• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Man lär sig varje dag !

För den som är intresserad av FOIS kan jag tipsa om att det är högst tillfredställande att kika på:

En liten undran. FOIS är bara på 39mm, men är inte detta bara pga avsaknaden av crown guards, eller är den mindre än PRO även i andra dimensioner?
Tänkte att det är ju inte måttet åt det hållet som brukar begränsa hur stor klocka man bär snyggt. Sällan man hör "42mm är för stort för mina korta armar" :p

En liten undran. FOIS är bara på 39mm, men är inte detta bara pga avsaknaden av crown guards, eller är den mindre än PRO även i andra dimensioner?
Tänkte att det är ju inte måttet åt det hållet som brukar begränsa hur stor klocka man bär snyggt. Sällan man hör "42mm är för stort för mina korta armar" :p

Jag har provat både Speedmasterr PRO och FOIS. Tycker personligen att det är en märkbar skillnad. Inte en enorm skillnad dock, skulle gissa att det bara skiljer nån mm i "lug to lug" längden. FOIS är även mindre i lugg bred, den har 19mm luggar medan PRO har 20mm skulle jag tro. Mycket är dock så individuellt. Jag har väldigt smala handleder och PRO var på tok för stor, tyckte dock att FOIS satt mycket bättre. Kan dock vara min kärlek till Speedmaster som drev den åsikten framåt. Tycker dessutom att de läderband som FOIS kommer på håller storleken nere en bit. Kedjelänken sätter sig runt handleden på ett sätt som förstorar upplevelsen av klockan. Men mycket är som sagt individuellt, jag gick in till Bergströms ur och fick prova båda modellerna vilket jag rekommenderar dej att göra om du är intresserad.

PS: Tror också att FOIS är något tjockare än vad PRO är, skillnaden är återigen inte mer än 1mm kanske men värt att nämna ändå

Senast ändrad:

Yes, Som jag minns det är det just avsaknaden av crown guards som gör det mindre diametermåttet - bäst är väl alltid att gå och testa och se vad man själv tycker:)

Vet inte riktigt om detta är rätt tråd för att kolla detta (är rätt ny här på klocksnack) men är det någon som vet priset på en Omega 1125-länk med 617 end links? Fick med en vid köpet av min FOIS men den är inget för mig. Vet inte om jag kanske ska försöka sälja länken separat.....

Jag har provat både Speedmasterr PRO och FOIS. Tycker personligen att det är en märkbar skillnad. Inte en enorm skillnad dock, skulle gissa att det bara skiljer nån mm i "lug to lug" längden. FOIS är även mindre i lugg bred, den har 19mm luggar medan PRO har 20mm skulle jag tro. Mycket är dock så individuellt. Jag har väldigt smala handleder och PRO var på tok för stor, tyckte dock att FOIS satt mycket bättre. Kan dock vara min kärlek till Speedmaster som drev den åsikten framåt. Tycker dessutom att de läderband som FOIS kommer på håller storleken nere en bit. Kedjelänken sätter sig runt handleden på ett sätt som förstorar upplevelsen av klockan. Men mycket är som sagt individuellt, jag gick in till Bergströms ur och fick prova båda modellerna vilket jag rekommenderar dej att göra om du är intresserad.

PS: Tror också att FOIS är något tjockare än vad PRO är, skillnaden är återigen inte mer än 1mm kanske men värt att nämna ändå
Just det, den har smalare band så det är ju fler skillnader. Ja det är ju mycket som påverkar hur en klocka bärs mer än bara rå diameter.

Speedy, fredag och sol :)
IMG_20190412_085236_1.jpg

Hade egentligen tänkt göra presentation med buller och bång på Tisdag i tråden men frun och katten sova och jag är ensam på KS och blev ganska nöjd med bilden.

Vissa har kanske sett henne.
Vissa har ägt henne.
Låt mig presentera:
Moby Dick”!!
(Även kallad Albinot ibland)
1A25C2E2-525C-46A4-A30F-C8E156D6FFC2.jpeg

En vanlig speedy som är moddad med ”Italien” tavla. Skillnaden är att Italien har saphir fram och bak samt polerat 1863 verk.
Moby kör plexi och vanlig baksida och 1861
”Som en riktig speedy ska va..”

Sååå... rymdvalen?
2DEAF33B-C648-4294-8201-629DED19EAAA.jpeg

(Hoppas nån tar referensen)

Hade egentligen tänkt göra presentation med buller och bång på Tisdag i tråden men frun och katten sova och jag är ensam på KS och blev ganska nöjd med bilden.

Vissa har ägt henne.
Låt mig presentera:
Moby Dick”!!

En vanlig speedy som är moddad med ”Italien” tavla. Skillnaden är att Italien har saphir fram och bak samt polerat 1863 verk.

Sååå... rymdvalen?

Superfin!
——-
Liftarens..!

Vissa har ägt henne.
Låt mig presentera:
Moby Dick”!!

Sååå... rymdvalen?

Mycket fin Speedy! Tror ganska många tar referensen :)

Vissa har ägt henne.
Låt mig presentera:
Moby Dick”!!

Sååå... rymdvalen?

Mycket stilig!

Självklart! Man kan väll Guiden

Är ju lite sugen på 1171 länk med 633 ändlänkar. Är det nån fara med att köpa begagnat då man vad jag har förstått "slipar" in ändlänkarna för att de ska passa just ens klocka? Borde ju inte vara nån större fara om den är anpassad efter en nyare speedy?

Är ju lite sugen på 1171 länk med 633 ändlänkar. Är det nån fara med att köpa begagnat då man vad jag har förstått "slipar" in ändlänkarna för att de ska passa just ens klocka? Borde ju inte vara nån större fara om den är anpassad efter en nyare speedy?

Har kört 1171 länk + 633 enda på min gamla 005:a. Slipade inget nånstans, och de satt perfekt. Så bör nog inte vara något problem. :)

2C703628-E03D-42FE-BC09-F4B541BCC25F.jpeg

Varje gång jag sätter tillbaka orginal länken så känns det som att kvalitets känslan höjs flera snäpp på hela klockan! Den gör sig helt enkelt bäst på länk enligt mig. Orginal länken är ju grymt snygg också, den gör bara ett fel! Den gör klockan större! Det skulle helt klart varit en annan utformning på ändlänkarna så hade jag vart nöjd. Just därför man är sugen på att testa en 1171 länk.
Nä nu blir det ut å njuta av söndags solen:)
IMG_20190414_095534.jpg

Varje gång jag sätter tillbaka orginal länken så känns det som att kvalitets känslan höjs flera snäpp på hela klockan! Den gör sig helt enkelt bäst på länk enligt mig. Orginal länken är ju grymt snygg också, den gör bara ett fel! Den gör klockan större! Det skulle helt klart varit en annan utformning på ändlänkarna så hade jag vart nöjd. Just därför man är sugen på att testa en 1171 länk.
Nä nu blir det ut å njuta av söndags solen:)
IMG_20190414_095534.jpg
Håller med dig till fullo, en Speedy gör sig absolut bäst på länk :)

Tillbaka
Topp