• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Man får ju inte vara jättepetig med hesalit men börjar störa mig på detta. Polera eller inte? Ta vad man haver, Autosol eller tandkräm? Eller beställa polywatch? Är ju inget djupt det här.
9C9865E6-D90F-413D-864C-5CCC48C2F7FF.jpeg
Jag skulle absolut ha polerat den! Tandkräm har jag aldrig provat med, däremot med Displex (köpt hos Claes Ohlson) som jag fick bort en ganska så djup repa med. Köpte en Polywatch hos Farfars Klocka (Stockholm) senaste gången jag var inne där men den har jag lyckligtvis sluppit använda mig av :D

Inte nog med att den är ikonisk pga av sin historia. Den har också en av klockvärldens mest lyckade design.

Kolla på de nedsänkta subtavlorna och subvisarna. Den mattgråa tavlan. Tavlans histiriska form från pie-pan, inte tydligt en paj, men en mjuk sänkning finns. Index designade till perfektion. Timmar, minuter och de små för kronografen.

Den perfekta storleken både i omkrets och höjd. Visarnas enkelhet lyfter fram resten av klockan, samtidigt som kronografvisaren har en underbar droppform.

Boetten är designad så att den minskar i storlek och smalnar av.

Knapparna till kronografen och kronan är perfekt utformade. Inte stora som utstickande horn, utan i perfekt balans med boetten.

Detta meddelas enbart på detta sätt..:p
B41923AC-6F26-4A6D-BFC5-FB8AE0D91B68.jpeg

Senast ändrad:
Är det 633 ändlänkar man ska ha till 1171-länken på en 005 Speedy? (Icke "vintage" 633)

Edit: Nevermind, fick bekräftat att det ska stämma.

Jag skulle absolut ha polerat den! Tandkräm har jag aldrig provat med, däremot med Displex (köpt hos Claes Ohlson) som jag fick bort en ganska så djup repa med. Köpte en Polywatch hos Farfars Klocka (Stockholm) senaste gången jag var inne där men den har jag lyckligtvis sluppit använda mig av :D
Skall testa :) Men Displex eller Polywatch säljs inte längre på typ Klasse, Jula eller Teknikmagasinet. Tror det är för att pekskärmar inte tål det. Klart knepigare att hitta i butik alltså. Någon som vet någon butik i Göteborg som har det (centrum->östra) ?

En annan fördel med 1171-länken är ju att det finns gott om mikrojusteringshål. Kan vara gött på sommaren.
Är ju en slant helt klart men i det stora hela kan jag nog motivera ett sådant köp, speedyn är ju trots allt en keeper! Skulle vilja klämma å känna på den först bara. Den är ju läcker alltså :hungry:
ja det är absolut en slant men i och med att det faktiskt lyfter klockan en nivå så kan jag rekommendera det. Skönt som @Fixxxer säger angående mikrojusteringshålen då man exempelvis vid varmare väder kan justera ut länken något snäpp. Nackdelen är väl den höga kostnaden men det är egentligen upp till varje individ att avgöra om det är värt eller inte. För mig var det definitivt värt i alla fall.

Senast ändrad:
ja det är absolut en slant men i och med att det faktiskt lyfter klockan en nivå så kan jag rekommendera det. Skönt som @Fixxxer säger angående mikrojusteringshålen då man exempelvis vid varmare väder justera ut bandet något snäpp. Nackdelen är väl den höga kostnaden men det är egentligen upp till varje individ att avgöra om det är värt eller inte. För mig var det definitivt värt i alla fall.
I mitt fall så sitter Speedylänken i lösaste laget. Bra i värmen som råder men lite störande löst annars. Därför jag övriga årstider kör mest Hirsch Ranger som ger perfekt passform. Tar jag bort en länkbit och flyttar ut i spännet så blir det för tajt. Har övervägt justerbar SM300-clasp men tycker det helt enkelt ser ser fel ut på denna länk. Standardlänken är absolut ok utseendemässigt men vintage-looken man får med 1171 är klart tilltalande.

I mitt fall så sitter Speedylänken i lösaste laget. Bra i värmen som råder men lite störande löst annars. Därför jag övriga årstider kör mest Hirsch Ranger som ger perfekt passform. Tar jag bort en länkbit och flyttar ut i spännet så blir det för tajt. Har övervägt justerbar SM300-clasp men tycker det helt enkelt ser ser fel ut på denna länk. Standardlänken är absolut ok utseendemässigt men vintage-looken man får med 1171 är klart tilltalande.
Ja jag håller med att standardlänken är okej och till och med snygg men att 1171:an är lite mer tilltalande. Tråkigt att du inte får till det, har för mig att jag sett någon använda Sm300-Claspen som du beskriver och det såg inte illa ut på något sätt tycker jag. Hirsch ranger är ju dessutom väldigt snyggt band, vilken färg kör du?

Idag kommer tyvärr min speedmaster få vandra vidare. Älskar klockan, men finns så mycket annat jag är sugen på att prova. Kommer definitivt köpa speedy igen, gärna som årsklocka, men för tillfället kommer jag lämna denna härliga klubb. Kommer så klart hänga kvar i tråden ändå och hoppas på att vara tillbaka snart :)
Sista bilderna blev dessa:
20180722_174339-01.jpeg
20180722_181204-01.jpeg

Senast ändrad:
Ja jag håller med att standardlänken är okej och till och med snygg men att 1171:an är lite mer tilltalande. Tråkigt att du inte får till det, har för mig att jag sett någon använda Sm300-Claspen som du beskriver och det såg inte illa ut på något sätt tycker jag. Hirsch ranger är ju dessutom väldigt snyggt band, vilken färg kör du?
Svart o mörkbrunt :)
F78FF0D2-5054-43A3-B42C-8EEFCCB86202.jpeg
5F182AFE-DED9-4E1F-A53F-CA23F3C82B91.jpeg

Idag kommer tyvärr min speedmaster få vandra vidare. Älskar klockan, men finns så mycket annat jag är sugen på att prova. Kommer definitivt köpa speedy igen, gärna som årsklocka, men för tillfället kommer jag lämna denna härliga klubb. Kommer så klart hänga kvar i tråden ändå och hoppas på att vara tillbaka snart :)
Sista bilderna blev dessa:
20180722_174339-01.jpeg
20180722_181204-01.jpeg
Har tänkt samma sak, kanske borde sälja för att testa något nytt men jag kan inte skiljas från speedyn... det går bara inte! Skulle jag hitta en årsklocka däremot då kan jag sälja min direkt! Får man fråga vad du har på gång? :)

Jag upplever att spännet på min helt nya speedmaster är extremt svårt att stänga ihop. Det är nästan helt omöjligt på handleden. Istället trycker jag in knapparna och stänger ihop.

Upplever ni andra också detta? Man kan ju tycka att det borde fungera bättre på en klocka för det priset.

Jag upplever att spännet på min helt nya speedmaster är extremt svårt att stänga ihop. Det är nästan helt omöjligt på handleden. Istället trycker jag in knapparna och stänger ihop.

Upplever ni andra också detta? Man kan ju tycka att det borde fungera bättre på en klocka för det priset.
Sitter inte nån liten plastbit i vägen då?
Aldrig upplevt det problemet.

Tillbaka
Topp