• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Donkii

Boushh
2-Faktor
Spränger tråden nu tänkte jag... kom över ett inlägg från i lördags på OF som måste upp i denna tråd... finns en hel del läckerheter.
ping @Patrik J, @Aurum, @Spencer66, @masterkiller, @Gummo m.fl. :)


Skärmavbild 2016-03-14 kl. 10.56.58.png
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg


2998 with the different references ( normal, brown and grey/blue dials ) FAP caseback
6.jpg
7.jpg
8.jpg


105002 ( 1' / 2' type )
9.jpg


105003 with black, blue soleil dials and those delivered for sale to military bases
10.jpg
11.jpg


105012 with Tiffany, ACP, Meister and brown dials , CB case
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg


145012 with black, brown and Racing dials
17.jpg


in gold tribute to public personalities
18.jpg


145,022 black and Racing dials, with various commemorative casebacks, smooth caseback and with Speed ordered by the Royal family of the Sultan of Oman
19.jpg
20.jpg
21.jpg


Apollo Soyuz, Speedymoon
22.jpg
23.jpg


Radial Protoype and other Radial dials
24.jpg
25.jpg
26.jpg
'

Alaska Project prototype
27.jpg
28.jpg

Skärmavbild 2016-03-14 kl. 11.03.27.png

29.jpg
30.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Spränger tråden nu tänkte jag... kom över ett inlägg från i lördags på OF som måste upp i denna tråd... finns en hel del läckerheter.
ping @Patrik J, @Aurum, @Spencer66, @masterkiller, @Gummo m.fl. :)


Skärmavbild 2016-03-14 kl. 10.56.58.png
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg


2998 with the different references ( normal, brown and grey/blue dials ) FAP caseback
6.jpg
7.jpg
8.jpg


105002 ( 1' / 2' type )
9.jpg


105003 with black, blue soleil dials and those delivered for sale to military bases
10.jpg
11.jpg


105012 with Tiffany, ACP, Meister and brown dials , CB case
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg


145012 with black, brown and Racing dials
17.jpg


in gold tribute to public personalities
18.jpg


145,022 black and Racing dials, with various commemorative casebacks, smooth caseback and with Speed ordered by the Royal family of the Sultan of Oman
19.jpg
20.jpg
21.jpg


Apollo Soyuz, Speedymoon
22.jpg
23.jpg


Radial Protoype and other Radial dials
24.jpg
25.jpg
26.jpg
'

Alaska Project prototype
27.jpg
28.jpg

Skärmavbild 2016-03-14 kl. 11.03.27.png

29.jpg
30.jpg
Go' post. Den där prototyptavlan var ju rätt kul.
 

Clockzor

Omega
"Fligt qualified fo NASA"

Är det någon som vet exakt hur relevant det är idag? Används Speedmaster Pro fortfarande av NASA? Och testar NASA klockan igen varje gång det kommer en ny referens med uppdaterat urverk etc?
 

Zalath

Panerai
"Fligt qualified fo NASA"

Är det någon som vet exakt hur relevant det är idag? Används Speedmaster Pro fortfarande av NASA? Och testar NASA klockan igen varje gång det kommer en ny referens med uppdaterat urverk etc?
Kika på senaste sidorna i tråden så kommer du se bilder och länkar där Speedy Pro fortfarande används i rymden i nutid. Ingen aning om de testar klockorna igen, men tror inte de har gjort någon jämförelse som de gjorde inför de första gångerna i alla fall. :)
 

Clockzor

Omega
Kika på senaste sidorna i tråden så kommer du se bilder och länkar där Speedy Pro fortfarande används i rymden i nutid. Ingen aning om de testar klockorna igen, men tror inte de har gjort någon jämförelse som de gjorde inför de första gångerna i alla fall. :)

Jo jag har sett dom också, häftigt att den fortfarande används! Frågan är bara om det är standardutrustning från NASAs håll eller om det är privata klockor? (Jag vet ju vilken klocka jag hade använt om jag var astronaut ;))
 

Patrik J

Rolex
Jo jag har sett dom också, häftigt att den fortfarande används! Frågan är bara om det är standardutrustning från NASAs håll eller om det är privata klockor? (Jag vet ju vilken klocka jag hade använt om jag var astronaut ;))
Speedyn är, så vitt jag vet, fortfarande den enda klockan som är godkänd för EVA (rymd-prommisar). Däremot finns det väl ett gäng klockor som används till andra aktiviteter.
 

mikjon

Omega
Det stämmer att Speedy fortfarande är den klocka som används till bemannade rymdfärder.
Första testet blev klart 1 mars 1965 då den slog ut alla konkurenter, Bulova la in en protest för man tyckte att man skulle gynna ett amerikanskt märke men så blev det inte. Man tog upp frågan igen och 1978 så gjordes nya test och åter igen vann Omega Speedmaster.
 

Clockzor

Omega
Det stämmer att Speedy fortfarande är den klocka som används till bemannade rymdfärder.
Första testet blev klart 1 mars 1965 då den slog ut alla konkurenter, Bulova la in en protest för man tyckte att man skulle gynna ett amerikanskt märke men så blev det inte. Man tog upp frågan igen och 1978 så gjordes nya test och åter igen vann Omega Speedmaster.
Intressant! Är väl bara och vänta och hoppas på att de bestämmer sig för att åka till mars snart också så man kan klippa en "pre-mars" och lägga undan :cigar:
 

mikjon

Omega
Ja det var en intressant fråga, finns planer på detta år 2030 och då ska väl Speedyn med vad jag förstått.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det stämmer att Speedy fortfarande är den klocka som används till bemannade rymdfärder.
Första testet blev klart 1 mars 1965 då den slog ut alla konkurenter, Bulova la in en protest för man tyckte att man skulle gynna ett amerikanskt märke men så blev det inte. Man tog upp frågan igen och 1978 så gjordes nya test och åter igen vann Omega Speedmaster.
Verkar som att dom även gått över till x-33 samtidigt som vanliga.
320806main_iss018e041214_hires.jpg

Expedition41newX33AlexanderGerstclose.jpg

Expedition41X33andMoonwatchElenaSerovaclose.jpg

Bara lånade bilder från nätet.
Nån som prövat den? Börjat bli ordentligt sugen.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Får se om jag klarar av att inte posta ett nytt foto under Tisdagen. Tveksam till det dock! Hon åker säkert fram under dagen. :D
Måste erkänna att det är faktiskt en riktigt skön känsla, att veta att man kan plocka fram en egen Speedy när man som helst vill. :angel:
Jag måste ha tolkat din post fel, uppfattade den som att du skulle späka dig fram till idag men nu börjar jag ana en grym form av självplågeri istället ;)
 
Topp