Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Happy Speedy Tuesday på er alla Speedy vännerLite bilder på min 105.012-65 dagen till ära på JB Champion mesh länk
![]()
![]()
![]()
![]()
Varför har jag en JB Champion mesh länk på min 105.012-65?
JB Champion mesh länken är givetvis ingen Omega länk eller ens ämnad för Speedmaster men är intimt förknippad med Speedyns historia. Från början gjordes den av Komfit Forstner men 1963 så köpte Jacob Bender (förklaringen till namnet “JB”) upp företaget och fortsatte tillverka länken under just namnet JB Champion. Länken blev berömd under 1960-talet då NASA:s astronauter började använda den istället för den länk som kom med Speedyn. Den verkliga orsaken till valet av denna länk var att NASA under en säkerhetstest kom fram till att original länken kunde utgöra en fara. Omega länken brast inte så lätt om något objekt fastnade mellan länken och handleden vilket däremot JB Champion länken gjorde. NASA använde således både Komfiit Forstner samt JB Champion länkarna. Det finns olika varianter av länkarna där skillnaden är utformningen av ändlänkarna (min är som synes lätt rundad men det finns två varianter som är helt raka), utformningen av claspen samt vidden på ändlänkarna (vanligtvis 18mm för Komfit Forstner samt 19mm för JB Champion, min är 19mm). De referenser NASA vanligtvis använde länkarna till var CK 2998, ST 105.003, ST 105.012 och ST 145.012.
Texten fritt översatt från boken Moonwatch Only, bokens site har även en sida om länkarna:
http://www.moonwatchonly.com/omega-...ws/komfit-forstner-and-jb-champion-bracelets/
Där finns denna härliga bild på Neil Armstrong (som jag redan visat för ett par dagar sedan...)
![]()
Tack @tommyalbinssonSnygg länk! Aldrig sett den tidigare![]()
SnyggSpeedmaster Apollo 11.
![]()
![]()
![]()
![]()
SnyggCaseback graveringen är verkligen någonting i hästväg
![]()
Vad är det för nato? Ser mycket trevligt ut!Mystisdag aka Speedy Tuesday!
![]()
Omega Speedmaster 005
Vad är det för nato? Ser mycket trevligt ut!
Oooooooh, en sån har jag i perioder spanat på sen säkert 15 år sisådär. Stentuff!!Tisdag!
![]()
Den är verkligen fin, grattisMin första Speedy Tuesday145.022-69 ST från 1970. Galet glad i den.
![]()
Tack Hasse! Ja, men jag har minsann sett ytterligare en vill jag tro, @Jokkmokkswe .Den är verkligen fin, grattisKul att se en 220-bezel här i tråden!