• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jag passar på att ställa en underlig fråga som jag hoppas någon kan svara på...
När jag har klockan på länken och tar av den på kvällen så kan den ibland lukta lite illa på baksidan, instängt liksom... är det någon mer än jag? Eller är jag helt enkelt en äcklig person bara? :hilarious:
( Jag tvättar klockan regelbundet )
Upplever inte detta när jag har nato eller läder.
Min egna teori är att länken sitter lite för hårt? Dumt när det inte finns halvlänkar, jag tycker att den hänger lite om jag har en till länk i....

Please help me :D
Gissar att du inte förväxlar lukten med stål! Har du rensat baksidan från död hud (och annat) som lägger sig i håligheterna? Jag tog en ordentlig titt i helgen och märkte att det hade samlat sig lite äckel där. Rengjorde med blöt tops bara!

Happy Speedy Tuesday på er allihopa :) Ingen Moonwatch men jag tycker att det är en grym Speedmaster :D
IMG_1110.jpg
Vintage Black, tycker den är grymt bra om än lite stor. Faktum är att den enligt Omega är en Moonwatch även om kanske inte ”vi” tycker det. Tror inte jag sett någon på KS förrän nu, den är din?

Är det någon som vet hur många exemplar triologi box speedmastern tillverkades i?
Listar hos ad enskilt 63k typ såg någon annons här förut på ks för 72k
Kan denna modell vara en investering?

Är det någon som vet hur många exemplar triologi box speedmastern tillverkades i?
Listar hos ad enskilt 63k typ såg någon annons här förut på ks för 72k
Kan denna modell vara en investering?

Boxen är limiterad till 557 st, och skulle definitivt vara en kul samlingsgrej.
Varje enskild klocka finns om 3557 exemplar.
Just Speedmastern ligger högre jmfr med Seamastern, får räkna med att betala list typ..plus lite till.

Här är min

3C19E7E7-A37C-42BB-A7EF-A34FF10646F9.jpeg

Vintage Black, tycker den är grymt bra om än lite stor. Faktum är att den enligt Omega är en Moonwatch även om kanske inte ”vi” tycker det. Tror inte jag sett någon på KS förrän nu, den är din?
Tyvärr så är den inte min, provade den hos Krons i Stockholm nyligen :( Jag tycker däremot mycket om den så den ligger högt på min önskelista :D

Finns det en teknisk möjlighet att klockan stannar i exakt en timme, eller att minutvisaren tickar på, men timvisaren står stilla? Jag har vid ett antal tillfällen reagerat på att jag tycker att jag ställt klockan rätt, men att den sen ett par timmar senare, är exakt en timme efter. Alternativet är att det inte står rätt till i mitt huvud och jag ställt den fel från början. Den är utplockad 2013, och inte servad. Är en vanlig Speedmaster professional.

Här är mina 3 speedmasters, från den moderna digitala kvartsen Solar Impulse limiterad, på Omegas helt suveränt sköna NATO-band som är färganpassat till det blå och gröna på skywalker-urtavlan till den klassiska helt manuella .005 och Hesalitglas. Och även en kul udda variant av månklockan en .004 Tintin, jag gillar den skarpt!
Jag lyfter på hatten för din fina trio. Grattis!

Finns det en teknisk möjlighet att klockan stannar i exakt en timme, eller att minutvisaren tickar på, men timvisaren står stilla? Jag har vid ett antal tillfällen reagerat på att jag tycker att jag ställt klockan rätt, men att den sen ett par timmar senare, är exakt en timme efter. Alternativet är att det inte står rätt till i mitt huvud och jag ställt den fel från början. Den är utplockad 2013, och inte servad. Är en vanlig Speedmaster professional.

Om vi pratar exakt en timme så tror jag på fel
i ditt huvud, hänt mig.

Första posten här på forumet, så om detta är fel ställe att posta på forumet så säg gärna till.
Hur som helst så har jag en liten fråga. Funderar på att köpa en nya speedmaster professional, eller en begagnad i väldigt bra skick. (11.30.42.30.01.005)
När jag var hos en AD för att kolla in klockan låg priset på drygt 40000. Om jag sedan kollar upp priset på en nya klocka (inom EU) så ligger priset istället på 31-32000. Vad är det jag egentligen vinner på att köpa den från en AD? Pengarna jag tjänar på att köpa den på chrono24 räcker ju till en full service, och då får jag ju också två års garanti. Var tycker ni är det bästa stället att vända sig om man vill köpa en speedmaster utan att få en direkt värdeminskning på flera tusen kronor?

MVH
Tobias

Mig med! Senast för nån månad sen. Hade hållt i kronan o "ful-hackat" sekunden för å synka mot ref-tid o hållt verkligen hålt på & duttat. Bara för att en halv dag senare inse att jag var en timme sen!
Ja det har varit exakt en timme. Jag som hoppades på att det inte var mitt huvud.. är så svårt att laga det ;) Tack för hjälpen!

Hämtade upp min tredje Speedmaster igår. Hörde från Eriksons och från andra håll också att Speedmastern är den Omega som säljer absolut bäst. Jag har ställt den här frågan förut - var tar alla vägen? Jag vet en som har en äldre Speedy, men frånsett det ingen. Har nog aldrig i övrigt sett någon på stan på någons arm och då brukar jag ändå försöka se vad folk har för klockor. Den borde kännas vanligare på något sätt. Köper folk dem för att äta?

Hämtade upp min tredje Speedmaster igår. Hörde från Eriksons och från andra håll också att Speedmastern är den Omega som säljer absolut bäst. Jag har ställt den här frågan förut - var tar alla vägen? Jag vet en som har en äldre Speedy, men frånsett det ingen. Har nog aldrig i övrigt sett någon på stan på någons arm och då brukar jag ändå försöka se vad folk har för klockor. Den borde kännas vanligare på något sätt. Köper folk dem för att äta?
Lite egen spekulation här nu då...De flesta jag känner, släkt, vänner kollegor. Få av dem har klockor av lite dyrare sort. Skulle tippa på att det gäller även på ”stan”. Så även om det säljs en del så är det ju inte så att den stora massan köper dessa.

Undrar lite också vart dessa tar vägen då. Ser säkert 5 st SMP innan jag ser en speedmaster på tunnelbanan osv.

Första posten här på forumet, så om detta är fel ställe att posta på forumet så säg gärna till.
Hur som helst så har jag en liten fråga. Funderar på att köpa en nya speedmaster professional, eller en begagnad i väldigt bra skick. (11.30.42.30.01.005)
När jag var hos en AD för att kolla in klockan låg priset på drygt 40000. Om jag sedan kollar upp priset på en nya klocka (inom EU) så ligger priset istället på 31-32000. Vad är det jag egentligen vinner på att köpa den från en AD? Pengarna jag tjänar på att köpa den på chrono24 räcker ju till en full service, och då får jag ju också två års garanti. Var tycker ni är det bästa stället att vända sig om man vill köpa en speedmaster utan att få en direkt värdeminskning på flera tusen kronor?

MVH
Tobias
Förslagsvis så kollar du med svenska AD vad dom är villiga att göra på priset. Det måste ju inte vara lokala eller den närmast där du bor. Vet en som köpte 005 genom att mejla, tror jag, samtliga svenska AD och bad om offert. Vissa svarade väl inte men flera gjorde det och han valde förstås den som gav det lägsta priset. Vet inte vad det slutade på men visst finns det utrymme för prisförhandlingar för vem som helst även om förstås relationer underlättar. Jag tycker personligen att handla från svensk AD har ett mervärde, hur mycket det är får var och en bedöma. Sant är ju att klockan har världsgaranti så ett korrekt ifyllt cert från var som helst i hela världen gäller ju för garantin.
Speedy-ägare är nog mer entusiaster i allmänhet än t ex SMP-ägare och har mer än en klocka. Speedys ligger mer still hemma än SMP alltså.

Hej, jag tyckar att man ser dem hela tiden.
Ligger minst en på varje sovrumsbyrå på Östermalm i Stockholm. Som det skrevs att det ofta är entusiaster som äger dessa klockor och ofta varvar med flera.
/j

YES YES YES YES YES!!!!! Idag kom mitt armband och för första gången någonsin så passade ett skinnarmband mitt tycke o mina handleder! :):):) Dessutom känns kvalitén inkl.pinbuckle som bra kvalité!

Tappade hoppet där ett tag o trodde inte riktigt mina handleder var gjorda för det :D

Ha en fantastiskt trevlig helg!
IMG_7049.JPG
IMG_7053.JPG

YES YES YES YES YES!!!!! Idag kom mitt armband och för första gången någonsin så passade ett skinnarmband mitt tycke o mina handleder! :):):) Dessutom känns kvalitén inkl.pinbuckle som bra kvalité!

Tappade hoppet där ett tag o trodde inte riktigt mina handleder var gjorda för det :D

IMG_7049.JPG
IMG_7053.JPG
Ser jättebra ut! :cigar:

IMG_7049.JPG
IMG_7053.JPG

Härligt!! Ser riktigt fint ut!

Tillbaka
Topp