• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det finns många olika modeller precis som du skrev. Många är lyckade men inte alla. Nära originalet är såklart att föredra men jag tycker trots det att det är spännande med en ny modell.

D50CC10E-754D-4080-B627-2393B1BD13B9.jpeg
Ser ju onekligen ut som det är mer "lys" i tavlan än i visarna. Är din klocka en 145.022-78? Lite osäker men det ser ut som S:et i Speedmaster är vad som i "Moonwatch Only" benämns som "Tall and Closed S", i så fall så är tavlan senare än klockan då den användes 1988-1991. En 145.022-78 skall ha en tavla med "Tall and Open S". Som sagt, svårt att avgöra vilket S det är frågan om men med tanke på tavlans "lys" kontra visarnas så skulle jag tippa på att tavlan har bytts ut någon gång. Tritium har ju en halveringstid på 12 år så om visarna är från 1978 och tavlan från 1990 så bör tavlan lysa dubbelt så starkt som visarna. Någon annan här i tråden kan kanske komma med sina synpunkter?

Tack för utförligt svar, uppskattat!
Ja, det är en 145.022-78, stämmer. Jag ska ta en närmare titt och avgöra om det är open eller closed S. Bifogar en bild som gör det lättare att se. Vad tror du @Hasse Varg ?

Senast ändrad:
D50CC10E-754D-4080-B627-2393B1BD13B9.jpeg

Tack för utförligt svar, uppskattat!
Ja, det är en 145.022-78, stämmer. Jag ska ta en närmare titt och avgöra om det är open eller closed S. Bifogar en bild som gör det lättare att se.
Den här bilden är bättre, din tavla är nog korrekt, S:et ser ut som ett "Tall & Open S" och t:et är knappt längre än s:et som föregår det, den nyare tavlans t är klart högre än s:ets.

Den här bilden är bättre, din tavla är nog korrekt, S:et ser ut som ett "Tall & Open S" och t:et är knappt längre än s:et som föregår det, den nyare tavlans t är klart högre än s:ets.
Verkar vara så, skönt! Har kollat runt på nätet och tavlan är identisk med andra 145.022-78.
Lite intressant dock att index lyser liiite mer än visarna, men antar att allt är möjligt i vintagevärlden. Tack för input!

Tillbaka
Topp