• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Idag fick hustrun tag på Speedyn!:)
Lite stor, men...men...
IMG_4071.JPG
Den tavlan är helt klockren!!

Vet att det är svårt att säga såhär då allt beror på skick osv men vad tycker ni dessa klockor är värda? Årsmodell 08/09/10 och fullsett..

Ungefär? ;)

Bilagor

• IMG_1924.jpg
    IMG_1924.jpg
    62 KB · Visningar: 53
Vet att det är svårt att säga såhär då allt beror på skick osv men vad tycker ni dessa klockor är värda? Årsmodell 08/09/10 och fullsett..

Ungefär? ;)
Jag skulle inte betala mer än 12-13k för en sån om den inte är nyservad med papper då kanske 15 är rimligt. Vill du verkligen ha en eller är det för att modellen är billig du tittar på en sådan?

Hej gott folk !

Jag har en liten fråga, varför är speedmaster PRO så mkt bättre än Auto enligt många?
Bortsett från historien bakom klockan!!
Är det någon större skillnad på kvalité?
Två olika urverk, två olika klockor?

Jag har en Auto och kommer inom snar framtid inhandla en PRO oavsett :) enbart för att den är manuell.

Hej gott folk !

Jag har en liten fråga, varför är speedmaster PRO så mkt bättre än Auto enligt många?
Bortsett från historien bakom klockan!!
Är det någon större skillnad på kvalité?
Två olika urverk, två olika klockor?

Jag har en Auto och kommer inom snar framtid inhandla en PRO oavsett :) enbart för att den är manuell.
Den klassiska speedy automatic, även kallade "reduced" när den kommer i "moonwatch" utförande, har ett helt annat urverk än speedy pro.
Speedy pro har ett Lemania 861/1861/1863 (mest kosmetiska variationer mellan dem) och speedy automatic har ofta tex ett cal 1140 med en kronografmodul från Dubois-Depraz.
Sämre andrahandsvärde, proviniens (modellmässigt) och potentiellt svindyr service pga utförandet gör att få är sugna på dem.
Se: https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Omega_Speedmaster_Reduced

Personligen tycker jag automatic erbjuder en hel del roliga modeller men med tanke på ovanstående faktorer har jag hittills hållit mig ifrån ett köp. Det finns ju faktiskt andra speedys som varken är Professional eller Automatic(!) :)

Den klassiska speedy automatic, även kallade "reduced" när den kommer i "moonwatch" utförande, har ett helt annat urverk än speedy pro.
Speedy pro har ett Lemania 861/1861/1863 (mest kosmetiska variationer mellan dem) och speedy automatic har ofta tex ett cal 1140 med en kronografmodul från Dubois-Depraz.
Sämre andrahandsvärde, proviniens (modellmässigt) och potentiellt svindyr service pga utförandet gör att få är sugna på dem.
Se: https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Omega_Speedmaster_Reduced

Personligen tycker jag automatic erbjuder en hel del roliga modeller men med tanke på ovanstående faktorer har jag hittills hållit mig ifrån ett köp. Det finns ju faktiskt andra speedys som varken är Professional eller Automatic(!) :)

Tack för svaret
Länken du skickade var klockren!!

När det gäller 175.0043 - Cal. 1155, "Speedmaster Automatic Reduced Date" 39 mm case som har
Valjoux 7750, är det lika dyrt med service? Och är andrahandsvärdet lika dåligt?

Otroligt bra forum måste jag säga!! Jag är inget proffs men väldigt intresserad

Urtavlan ser sjukt fel ut på Reduced, det typiska intrycket av att man valt ett urverk som inte passar till urtavlan. Ser ut som att klockan är vindögd ungefär :D

Tack för svaret
Länken du skickade var klockren!!

När det gäller 175.0043 - Cal. 1155, "Speedmaster Automatic Reduced Date" 39 mm case som har
Valjoux 7750, är det lika dyrt med service? Och är andrahandsvärdet lika dåligt?

Otroligt bra forum måste jag säga!! Jag är inget proffs men väldigt intresserad
Nä, ett Valjoux 7750 är ett riktigt kronografverk och är inte dyrt att serva. Vet inte hur mycket Omega ändrat på originalet för att producera 1155 men Valjoux 7750 används i en massa klockor, ibland under annat namn men ofta med den enda skillnaden att rotorn bytts.

• Like
Reactions: Bas
Sedär man lär sig något nytt hela tiden :D
Jag hade koll på att den kallades Date men hade för mig att den gick under titeln "Reduced" !!
Det är lätt att begreppen blandas ihop. Omega använder inte själva termen reduced heller.
Reduced syftar på den reducerade storleken på klockan jämfört med Speedmaster professional men med samma grunddesign och dessa är i stort sett alltid (känner inte till några undantag, men jag kan inte alla modeller) automatiska verk med separat kronografmodul vilket får kronografknapparna att sitta högre än kronan.
Du har, som @Stefan S påpekade, en Speedmaster automatic "date".

Tillbaka
Topp