• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

image.jpg

På visit i Stockholm testade jag för första gången klassiska Speedy Pro. Blev förvånad över att 42 mm kändes så bra i storleken. Har bara klockor på 38-39 mm och inte vågat gå större (förutom en Omega AT på 41,5 mm som är flippad) pga handleder på 16 cm. Tyckte inte att Speedy Pro bars direkt stort utan kändes bra i storleken. Vad har ni för erfarenhet av detta?

På visit i Stockholm testade jag för första gången klassiska Speedy Pro. Blev förvånad över att 42 mm kändes så bra i storleken. Har bara klockor på 38-39 mm och inte vågat gå större (förutom en Omega AT på 41,5 mm som är flippad) pga handleder på 16 cm. Tyckte inte att Speedy Pro bars direkt stort utan kändes bra i storleken. Vad har ni för erfarenhet av detta?

Ligger själv just mellan 16-17 cm runt handleden. Tycker inte att det är något problem att bära speedy pro.

Den känns ganska liten. Kronografer överlag är ju ganska plottriga jämfört med en enkel trehandare. Du får inte lika mycket tom yta på kronografen som gör att den inte känns så stor. Sen är det ju också ganska mjuka runda former. :)

Har erfarenhet av att de bärs mindre än sin storlek :)

Tjena!

Insett nu att speedmastern är klockan jag strävar efter. Sitter med en rätt tanig handled, men förstått att med en reduced kommer kostsam service. Så hittade jag denna med cal.1861 movement. Är det också ett "piggyback" movement? Tack för hjälpen gott folk

http://www.uret.se/omega-speedmaste...Z89mHeIzsrTtOUuYyGWVgtUfrW8HX_2-agaAgMx8P8HAQ

Tja !

Helt rätt att du ska ha en speedy :) Och First Omega in space (Fois) är ett bra val.
Har du testat en pro på handleden ? För jag tycker den bär mindre än sina mått :D
Hittade denna tråden på watchuseek som kanske kan ge några svar på din fråga angående urverket.
http://forums.watchuseek.com/f20/what-makes-speedmaster-movement-any-good-669436.html

Tjena!

Insett nu att speedmastern är klockan jag strävar efter. Sitter med en rätt tanig handled, men förstått att med en reduced kommer kostsam service. Så hittade jag denna med cal.1861 movement. Är det också ett "piggyback" movement? Tack för hjälpen gott folk

http://www.uret.se/omega-speedmaste...Z89mHeIzsrTtOUuYyGWVgtUfrW8HX_2-agaAgMx8P8HAQ
Sitter samma verk som I pro i den. Men tycker du ska testa både pro och den på handleden. Som sagt bärs pro mindre än 42 så testa båda på handleden för att få känna vilken du gillar bäst.

Tackar! Fick faktiskt länken att sitta rätt bra. Har dock ett racingband att smälla på. Hur gör man med spring bars? Läste att man helst skulle ha några andra än de man har till länken.
Jag hade ett par andra till mitt länderband förut, men tyckte det blev lite för mycket rörelse då. Tror jag har de vanliga till mitt nato nu.

Tack för input @Karlssons, @Zalath och @MånsT!
Hur är det med Speedys med coaxial-verk med datumvisning? Är det samma format på dessa som på Speedy Pron? Och vad använder man för verk i dessa?
Finns två olika coaxial-verk. Moonwatch med coaxial har 9300-verk, ser väldigt lika ut på bild (fast med två subdials och datum) men är i verkligheten påtagligt större, tyngre och rejält dyrare. Safirglas också. 9300 är state of the art bland Omegas kronografverk. Sen har vi Racing som som är något billigare än Pro med 3330-verk och är 40mm. Racing är ingen dum klocka alls tycker jag om man vill en något mindre med automatverk och datum.

EDIT: Några snodda bilder...

Omega_Speedmaster_Moonwatch_Co-Axial_Chronograph_31130445101002.jpg

105142-99561804514698fff46c1eb05a2884cc.jpg

Då tänkte jag göra en liten entré i Klocksnacks (enligt mig) mysigaste tråd och trevligaste familj.:)
Väldigt nöjd hittills! Ser framemot min första #speedytuesday imorgon med en Speedy på armen.
IMG_0693.JPG

Välkommen in i värmen, till min pro så finns det 2 par spring bars, ett som bara ska användas till länken och ett till andra band.
Vad jag förstår av manualen.

Panda tavla på ingång. Samma tavla som sitter i en av de bättre LE varianterna (3569.31). Blir ju såklart inte the real deal men men. Är bitter över att jag ej verka komma över nån Speedy Tuseday så det får bli en modd :)
Blir nog en läcker franken ändå. Vart fick du tag i tavlan?

Blir nog en läcker franken ändå. Vart fick du tag i tavlan?
Kikat lite med olika AD men Omega är mer o mer strikta över att släppa delar som ej är till rätt klocka . Då fick det bli eBay där det finns lite att fynda...va nära att klicka hem innan den i förra veckan dök upp här på KS :)

Finns två olika coaxial-verk. Moonwatch med coaxial har 9300-verk, ser väldigt lika ut på bild (fast med två subdials och datum) men är i verkligheten påtagligt större, tyngre och rejält dyrare. Safirglas också. 9300 är state of the art bland Omegas kronografverk. Sen har vi Racing som som är något billigare än Pro med 3330-verk och är 40mm. Racing är ingen dum klocka alls tycker jag om man vill en något mindre med automatverk och datum.

EDIT: Några snodda bilder...

Omega_Speedmaster_Moonwatch_Co-Axial_Chronograph_31130445101002.jpg

105142-99561804514698fff46c1eb05a2884cc.jpg
Fann att Omega skohornat ner ett 9300-verk i Speedy '57 som mäter 41,5 mm. Någon som har erfarenhet av denna? Hur är den storleksmässigt mot en Speedy Pro?
33110425101002.png

Tillbaka
Topp