• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Är det inte så att fjädern bromsas av den "första" kuggen och kraften fördelas jämnt ut ändå? Möjligtvis att klockan håller tiden annorlunda när kronografen är igång på grund av fler kuggar som snurrar men samma gångreserv?
Är ju egentligen ganska enkelt att testa..
finns många speedy-fanatiker här.

Jag behöver två frivilliga!!
Du ska låta din speedy löpa linan ut.
Krav:
Samma urverk.

Förfarande:
Drar upp klockan till max.
Börja på en bestämd tid.
Ena personen har klockan som vanligt.
Andra har den med kronografen igång.
När den stannar noterar man tiden

PMa om intresse att delta i detta historiska event!!

Är det inte så att fjädern bromsas av den "första" kuggen och kraften fördelas jämnt ut ändå? Möjligtvis att klockan håller tiden annorlunda när kronografen är igång på grund av fler kuggar som snurrar men samma gångreserv?
Precis, om jag förstått det rätt.
Varje oscilation petar svänghjulet till gaffeln som dels tickar fram alla kuggar 1/6 sekund, dels släpper upp huvudfjädern en kugge vilken i sin tur ger svänghjulet en liten knuff. Oavsett hur många kugghjul inkopplade kan ju bara fjädern släppas upp lika mycket.
Däremot kanske inte kraften är tillräcklig efter 39h för att driva allt, men skulle kunna fortsätta en timme till om man stoppade kronografen?

Saker jag gillar med en manuell speedmaster:
Det är en speedmaster = awesome historia som bara bli bättre ju mer man lär sig.
Den är manuell = den säger ”föck gravitation, jag behöver inte ens denna fundamentala grundkraft för att fungera korrekt”
Punkt 2 - du har helt rätt, men för att göra diskussionen lite knepigare, hur funkar en automat i rymden? Skapas tillräcklig rotation av armrörelserna för att rotorn ska snurra och dra upp den eller är automater konstruerade så att de behöver jordens dragningskraft för att fungera som tänkt? Eller behöver en automat dras upp manuellt på grund av att promenadtillfällena i rymden är begränsade?
Jag behöver svar. Har vi någon Pouge-expert med input?

Punkt 2 - du har helt rätt, men för att göra diskussionen lite knepigare, hur funkar en automat i rymden? Skapas tillräcklig rotation av armrörelserna för att rotorn ska snurra och dra upp den eller är automater konstruerade så att de behöver jordens dragningskraft för att fungera som tänkt? Eller behöver en automat dras upp manuellt på grund av att promenadtillfällena i rymden är begränsade?
Jag behöver svar. Har vi någon Pouge-expert med input?
Läste någon stans (bra källa) att automatare fungerade oväntat bra i tyngdlöshet.
Fortis har ju sin cosmonaute som är framtaget för Ryssland (?)
03E77F0D-CE04-46C3-822D-779B16E603E7.jpeg

Automatisk som tydligen fungerar fin fint.
Vist, rotorn kräver väll att man flaxar runt en del men gör man massa provrörstester och tjafs så borde det lösa sig av sig själv..

Läste någon stans (bra källa) att automatare fungerade oväntat bra i tyngdlöshet.
Fortis har ju sin cosmonaute som är framtaget för Ryssland (?)
03E77F0D-CE04-46C3-822D-779B16E603E7.jpeg

Automatisk som tydligen fungerar fin fint.
Vist, rotorn kräver väll att man flaxar runt en del men gör man massa provrörstester och tjafs så borde det lösa sig av sig själv..
Låter ju onekligen rimligt det du skriver. Dock kan vi konstatera att jämfört med speedyn så är ju fortisen inte alls cool.

Och test 1 är igång!
Klockan 07:00 onsdag 17/4 drog jag upp speedyn helt och ska låta henna löpa linan ut.

Test två blir samma sak fast med kronografen igång.

Borde väll inte spela någon roll om man har den på armen eller ej?

Och test 1 är igång!
Klockan 07:00 onsdag 17/4 drog jag upp speedyn helt och ska låta henna löpa linan ut.

Spontant så tänker jag att klart att rörelse och position påverkar men det borde inte påverka särskilt mycket

Och test 1 är igång!

Test 1 fortsätter:
Vart igång nu i lite drygt 37,5 h
Förväntar mig att hon stannar nån gång under natten/tidig morgon
5B7439E8-15F6-4924-AAE1-74D9C96D6C50.jpeg

Edit:
Jäklar va det rycker i fingrarna efter att dra upp henne!!

Senast ändrad:
Test 1 fortsätter:
Vart igång nu i lite drygt 37,5 h
Förväntar mig att hon stannar nån gång under natten/tidig morgon
5B7439E8-15F6-4924-AAE1-74D9C96D6C50.jpeg

Edit:
Jäklar va det rycker i fingrarna efter att dra upp henne!!
Test 1 avslutat:
Började med full fjäder kl 07.00 den 17/4
Nu har den stannat så mycket att när jag skakar henne rör sig sekundvisaren nån sekund och sen stannar.
11.13 19/4
52 timmar och 13 minuter.
Helt ok gångreserv!
64698292-FB05-40B6-B6B0-1DF7EF91E6E5.jpeg

Dags för fast två:
Samma sak fast med krono igång.
Tester inleds kl 15.00 19/4

Test 1 avslutat:
Började med full fjäder kl 07.00 den 17/4
Nu har den stannat så mycket att när jag skakar henne rör sig sekundvisaren nån sekund och sen stannar.
11.13 19/4
52 timmar och 13 minuter.
Helt ok gångreserv!
64698292-FB05-40B6-B6B0-1DF7EF91E6E5.jpeg

Dags för fast två:
Samma sak fast med krono igång.
Tester inleds kl 15.00 19/4
”That's one small step for man, one giant leap for mankind” ;)

Satt just och läste i.n.o.x tråden där som torterar klockor till höger och vänster.
Jag är inte så rädd om mina klockor. Idag håller jag och speedyn på att riva ut ett hus.
Skruvdragare, hammare, kofot, slägga, tigersåg, motorsåg och allmänt slit i olika saker. Inte märkt ett smack än så länge!
Speedys är nog tuffare än man tror...
image.jpg

Tillbaka
Topp