Är verkligen 1564/975-länken ett stilbrott? Den är väldigt lik originallänken på Professional, se bildjämförelser nedan.
Argumentet kan ju förstås vara att Professional har tillverkats kontinuerligt sedan den kom på 60-talet och att länkarna har ändrat utformning under tiden, medan FOIS är en "ny CK 2998". Men eftersom FOIS inte är en exakt kopia av den gamla CK 2998 utan har ett modernare utseende (safirglaset) kanske det även är rimligt att länken kan vara modernare.
Det som talar för 1125-länken är förstås "vintagestilen". Det som talar emot är att det på flera bilder ser ut att vara ganska stor skillnad på kulör och ytbehandling på FOIS och 1125-länken, de ser helt enkelt inte ut att matcha speciellt bra i det avseendet, men de bilder jag har sett kanske är missvisande. Om jag har förstått det hela rätt är inte heller 617-ändlänkarna fixerade på samma sätt som moderna ändlänkar vilket i så fall också kan vara en nackdel.
Det som talar för 1564 är att det är en länk som är gjord för nuvarande 19 mm speedmasters. Det som talar emot är att den kanske är för modern på en FOIS.
Jag har själv funderat på både 1125-länken och 1564-länken till min FOIS men inte skaffat någon länk. Vore roligt att höra kommentarer från alla som har eller har haft någon av länkarna till sin FOIS eller CK 2998. Jag har inget emot att någon säger emot mig