisk, med datum och hyfsad WR. Det kokade först ner till Några Tudorvarianter men när jag fick ögonen på Speedmaster Racing tickade den alla boxar.

Box: Omegas box i ljust trä känns verkligen lyxig. Skulle klockan haft en än mer exklusiv paketering skule jag nog känt mig lurad...
Storlek: Den sags mäta 40 mm men bars verklgen mindre.
Armband: Det finns Inga mikrojusteringar så se till att den passar bra. Annars är det ett snyggt och skönt armband.
Urtavla: Svart på min klocka och med "Clou de Paris" monster. Snyggt om ni frågaar mig..
Visare: Silverpläterade med lume.
Tidhållningen är riktigt bra + 3 spd

Omdöme: Klockan är om ni ursäktar "klockren" till jobb på kontor och informella fester.

Min Straight Writing 1973 tillbaka från service/rep efter varit tappad i kakelgolv.

IMG_1553.JPG

Kamrater,

Det är med sorg i hjärtat jag meddelar att jag och blåbäret kommer försvinna ett tag från KS mysigaste klubb. Kommer absolut göra gästspel ibland men inte vara aktiv medlem.

IMG_0834.JPG

Jag och mitt blåbär har bestämt oss för att ta lite tid ifrån varandra.
Sitt ner i båten, det är ingen försäljning eller nått sånt galet på gång.

IMG_0778.JPG

Sen POn kom in i bilden har speedyn inte fått den uppmärksamhet hon förtjänar. OPn har varit på armen dagligen i två månader nu och jag har en kompis som vill pröva speedy och ska förvalta henne ett tag framöver.

IMG_1226.JPG

Siktar på att ha tillbaka henne i vinter igen.

Det har vart en trevlig tid här:)

Fortsätt hålla en god ton och kom ihåg:
Alla speedys är riktiga speedys.
IMG_0729.JPG

Over and out

Senast ändrad:
Kamrater,

Det är med sorg i hjärtat jag meddelar att jag och blåbäret kommer försvinna ett tag från KS mysigaste klubb. Kommer absolut göra gästspel ibland men inte vara aktiv medlem.

IMG_0834.JPG

IMG_0778.JPG

Sen OPn kom in i bilden har speedyn inte fått den uppmärksamhet hon förtjänar. OPn har varit på armen dagligen i två månader nu och jag har en kompis som vill pröva speedy och ska förvalta henne ett tag framöver.

IMG_1226.JPG

IMG_0729.JPG

Over and out
OP är väl snaps? :D

Visst, det syns mindre på en vit tavla men jag håller med @Dennta - det händer för mycket saker.
Läs inte vidare om du tänker köpa en, mina kommentarer kanske sabbar den för dig ;)

Varför måste det vara separata ringar för tachymeterskalan och markeringarna? Varför är ytterringen två olika sorters markeringar - indenteringar och svarta streck? Varför är det runda pluppar ovanför varje indexmarkering? Varför är datumfönstret en stående oval och subdialsen liggande ovaler? Varför ser index kl 12 ut som en penis?
Många frågor.. nä, jag passar på den modellen :)
Ingen fara, du sabbar inte klockan för mig. Jag gillar idén med Speedy, men tycker Pro är en tråkig klocka till utseendet. Den ger mig inget. Denna har liv utan att vara skrikig.

Kamrater,

IMG_0834.JPG

IMG_0778.JPG

Sen POn kom in i bilden har speedyn inte fått den uppmärksamhet hon förtjänar. OPn har varit på armen dagligen i två månader nu och jag har en kompis som vill pröva speedy och ska förvalta henne ett tag framöver.

IMG_1226.JPG

IMG_0729.JPG

Over and out
Du har alltid en plats som väntar på dig här. Välkommen tillbaka när det väl blir dags igen. Tills dess ses vi i övriga delar av detta härliga forum.:)

Godmorgon Speedies! Funderade på en sak.. Det blir ju mer och mer trögt att dra upp ett manuellt ur (som t.ex. speedmaster) ju längre man drar. Detta för att fjädern blir mer och mer spänd. Men blir det så även på ett automatiskt ur, dvs. att rotorn roterar lättare i början och sedan "trögare" ju mer verket blir uppvridet? :rolleyes:

Godmorgon Speedies! Funderade på en sak.. Det blir ju mer och mer trögt att dra upp ett manuellt ur (som t.ex. speedmaster) ju längre man drar. Detta för att fjädern blir mer och mer spänd. Men blir det så även på ett automatiskt ur, dvs. att rotorn roterar lättare i början och sedan "trögare" ju mer verket blir uppvridet? :rolleyes:
I min automatiska Speedmaster blir iallafall kronan trögare ju mer man fyller på. Själva rotorn roterar även när det är fullt men det finns en mekanik som förhindrar att fjädrarna stoppas från att spännas för mycket.

I min automatiska Speedmaster blir iallafall kronan trögare ju mer man fyller på. Själva rotorn roterar även när det är fullt men det finns en mekanik som förhindrar att fjädrarna stoppas från att spännas för mycket.
Hmmm, just det. Men då är det nog inte så att rotorn i ett automatiskt ur roterar trögare ju närmre man kommer fullt spänd fjäder. Utan att den istället snurrar lika lätt hela tiden, men att det behövs ännu fler varv mot slutet av uppdragningen för att fjädern tar emot mer och mer allteftersom man närmar sig full uppdragning o_O

Tillbaka
Topp