• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Sugen att testa lite nytt på speedyn! Ingen som har en 1171 länk med 633 ändlänkar att avyttra?

Nån som har tips på sjysta racing band i läder för en vettig peng i hyfsad kvalite?
Ha en bra tisdag!
FE81B6D9-C3CF-445B-8870-68F7EFA8781F.jpeg
Snyggt lädeband! Vad är det för nått? :)

Sånt band har jag letat efter! Vad är det för nått? :)

Min 005 har börjat gå lite väl snabbt och nu undrar jag om någon har en aning om vad som försiggår.

Klockan köptes ny från AD för ca 6 veckor sedan. Har sedan dag ett dokumenterat tiden varje morgon och kväll med hjälp av en av alla appar som finns där ute.

Första månaden gick klockan stabilt på +10.8 s/dag. Något snabbare på dagen och ca +9 s/dag under natten med kronan ned. Allt inom Omegas gräns, så även om den kunde gå mer precist var jag ändå nöjd. På exakt månadsdagen händer något. Över natten låg klockan plötsligt på +14 s/dag och senare på kvällen registrerades +20 s/dag. Sedan dess har den legat stabilt på +20 s/dag.

Testade i helgen att låta bli att vrida upp klockan för att kontrollera gångreserven. Klarade 51 timmar så inga problem där om et skulle vara till någon hjälp.

Är det någon annan som varit med om något liknande? Eftersom klockan är ny har den hanterats väldigt försiktigt och inte varit med om några stötar, fall eller liknande.

Min nya 005 höll tiden väldigt dåligt, typ +20spd. Lämnade in den till AD, fick tillbaka den och gick exakt lika dåligt, lämnade in den en andra gång. Nu går den stabilt på +0,5 spd.

Sugen att testa lite nytt på speedyn! Ingen som har en 1171 länk med 633 ändlänkar att avyttra?

Nån som har tips på sjysta racing band i läder för en vettig peng i hyfsad kvalite?

Snyggt lädeband! Vad är det för nått? :)

Sånt band har jag letat efter! Vad är det för nått? :)
Det är från Molequin. Grained whiskey tan heter modellen. Rekommenderas varmt!

Börjar fundera på att ta bort en länkbit på min .005, är det något som man löser själv? Om jag blir onöjd är det bara att sätta tillbaks tänker jag. Är det lim och grejer eller bara skruva? Någon som gjort det som kan komma med tips?
20190805_174120.jpg

Börjar fundera på att ta bort en länkbit på min .005, är det något som man löser själv? Om jag blir onöjd är det bara att sätta tillbaks tänker jag. Är det lim och grejer eller bara skruva? Någon som gjort det som kan komma med tips?
20190805_174120.jpg
Värm innan sitter med loctite. Sen är det bara att skruva men va försiktig slinter lätt:)

Värm innan sitter med loctite. Sen är det bara att skruva men va försiktig slinter lätt:)

Ok, säg att jag värmer och får loss inga konstigheter. Men sen kan jag bara skruva in, känns som det inte kommer sitta lika bra utan loctite efteråt då? Hur gör AD som justerar länk, applicerar dem lite extra efter justeringen?

Finns det några för- eller nackdelar med att dra upp sin Speedmaster varje dag vs varannan dag? Med tanke på power reserven så räcker ju varannan.

Ok, säg att jag värmer och får loss inga konstigheter. Men sen kan jag bara skruva in, känns som det inte kommer sitta lika bra utan loctite efteråt då? Hur gör AD som justerar länk, applicerar dem lite extra efter justeringen?

Vet ej hur ad gör använder troligen loctite, men köp loctite så slipper du vara orolig. Går säkert utan också men är nog att föredrar att använda loctite. Kommer inte ihåg om jag använde loctite eller inte. o_O

Senast ändrad:
Ska vi samla alla Speedys här så kan jag lägga upp FOiS som jag testade förra veckan. Satt bra med sin storlek på 39,7 mm. Min handled är 16 cm.

image.jpeg
image.jpeg

Satt mycket bättre på min tunna handled än 42an som jag fick låna av den gode @maxmol förra året.
image.jpeg

Lite referensbilder alltså för de som tvekar över storleken...
Mycket läcker Omega, längst ner där. Prislappen är väl dock inte så ultra high på den, om man får vara lite nyfiken.

Tillbaka
Topp