• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Äntligen speedy igen!:heart:
DB192E0B-2DF7-477A-824B-3D26B73BF6CA.jpeg

Börjar bli lite sugen på att testa en speedy PRO men hittar inte om man gjorde någon uppdatering på själva klockan när man släppte den stora boxen? Och när släpptes den stora boxen? :)

Börjar bli lite sugen på att testa en speedy PRO men hittar inte om man gjorde någon uppdatering på själva klockan när man släppte den stora boxen? Och när släpptes den stora boxen? :)
Urverk osv är samma så vitt jag vet. Länken på nya är uppdaterad med skruvar. Det är enda skillnaden jag känner till.

Fyo. Var på Rob E idag och det visade sig att 005 var slut på lagret men att de väntade in en ny leverans. De kunde inte garantera att de får in sin leverans innan jul. Så för de som har planer på att vallfärda dit så kan det vara en bra idé att ringa och boka en åtminstonde.

Jag har fattat tycke för speedmastern. Äger ingen "fin" klocka idag men drömma går ju bra.. Dessutom gillar jag utförande med glasad baksida (som säkert har något annat namn, men ni fattar..). Provade 311.30.42.30.01.006 nyligen, men den rackaren får man ju dra upp själv. Finns samma klocka med självuppdragning (vilket heter..?). Någon som kan hjälpa mig med referensnr i så fall?

Vh
/Rickard

Jag har fattat tycke för speedmastern. Äger ingen "fin" klocka idag men drömma går ju bra.. Dessutom gillar jag utförande med glasad baksida (som säkert har något annat namn, men ni fattar..). Provade 311.30.42.30.01.006 nyligen, men den rackaren får man ju dra upp själv. Finns samma klocka med självuppdragning (vilket heter..?). Någon som kan hjälpa mig med referensnr i så fall?

Vh
/Rickard
Om du vill ha det automatiskt så blir det de nyare klockorna med co-axial verket. De är dock lite större på strax över 44 mm. Men automatiska och med safir på baksidan.
Ref på en av dem är: 311.30.44.51.01.002
IMG_6397.PNG

Sen vet jag inte hur de är med de äldre reduced modellerna. Har för mig att de är automatiska, men tar inte gift på det.

Vh
/Rickard
Den som du provade (006) är ju me safirglas och glasbaksida. Se de inte som ett problem att den behövs dras upp manuellt, det är ju de som är mysigt! Finns ju äldre speedmaster reduced som är lite mindre som är automatiska, dvs självuppdragande :)

Vh
/Rickard
Håller med @Makkanxd, var inte rädd för manuellt. Personligen föredrar jag manuellt framför automatiskt. Det är en go känsla att dra upp klockan på morgonen ;)

Om du vill ha det automatiskt så blir det de nyare klockorna med co-axial verket. De är dock lite större på strax över 44 mm. Men automatiska och med safir på baksidan.
Ref på en av dem är: 311.30.44.51.01.002
IMG_6397.PNG

Sen vet jag inte hur de är med de äldre reduced modellerna. Har för mig att de är automatiska, men tar inte gift på det.

Hmm, den urtavlan var kanske inte riktigt lika snygg.. Gillar designen med tre små urtavlor. Då kanske det inte är modellen för mig.. Mår klockan dåligt av att inte dras upp varannan dag? Jag gissar att jag inte kommer ha på mig den varje dag och att den då skulle kunna stanna.

Den som du provade (006) är ju me safirglas och glasbaksida. Se de inte som ett problem att den behövs dras upp manuellt, det är ju de som är mysigt! Finns ju äldre speedmaster reduced som är lite mindre som är automatiska, dvs självuppdragande :)

jeep, det har jag koll på, därav att jag visste referensnumret på just den :) jag provade den på flygplatsen i münchen. rek pris var 5000€, undrar om den går att få tag på billigare hemma med decemberkampanjen på Rob E?

som novis köper jag nog i så fall helst nytt med garantier osv.. vad kan man förvänta sig för kostnader sett över 10 år på en sån pjäs? uppskattade servicekostnader?

Hej, service behöver du göra 5-7 år om du använder klockan mycket och du tycker den tappar tid. Jag hade även gjort en service om den inte används på något år ( risk för torr olja). På 10år så hade jag minst gjort en service. Den ligger på 5000-7000kr. Lite mer om du vill polera klockan, men det är få klocknördar som gör. Exakt pris beror på just din klockas behov. Har du tappat den, fått in vatten eller något annat stort fel så får du räkna med mer.

Köp en fin ny klocka ( och köp den du drömmer om, inte den du hör/läser är cool), med rabatt, njut och oroa dig inte så mycket för servicen. Det blir ett större dilemma när du har många klockor eller vintageur där delarna inte finns att få tag på.

Har du en klocka som används varje dag, är automat smidigt. Men att dra upp en manuell klocka var 2-3dag är inte så farligt heller. Så låt inte det begränsa ditt val.

Lycka till!

Hmm, den urtavlan var kanske inte riktigt lika snygg.. Gillar designen med tre små urtavlor. Då kanske det inte är modellen för mig.. Mår klockan dåligt av att inte dras upp varannan dag? Jag gissar att jag inte kommer ha på mig den varje dag och att den då skulle kunna stanna.
Ingen fara att låta den stanna. Blir inte skadligt innan oljorna börjar torka och det går såklart inte på några dagar.

Hej alla Speedmasters,

Jag har inte alltid varit en Speedmaster-fantast men efter att ha blivit influerad av en kollega plus att jag nyligen hittade en jättefin Speedmaster så funderar jag på att "komma in i värmen" hos Speedmaster familjen. Efter att ha kikat lite i den här tråden så förstår jag att många här har stenkoll på Speedmaster och allt därtill. Är det någon som känner till den här varianten? Och vad är rimligt att betala för en från cirka 1991? Förlåt om jag postar i fel tråd, jag är inte så rutinerad här på forumet.

Tack på förhand :)
Skärmavbild 2017-12-03 kl. 13.47.56.png
Skärmavbild 2017-12-03 kl. 13.54.20.png

Tillbaka
Topp