• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

B54D5EE2-99EF-4F73-ACF3-0C83F1184140.jpeg

Ja jäklar, nu börjar du sitta på många bra Speedys! För du har väl kvar din gamla 60-talare?
Ja, 145.012-67:an är kvar och kommer så också att förbli :) Förutom den har jag en 145.022-76, en 006 (safir-sandwich) samt mina LE från i år. Sålde av en 94:a förra julen så jag är alltså inne på min 6:e Speedy allt som allt :D

Hej!
Kan någon intyga att Rob Engström har 25% på Omega i december? Har läst om det här på forumet men det står inget på deras hemsida och kan inte hitta den informationen någon annanstans.

Tack!

många frågor från mig idag.
vad är för / nackdelar med safirglas / Hesalit-glas?

Har alla med safirglas även baksidan med glas?

Fördelar mycket mycket svårt att repa eller göra märken i safir, något klarare glas, ger en mer modern look. Har glasbaksida som visar urverket, har därför också ett mer dekorerat urverk än det som sitter i hesalitmodellen. Nackdelar får en "mjölkvit" ring runt urtavlan till följd av hur safirglas reflekterar ljus, tavlan upplevs också något ljusare (tänk mörkt mörkt grå) än svart som den gör på hesalit.

Fördelar mycket mycket svårt att repa eller göra märken i safir, något klarare glas, ger en mer modern look. Har glasbaksida som visar urverket, har därför också ett mer dekorerat urverk än det som sitter i hesalitmodellen. Nackdelar får en "mjölkvit" ring runt urtavlan till följd av hur safirglas reflekterar ljus, tavlan upplevs också något ljusare (tänk mörkt mörkt grå) än svart som den gör på hesalit.

det är en prisskillnad på dessa. håller de samma andrahandsvärde eller anses den ena vara mer som ''orginalet'' och mer eftertraktad än den andra?

det är en prisskillnad på dessa. håller de samma andrahandsvärde eller anses den ena vara mer som ''orginalet'' och mer eftertraktad än den andra?
Tror det är jämnt skägg, safirmackan ligger högre begagnat. Generellt skulle jag säga att efterfrågan är större på "originalet", men det innebär att det också finns färre safirmackor i omlopp.

Gå in och kika på båda I butik. Jag var helt säker på att jag skulle köpa safir, men efter att sett båda föll valet på hesalit. Aldrig ångrar det för en sekund. Men det är ju såklart högst personligt.

Butiken jag har kontakt med har ingen inne just nu, men en hesalit på väg som jag har reserverat. men börjar få kalla fötter och börjat kika på safir... den med hesalit känns mer klassisk med den ''hela'' baksidan och utseendet, men safir är ju väldigt smidigt för dagligt bruk iom att glaset knappt repar...

Butiken jag har kontakt med har ingen inne just nu, men en hesalit på väg som jag har reserverat. men börjar få kalla fötter och börjat kika på safir... den med hesalit känns mer klassisk med den ''hela'' baksidan och utseendet, men safir är ju väldigt smidigt för dagligt bruk iom att glaset knappt repar...
Fast en plexirepa gnuggar man väck på 1 minut med polywatch eller tandkräm!

Även om värdetapp i procent skulle vara samma (kanske det är?) så är tappet i kronor större för 006 då den är dyrare.
så plexit är inte så världelöst känsligt som man läser om? i så fall är ju valet ganska enkelt.
En myt odlad av illasinnade. Min fyller två år om en månad och plexit är fortfarande helt opolerat. Man får anstränga sig om man skall hitta spår i det faktiskt. Spåren på boetten och claspen är ju tydligare.

När jag stod med både safir och Hesalit i handen i en butik minns jag att upplevde det som en liten skillnad i färgton på urtavlorna. Den ena var "gråare" än den andra. Minns inte vilken dock (skäms... :()

Även om värdetapp i procent skulle vara samma (kanske det är?) så är tappet i kronor större för 006 då den är dyrare.

En myt odlad av illasinnade. Min fyller två år om en månad och plexit är fortfarande helt opolerat. Man får anstränga sig om man skall hitta spår i det faktiskt. Spåren på boetten och claspen är ju tydligare.

Känns bra! Och du använder klockan ganska ofta? Jag kommer att använda klockan nästintill dagligen om jag känner mig själv.

Känns bra! Och du använder klockan ganska ofta? Jag kommer att använda klockan nästintill dagligen om jag känner mig själv.
Klockor ska användas och speciellt en speedy som ändå får anses som bruksklocka. Skulle hesalit glaset blir så pass dåligt efter några år är det inga större pengar att låta polera det alt byta det.
Träffade en kul snubbe i lördags som burit denna nonstop sedan han köpte den helt ny
F2A6ACC5-261A-4155-B39A-AB1526B8730A.jpeg

Jag har fått lite små fina linjer, men dessa tycker jag inte alls stör och de syns bara i vissa vinklar och ljusförhållanden. Plastglas leker med ljuset på ett alldeles speciellt sätt som safir inte riktigt kan leva upp till i mina ögon.

så plexit är inte så världelöst känsligt som man läser om? i så fall är ju valet ganska enkelt.
Såhär:

Safir:
+ Reptåligt
- Fulare med den vita mjölkkanten man får
- Reflekterar inte ljuset på samma sätt alls
- Om du slår i klockan får du en stor fet ding eller krossar hela glaset

Hesalit:
+ Mycket snyggare
+ Går att polera upp på 30 sekunder med polywatch/tandkräm/whatever
+ Om det mot förmodan skulla vara bortom räddning kostar det 900kr att byta (inkl glas och byte) hos AD
+ Du kan inte krossa det
- Du kan få lite mikrorepor men ovan väger upp det direkt.

Tillbaka
Topp