• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Glad snabb tisdag på er!

7FB6831C-2D60-4DED-849F-3D22D95D0FD0.jpeg
 

GWD

Panerai
Jag gillar denna Schumacher Legends modellen från 2005. Är det något man ska känna till med skicket och modellen?

Röda chrono handen står inte exakt 100% på kl 12, den är ca 0.5mm till höger. Inget som stör mig. Är det normalt?

Jag drog upp kronan och det gick lite segt. Men har aldrig provat en annan Speedmaster så det ska kanske vara så. Okänd servicehistorik. Skicket är annars väldigt bra och chronon tickar fint. (Butik i Tokyo)
Skaka igång klockan den är ju automatisk. Om priset är bra och du tycker den är snygg och gillar den, köp.
 

Guybrush

Omega
Trevlig! Att visaren står lite fel behöver inte betyda att något är galet. Svårt att säga med att den är trög att vrida upp dock. Min förra moderna speedy tyckte jag var trög, men den mjuknade upp vid användning. Så kan det såklart tyda just på att det finns ett servicebehov. Jag skulle helt enkelt räkna in en service i priset och känna efter om den är värd det då också.


Kombinationen av visaren och okänd service gjorde att jag inte köpte den. Om jag lägger på 10k för service så är den inte så fantastisk längre. Då väntar jag hellre på ett bra ex av annan modell på klocksnack. Tack för tipset om servicen!
 

Speedy G

Breitling
Hej alla,

Ny här. Presenterade mig nyss i presentationstråden, men egentligen känns det mer rätt att göra det här eftersom det är här jag tillbringat mest tid på forumet. (Har nu bara 500 sidor kvar innan jag är igenom alla inläggen!) Så här, en presentation i repris:

Gustaf här, "mid forties" med villa, fru och ett par ungar. Föredrar vintage och stilren nyproduktion, gärna med historia. Har en vurm för formgivning rent generellt, särskilt perioden 30- till 60-tal. Första inlägget nu efter en månads lurkande. Klocknörderiet har funnits länge men har fått stå tillbaka för andra intressen och därmed varit vilande ett bra tag. Tills för ett halvår sedan. Är nu OWG med en Speedmaster; den första klockan jag drömde om men aldrig köpte av olika anledningar. Nu extremt nöjd med att ha hittat tillbaka till denna min första kärlek. Återstår att se hur länge den kommer att vara "den enda". (Förmodligen inte så länge som jag trodde innan jag hamnade här.) Tycker framförallt att det är väldigt roligt att ha hittat till ett svenskt klockforum med en så hög nivå på inläggen och en så god ton i samtalen. Ser fram emot att delta i dessa och bidra efter bästa förmåga.

Framförallt ser jag just nu fram emot att ta del av fler Speedmasterinlägg och fortsätter därför tröska igenom de gamla sidorna, både fram- och baklänges!
 

DDraper

Omega
Hej alla,

Ny här. Presenterade mig nyss i presentationstråden, men egentligen känns det mer rätt att göra det här eftersom det är här jag tillbringat mest tid på forumet. (Har nu bara 500 sidor kvar innan jag är igenom alla inläggen!) Så här, en presentation i repris:

Gustaf här, "mid forties" med villa, fru och ett par ungar. Föredrar vintage och stilren nyproduktion, gärna med historia. Har en vurm för formgivning rent generellt, särskilt perioden 30- till 60-tal. Första inlägget nu efter en månads lurkande. Klocknörderiet har funnits länge men har fått stå tillbaka för andra intressen och därmed varit vilande ett bra tag. Tills för ett halvår sedan. Är nu OWG med en Speedmaster; den första klockan jag drömde om men aldrig köpte av olika anledningar. Nu extremt nöjd med att ha hittat tillbaka till denna min första kärlek. Återstår att se hur länge den kommer att vara "den enda". (Förmodligen inte så länge som jag trodde innan jag hamnade här.) Tycker framförallt att det är väldigt roligt att ha hittat till ett svenskt klockforum med en så hög nivå på inläggen och en så god ton i samtalen. Ser fram emot att delta i dessa och bidra efter bästa förmåga.

Framförallt ser jag just nu fram emot att ta del av fler Speedmasterinlägg och fortsätter därför tröska igenom de gamla sidorna, både fram- och baklänges!

Härligt förstaköp! En sann klassiker som alltid kommer att kännas aktuell. Jag är väldigt nöjd med min Moonwatch.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vad tror ni händer på 50-årsdagen? Ny uppdaterad standardspeedy? Å andra sidan marknadsför ju Omega den nuvarande hårt nu...
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Hej alla,

Ny här. Presenterade mig nyss i presentationstråden, men egentligen känns det mer rätt att göra det här eftersom det är här jag tillbringat mest tid på forumet. (Har nu bara 500 sidor kvar innan jag är igenom alla inläggen!) Så här, en presentation i repris:

Gustaf här, "mid forties" med villa, fru och ett par ungar. Föredrar vintage och stilren nyproduktion, gärna med historia. Har en vurm för formgivning rent generellt, särskilt perioden 30- till 60-tal. Första inlägget nu efter en månads lurkande. Klocknörderiet har funnits länge men har fått stå tillbaka för andra intressen och därmed varit vilande ett bra tag. Tills för ett halvår sedan. Är nu OWG med en Speedmaster; den första klockan jag drömde om men aldrig köpte av olika anledningar. Nu extremt nöjd med att ha hittat tillbaka till denna min första kärlek. Återstår att se hur länge den kommer att vara "den enda". (Förmodligen inte så länge som jag trodde innan jag hamnade här.) Tycker framförallt att det är väldigt roligt att ha hittat till ett svenskt klockforum med en så hög nivå på inläggen och en så god ton i samtalen. Ser fram emot att delta i dessa och bidra efter bästa förmåga.

Framförallt ser jag just nu fram emot att ta del av fler Speedmasterinlägg och fortsätter därför tröska igenom de gamla sidorna, både fram- och baklänges!
Välkommen och grattis till en fin klocka!
 

Speedy G

Breitling
Jo precis. Men tänkte att de passar på att presentera något dagen D...
Ah du tänker så. Ja det vore ju verkligen kul om de gjorde det, får hålla tummarna!

Finns det inte en nedräkning någonstans på Omegas hemsida? Jag är tämligen säker på att något mer eller mindre spektakulärt händer på dagen.

Funderade faktiskt på att vänta med mitt nyligen genomförda 005-köp av den anledningen, men kom fram till att det skulle fresta på tålamodet onödigt mycket och att det förmodligen ändå blir en limited edition som säljer slut på tre minuter.
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Hur många är det som kör sin speedy på JB champion mesh/Komfit Forstner? Vad tycker ni om det? Är sugen på att införskaffa ett men är osäker på om det är värt de höga priserna. Vad tycker ni?
 

Speedy G

Breitling
Hur många är det som kör sin speedy på JB champion mesh/Komfit Forstner? Vad tycker ni om det? Är sugen på att införskaffa ett men är osäker på om det är värt de höga priserna. Vad tycker ni?
Har samma fråga. Är enormt sugen men priserna är inte försumbara. Tror inte jag sett någon här med JB Champion länk på än så länge, men har ju inte läst alla sidor. Dela gärna med er ni som har, både bilder och intryck.
 

Speedy G

Breitling
Tjusigt! Passade det rakt av eller fick du "justera" något?
Får man fråga vart du köpte länken ifrån och vad man får ge för länk och end-links?
Tack! Fick hjälp i butiken med all inpassning. End-linksen var något bredare och behövde slipas ner i sidorna. Hade läst om att detta varit ett problem under en längre tid, men trodde det var åtgärdat. Så är uppenbarligen inte fallet då den här länken skickades från Omega i Schweiz. Bortsett från det inga konstigheter. En del klagar på rassel från länken och det enkla spännet, men jag älskar det! Skulle faktiskt säga att spännet i mina ögon är betydligt bättre än den vanliga länkens. Mer slimmat och med åtta hål för mikrojustering mot det vanliga spännets två. Sitter dessutom bättre på min handled.

Beställde min i butiken i samband med köp av 005:an och förhandlade då fram ett paketpris så jag vet tyvärr inte vad den ligger på som reservdel.
 
Topp