• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hur många är det som kör sin speedy på JB champion mesh/Komfit Forstner? Vad tycker ni om det? Är sugen på att införskaffa ett men är osäker på om det är värt de höga priserna. Vad tycker ni?
Har ett original JB Champion, använder det väl inte så mycket, köpte det eftersom det är så intimt förknippat med NASA:s månprogram. Som ni kanske vet så tyckte NASA att den länk Speedys kom var alltför kraftig och kunde vara en riskfaktor om astronauterna fastnande med länken i något, därför ville de ha en fragilare länk och JB Champion samt Komfit Forstner inhandlades för att ersätt Omegas flat links. Ni har säkert sett den här bilden:
Screenshot 2019-07-06 at 19.52.23.png


Nåja, Neil Armstrong i alla ära, här här några bilder av mina vintage Speedy med JB Champion "NASA" mesh:
IMG_1189.jpg

IMG_0314.jpg

IMG_0316.jpg

IMG_0317.jpg

Länken är ball tycker jag men som säkert syns så är bredden på end-links 19mm och då mina vintage Speedy har 20mm mellan luggarna så blir det ett litet glapp. Länken gör sig mycket bättre på t.ex. en Ed White som har 19mm mellan luggarna.
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Har ett original JB Champion, använder det väl inte så mycket, köpte det eftersom det är så intimt förknippat med NASA:s månprogram. Som ni kanske vet så tyckte NASA att den länk Speedys kom var alltför kraftig och kunde vara en riskfaktor om astronauterna fastnande med länken i något, därför ville de ha en fragilare länk och JB Champion samt Komfit Forstner inhandlades för att ersätt Omegas flat links. Ni har säkert sett den här bilden:
Screenshot 2019-07-06 at 19.52.23.png


Nåja, Neil Armstrong i alla ära, här här några bilder av mina vintage Speedy med JB Champion "NASA" mesh:
IMG_1189.jpg

IMG_0314.jpg

IMG_0316.jpg

IMG_0317.jpg

Länken är ball tycker jag men som säkert syns så är bredden på end-links 19mm och då mina vintage Speedy har 20mm mellan luggarna så blir det ett litet glapp. Länken gör sig mycket bättre på t.ex. en Ed White som har 19mm mellan luggarna.
Tack för att du delar med dig av bilder och info!
 

Speedy G

Breitling
Har ett original JB Champion, använder det väl inte så mycket, köpte det eftersom det är så intimt förknippat med NASA:s månprogram. Som ni kanske vet så tyckte NASA att den länk Speedys kom var alltför kraftig och kunde vara en riskfaktor om astronauterna fastnande med länken i något, därför ville de ha en fragilare länk och JB Champion samt Komfit Forstner inhandlades för att ersätt Omegas flat links. Ni har säkert sett den här bilden:
Screenshot 2019-07-06 at 19.52.23.png


Nåja, Neil Armstrong i alla ära, här här några bilder av mina vintage Speedy med JB Champion "NASA" mesh:
IMG_1189.jpg

IMG_0314.jpg

IMG_0316.jpg

IMG_0317.jpg

Länken är ball tycker jag men som säkert syns så är bredden på end-links 19mm och då mina vintage Speedy har 20mm mellan luggarna så blir det ett litet glapp. Länken gör sig mycket bättre på t.ex. en Ed White som har 19mm mellan luggarna.

Mycket mycket snyggt!

Länken till NASA-bilderna jag postade innehåller så många fantastiska bilder på JB Champion-länkar att det känns fullt rimligt att lägga åtskilliga tusen på en dokumenterat klen länk.

Någon tipsade förresten om att sätta in o-ringar för att mildra glappet när man sätter den på 20 mm.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Bland de bättre ST69’or med brun tavla jag sett på sistone. Till synes opolerad, rätt delar, fullset samt i bättre bruksskick. Såld direkt tyvärr så såga den gärna för min skull!
AFE09FBE-3A34-476C-A28B-DC96BC5DB6D7.jpeg

D4981C49-D843-49F2-8B7C-42EF0E266E39.jpeg

009B692D-E6DF-407D-9149-A2905B35B0C7.jpeg

E22E1EDD-8B75-4280-B47A-A0082151B97A.jpeg
Enkelt den har ju brun tavla och gulfärgade index. Alla vet ju att en riktig speedy har asksvart tavla och kritvita index. Den måste vara fejk! ;P
 
D

Deleted member 4412

Guest
Enkelt den har ju brun tavla och gulfärgade index. Alla vet ju att en riktig speedy har asksvart tavla och kritvita index. Den måste vara fejk! ;P
I wish!!!
Det kanske är en liiiiten tröst men alla vet ju oxå en perfekt choklad tavla slår det mesta..
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bland de bättre ST69’or med brun tavla jag sett på sistone. Till synes opolerad, rätt delar, fullset samt i bättre bruksskick. Såld direkt tyvärr så såga den gärna för min skull!
AFE09FBE-3A34-476C-A28B-DC96BC5DB6D7.jpeg

D4981C49-D843-49F2-8B7C-42EF0E266E39.jpeg

009B692D-E6DF-407D-9149-A2905B35B0C7.jpeg

E22E1EDD-8B75-4280-B47A-A0082151B97A.jpeg
Om jag ska såga den så är visarna verkligen tråkiga men det går ju att få tag på tidsenliga tritium med härlig gulnad lume :) Kanske, kanske så är index inte riktigt vad jag föredrar men i stort så tycker jag inte att den ska sågas :D
 
D

Deleted member 4412

Guest
Väldigt fin! Var det en bra deal? Jag hade grämt mig som tusan om jag letade och missat den.
Bra deal om du menar billig? Nja det tror jag nog inte men hade jag haft lite mer än några timmar så hade den varit klart intressant.. Nu rök den direkt..
Sitter iofs inte i sjön direkt men det hade lättat lite om folk här hade totalsågat den:)
Gillar Speedy’s med bruna tavlor o tjatat här en del men det verkar inte finnas några på ks vilket är lite trist. Vore fantastiskt om det visades upp nåt fint ex!!
 

Speedy G

Breitling
Bra deal om du menar billig? Nja det tror jag nog inte men hade jag haft lite mer än några timmar så hade den varit klart intressant.. Nu rök den direkt..
Sitter iofs inte i sjön direkt men det hade lättat lite om folk här hade totalsågat den:)
Gillar Speedy’s med bruna tavlor o tjatat här en del men det verkar inte finnas några på ks vilket är lite trist. Vore fantastiskt om det visades upp nåt fint ex!!

Menade bra pris för modell och skick snarare än billig, men båda är ju relativa begrepp!

Jag gillade skicket. Drömmer likt de flesta om vintage Speedys i mint condition, men ser också värdet i äldre klockor som är precis lagom ”sletna” för att kunna slängas på armen och dängas runt utan större omsorg, utan att för den sakens skull se anskrämliga ut. En hårfin balans ibland. Tyckte den tickade de boxarna för mig. En ”vintage beater”.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Menade bra pris för modell och skick snarare än billig, men båda är ju relativa begrepp!

Jag gillade skicket. Drömmer likt de flesta om vintage Speedys i mint condition, men ser också värdet i äldre klockor som är precis lagom ”sletna” för att kunna slängas på armen och dängas runt utan större omsorg, utan att för den sakens skull se anskrämliga ut. En hårfin balans ibland. Tyckte den tickade de boxarna för mig. En ”vintage beater”.
Jo håller ned dej totalt. Skicket är ju perfekt på så viss att den går att bruka men ändå har alla rätt. Usch nu blev det ännu
jobbigare..
Men men, får väl va nöjd att man inte sitter i sjön med en väldigt fin som jag aldrig kommer använda o 2 väldigt trevliga som jag använder:)
Men en bruning ska jag ha nån gång iaf..
 
Topp