• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jag har ärvt en speedmaster 145.022.69ST som legat nerpackad i en låda i ca 22 år. Har haft den gående konstant i 3 veckor nu och den fungerar felfritt med en rimlig tidavvikelse. Tänkte lämna in den på service för att se till så att allt är i sin ordning men vill dubbelkolla här innan jag lägger 6-7k på det. Bör jag lämna in den eller kan jag bara köra på och lita på att den håller?
Kul! Vilken häftig sak att ärva.
Tidshållning säger inte allt om klockans skick. Efter 22 år bör du definitivt serva klockan. Lycka till!

Jag har ärvt en speedmaster 145.022.69ST som legat nerpackad i en låda i ca 22 år. Har haft den gående konstant i 3 veckor nu och den fungerar felfritt med en rimlig tidavvikelse. Tänkte lämna in den på service för att se till så att allt är i sin ordning men vill dubbelkolla här innan jag lägger 6-7k på det. Bör jag lämna in den eller kan jag bara köra på och lita på att den håller?
Efter 22 år tycker jag du ska lämna in den omgående om du tänkt använda klockan. Packningarna behöver garanterat bytas och oljorna har förmodligen torkat vilket innebär onödigt slitage på delarna i verket.

4B68014A-293A-47B9-8516-CC26CE7724D0.jpeg
Pandafredag!

Jag är ingen expert, långt från, men 22 år i en låda. Hade det vart min klocka hade jag garanterat lämnat in den.

Innan den blev nedpackad, hur länge användes klockan då? Låter väl rimligt att en urmakare i alla fall kan kolla om servicebehov finns.

Kul! Vilken häftig sak att ärva.
Tidshållning säger inte allt om klockans skick. Efter 22 år bör du definitivt serva klockan. Lycka till!

Efter 22 år tycker jag du ska lämna in den omgående om du tänkt använda klockan. Packningarna behöver garanterat bytas och oljorna har förmodligen torkat vilket innebär onödigt slitage på delarna i verket.
Tack för svar. Då får det bli en service nästa vecka :)

• Like
Reactions: NRE
Är verkligen 1564/975-länken ett stilbrott? Den är väldigt lik originallänken på Professional, se bildjämförelser nedan.
Argumentet kan ju förstås vara att Professional har tillverkats kontinuerligt sedan den kom på 60-talet och att länkarna har ändrat utformning under tiden, medan FOIS är en "ny CK 2998". Men eftersom FOIS inte är en exakt kopia av den gamla CK 2998 utan har ett modernare utseende (safirglaset) kanske det även är rimligt att länken kan vara modernare.
Det som talar för 1125-länken är förstås "vintagestilen". Det som talar emot är att det på flera bilder ser ut att vara ganska stor skillnad på kulör och ytbehandling på FOIS och 1125-länken, de ser helt enkelt inte ut att matcha speciellt bra i det avseendet, men de bilder jag har sett kanske är missvisande. Om jag har förstått det hela rätt är inte heller 617-ändlänkarna fixerade på samma sätt som moderna ändlänkar vilket i så fall också kan vara en nackdel.
Det som talar för 1564 är att det är en länk som är gjord för nuvarande 19 mm speedmasters. Det som talar emot är att den kanske är för modern på en FOIS.
Jag har själv funderat på både 1125-länken och 1564-länken till min FOIS men inte skaffat någon länk. Vore roligt att höra kommentarer från alla som har eller har haft någon av länkarna till sin FOIS eller CK 2998. Jag har inget emot att någon säger emot mig :)
sp_moonwatch_prof_31130423001005_vuecv2_1600x900.jpg
301642-86b184d981e316114ee44153c365fed0.jpg
Jag har en 1125/617 länk till min FOIS och tycker det funkar kanon. Stilmässigt passar det riktigt fint enligt mig och tycker även att länken är väldigt skön. Ser ingen anledning att köra en modern länk, men så tycker jag också generellt inte lika mycket om den stilen på länk. Jag bytte till lite smalare bandstift som jag använder till länken vilket gör det lätt att få på och av den. Skickar med en gammal bild på min också eftersom det alltid blir roligare så ;)
0CB37904-3D01-4A40-AB43-FFACDE6CF6B4.jpeg

Har en tendens att flippa klockor alldeles för mkt i hopp om den perfekt klockan för mig som man ofta tycker den är första 3mån :nailbiting:. Har provat seamster, sub, breitling, carrera. Blivit sugen på en speedmaster 42mm gärna med safirglas om inte vad kostar glasbyte allt plexi puts? Ska man prove en speedmaster ? Några pros and cons ?

Senast ändrad:
Har en tendens att flippa klockor alldeles för mkt i hopp om den perfekt klockan för mig som man ofta tycker den är första 3mån :nailbiting:. Har provat seamster, sub, breitling, carrera. Blivit sugen på en speedmaster 42mm gärna med safirglas om det finns om inte vad kostar glasbyte allt plexi puts? Ska man prove en speedmaster ? Några pros and cons ?
Safirglas finns. Men plexi är coolare. Byte av glas kostar runt en tusing.

Pro för speedy:
Historian
Godkänd för rymden (behövs mer?)
Strapmonster
Funkar till allt
Mysmanuell
Speedmastertråden
Lättflippad

Cons
Finns inga :p

:)Funderar annars på en 11.33.42.30.01.002.
Alt nya aquatimer från Iwc alt nya seamster. Föredrar köpa beg men med mitt tålamod blir det tyvär ofta nytt. Vilken håller värdet bäst tro

:)Funderar annars på en 11.33.42.30.01.002.
Alt nya aquatimer från Iwc alt nya seamster. Föredrar köpa beg men med mott tålamod blir det tyvär ofta nytt. Vilken håller värdet bäst tro
.002 är cool. Tips är att köpa .006 - samma klocka men på länk.
.006 tappar ca 15k från list direkt men håller sig nära det efteråt. Seamaster får man en nästan ny för 22-25k så den håller väl inte så bra kanske.

IWC kan jag ingenting om överhuvudtaget :)

Flippar du mycket och ofta men är rädd om slantarna så köp begagnat. Finns en fin .005 på k&s nu för 30700.

Lycka till. Och köp en speedy. Speedy är bäst.

.002 är cool. Tips är att köpa .006 - samma klocka men på länk.
.006 tappar ca 15k från list direkt men håller sig nära det efteråt. Seamaster får man en nästan ny för 22-25k så den håller väl inte så bra kanske.

IWC kan jag ingenting om överhuvudtaget :)

Flippar du mycket och ofta men är rädd om slantarna så köp begagnat. Finns en fin .005 på k&s nu för 30700.

Lycka till. Och köp en speedy. Speedy är bäst.
Tack såg det men svårt för köpa lagade klockor men det är nog bara jag. Blir snurrig av alla modeller:dead: hittar jag en till gött pris kan jag testa en

Hej! Det är dags att uppdatera speedyn (.005) med ett nytt svart alligator. Jag har sneglat på hirsch duke som ett bra och prisvärt alternativ. Dock tycker jag att sömmarna drar åt det mer gråa hållet. Vill ha helsvart. Vilka andra alternativ finns det i motsvarande prisklass och kvalité? Tack på förhand.

Hälsn Fredrik.

83630325-6612-462A-B530-6780EE1EB4C2.jpeg

Hej! Det är dags att uppdatera speedyn (.005) med ett nytt svart alligator. Jag har sneglat på hirsch duke som ett bra och prisvärt alternativ. Dock tycker jag att sömmarna drar åt det mer gråa hållet. Vill ha helsvart. Vilka andra alternativ finns det i motsvarande prisklass och kvalité? Tack på förhand.

Hälsn Fredrik.

83630325-6612-462A-B530-6780EE1EB4C2.jpeg
Di-modell hade jag på en bb36 och tyckte det var mycket bra och prisvärt. Det var förvisso ett hajskinn... Den här såg jag på bukten. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/150917022864

Tillbaka
Topp