• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det är ju pågående budgivning, 3,5 dagar kvar. Det kommer att dra iväg en del uppåt sista timmarna.

Förklara gärna för mig okunnige varför man skall köpa en beggad speedmaster som ofta behöver servas för ca 7000 istället för en ny och därmed billigare (än beg plus service) från exempelvis jomashop för mindre (om man bortser från coolhetsvärdet av gulnade lumen). Ursäkta ifall jag svär i kyrkan ;-)
 
Senast ändrad:
Förklara gärna för mig okunnige varför man skall köpa en beggad speedmaster som ofta behöver servas för ca 7000 istället för en ny och därmed billigare (än beg plus service) från exempelvis jomashop för mindre (om man bortser från coolhetsvärdet av gulnade lumen). Ursäkta ifall jag svär i kyrkan ;-)

Gulnad tritium får du nog betala mer för. Då pratar vi vintage, ett helt annat monster.

Men en nästan ny .005a kostar som du påpekar inte mycket mindre än en ny. Där är det mer en fråga om vad du vill ha. Nytt eller beggat.

Sedan måste du räkna på tull och moms på Jomashop så det tillkommer lite där. Det blir inte riktigt rättvist att jämföra!
 
Förklara gärna för mig okunnige varför man skall köpa en beggad speedmaster som ofta behöver servas för ca 7000 istället för en ny och därmed billigare (än beg plus service) från exempelvis jomashop för mindre (om man bortser från coolhetsvärdet av gulnade lumen). Ursäkta ifall jag svär i kyrkan ;-)
En vintage Speedy kan jag inte förklara i ord. Den måste upplevas. Det är hela känslan i den. Den behöver inte vara 50 år gammal, det räcker med 90-talare.
Men alla faller ju inte för vintage och ja, då är det ju oftast s a s billigast att köpa nästan nytt med garanti kvar.
 
Förklara gärna för mig okunnige varför man skall köpa en beggad speedmaster som ofta behöver servas för ca 7000 istället för en ny och därmed billigare (än beg plus service) från exempelvis jomashop för mindre (om man bortser från coolhetsvärdet av gulnade lumen). Ursäkta ifall jag svär i kyrkan ;-)
To each his own, men jag tycker äldre är roligare :) Det fina med just Speedy är väl dock att skillnaden mellan denna (nästan) 50-åring och en helt ny är, i praktiken, mycket liten.
EFDDA1D7-927B-4386-BB45-74203475A225.jpeg
F2D1D096-5DF2-40BF-9ACF-DD378A40D8DD.jpeg
 
Gulnad tritium får du nog betala mer för. Då pratar vi vintage, ett helt annat monster.

Men en nästan ny .005a kostar som du påpekar inte mycket mindre än en ny. Där är det mer en fråga om vad du vill ha. Nytt eller beggat.

Sedan måste du räkna på tull och moms på Jomashop så det tillkommer lite där. Det blir inte riktigt rättvist att jämföra!
En vintage Speedy kan jag inte förklara i ord. Den måste upplevas. Det är hela känslan i den. Den behöver inte vara 50 år gammal, det räcker med 90-talare.
Men alla faller ju inte för vintage och ja, då är det ju oftast s a s billigast att köpa nästan nytt med garanti kvar.

Ja vintage förstår jag även om just speedy är så likadan men att köpa en sliten 005 som med service blir lika dyr eller dyrare än en ny det förstår jag inte.
 
Ja vintage förstår jag även om just speedy är så likadan men att köpa en sliten 005 som med service blir lika dyr eller dyrare än en ny det förstår jag inte.

Vääääldigt många här flippar klockor friskt. Köper du en lätt begagnad säg 1-2år (dvs ej sliten, ej behov av service) så kan du kanske sälja den 1år senare för mer eller mindre samma peng och slipper service. Alltså har du fått provat och användt .005 i 1år "gratis".
Lite så..

Ska du köpa för att behålla klockan så kan man disskutera om man inte ska gå på en ny. Men den kostar trots allt 45k ny. Jag vet att man kan få rabbat, men jag vette fan om det är så enkelt som alla får det att framstå. Jag är inte killen som knallar in hos AD och säger, tjena en speedy tack och 20% rabbat vill jag ha! Vet inte riktigt hur man ska trixa sig till de procenten om jag ska vara ärlig.
 
Ja vintage förstår jag även om just speedy är så likadan men att köpa en sliten 005 som med service blir lika dyr eller dyrare än en ny det förstår jag inte.
Ref 005 har inte funnits i fem år, dom allra första levererades rätt sent 2014. Så du kan ju knappast peka ut en sliten 005 med servicebehov?
Men visst, det finns ju tidigare ref:ar och sant är väl att en från tidigt 2010-tal med servicebehov kostar mer än dom kanske borde, en omedvetenhet om vad en service faktiskt kan landa på i pris?
 
Tillbaka
Topp