• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Premiär för nya Macan så då åker finklockan på :)
AD7D93CB-FBC5-45CD-8936-FE968CB1FC44.jpeg

Vad jag kan se så är det en tritium-tavla med målad Ω symbol, "short S" i Speedmaster, indexen ser dock väldigt vita ut så den kan vara tvättad på allt vad lysmassa heter. Visarna kan kanske vara tritium de också. Svårt att avgöra då bilden inte är av bästa kvalitet. Bezel har "È" i TACHYMÈTRE men inte DON (Dot Over Ninety). Allt det sammantaget tycker jag leder till att klockan bör vara från 1991-1997 (referens 3590.50, 3570.50, 3592.50, 3572.50) och att urverket är ett 861. Du kan väl be säljaren knappa in serienumret här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ så får du veta ganska så exakt när klockan producerats? Som @Dennta skrev så är bättre bilder på framsidan samt baksidan av värde.

Jag häpnas över den kunskap du besitter!

5BAB9690-9C47-4CB0-81FA-33845DB3B783.jpeg
8A452836-B029-4276-8666-553D9C663949.png
DA72A584-C2CF-418F-96EC-9987EE654DE0.jpeg
4C69230F-2492-402B-A72D-2F22D85C9BC8.png
Vad jag kan se så är det en tritium-tavla med målad Ω symbol, "short S" i Speedmaster, indexen ser dock väldigt vita ut så den kan vara tvättad på allt vad lysmassa heter. Visarna kan kanske vara tritium de också. Svårt att avgöra då bilden inte är av bästa kvalitet. Bezel har "È" i TACHYMÈTRE men inte DON (Dot Over Ninety). Allt det sammantaget tycker jag leder till att klockan bör vara från 1991-1997 (referens 3590.50, 3570.50, 3592.50, 3572.50) och att urverket är ett 861. Du kan väl be säljaren knappa in serienumret här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ så får du veta ganska så exakt när klockan producerats? Som @Dennta skrev så är bättre bilder på framsidan samt baksidan av värde.
Nu så!

Urverket är ett 1861 och inte ett 861 vilket ger ref "3570.50 - Tritium" från 1996-1997, index har spår av tritium ser det ut som. Serienumret är svårt att se, du kanske kan be säljaren skriva av det och skicka det till dig? Ser ut som 48383670 tycker jag, knappade in det och fick det här resultatet:
Speedy.PNG
Tack för superfint engagemang @Hasse Varg
Jag ska höra med honom. Han har dessvärre ingen servicehistorik (inte haft den på service under sina år i ägo) eller papper. Börjar med serienumret iallafall

En fråga till veteranerna.
Jag har en fois med 2 års garanti. Den är dessvärre köpt 20 dagar innan 5-års garantin började gälla... :(

Hursomhelst, tänker att jag vill passa på att skicka klockan för service innan garantitiden löper ut. Min fråga är hur långt innan ni tycker att jag ska skicka in den?

En fråga till veteranerna.
Jag har en fois med 2 års garanti. Den är dessvärre köpt 20 dagar innan 5-års garantin började gälla... :(

Hursomhelst, tänker att jag vill passa på att skicka klockan för service innan garantitiden löper ut. Min fråga är hur långt innan ni tycker att jag ska skicka in den?
Alltså, om något är fel på den (garanti) tycker jag du ska skicka direkt.

Alltså, om något är fel på den (garanti) tycker jag du ska skicka direkt.
Nej, det är inget fel på klockan. Man brukar ju rekommendera service (eller åtminstone kontroll / översyn) efter x antal år, även om klockan tickar på bra utan problem. Det var det jag syftade på. Men jag kanske uttryckte mig fel. Men sådana kontroller behöver jag alltså betala för? Behöver jag exempelvis betala för ett årligt trycktest? Garantin täcker bara fel?

Nej, det är inget fel på klockan. Man brukar ju rekommendera service (eller åtminstone kontroll / översyn) efter x antal år, även om klockan tickar på bra utan problem. Det var det jag syftade på. Men jag kanske uttryckte mig fel. Men sådana kontroller behöver jag alltså betala för? Behöver jag exempelvis betala för ett årligt trycktest? Garantin täcker bara fel?
Service efter fem år brukar man säga, blir nog i verkligheten senare. Kontrollen kanske du får gratis eller för en billig peng om du vänder dig dit du köpte klockan. Men en gratis service om klockan är okej får du nog inte.

En hygglig AD bjuder säkert på trycktest.

Ja, garanti för klockor funkar som garanti på det mesta annat. Fabrikationsfel åtgärdas gratis om de uppstår under garantins giltighetstid.

Service efter fem år brukar man säga, blir nog i verkligheten senare. Kontrollen kanske du får gratis eller för en billig peng om du vänder dig dit du köpte klockan. Men en gratis service om klockan är okej får du nog inte.

En hygglig AD bjuder säkert på trycktest.

Ja, garanti för klockor funkar som garanti på det mesta annat. Fabrikationsfel åtgärdas gratis om de uppstår under garantins giltighetstid.
Tack för att du tog dig tid att svara. :)

9A60026F-229B-4E90-A2F9-76407072E1A6.jpeg
Har köpt mig en klocka då min gamla gav upp efter 18 års intensivt användande. Handlade secondhand då man är ekonomiskt lagd. Är man accepterad?
Varmt välkommen! Och bli inte orolig när du börjar spendera ett par timmar om dagen med att leta efter nya band, tänka på band, byta band eller drömma om band. Det är fullt normalt för oss.

Tackar. Skickade den omedelbart på översyn. Observerade genast att det är billigare att göra stora servicen ink kamremsbyte på en premiumbil, än att serva en Speedmaster. 9000 sek.

Jag har ärvt en speedmaster 145.022.69ST som legat nerpackad i en låda i ca 22 år. Har haft den gående konstant i 3 veckor nu och den fungerar felfritt med en rimlig tidavvikelse. Tänkte lämna in den på service för att se till så att allt är i sin ordning men vill dubbelkolla här innan jag lägger 6-7k på det. Bör jag lämna in den eller kan jag bara köra på och lita på att den håller?

Innan den blev nedpackad, hur länge användes klockan då? Låter väl rimligt att en urmakare i alla fall kan kolla om servicebehov finns.

Tillbaka
Topp