• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Så var man med en Speedmaster igen efter 5 års uppehåll!! Ha en bra tisdag:)
290B158A-8DC6-441A-BCB9-8D07275445CC.jpeg

Jag var inne en sväng på Bergströms i Gbg i lördags och spanade lite. Jag hade inget bättre för mig så varför inte prova lite Omega? Man måste ju kolla what the fuzz is all about... 005:an är inte helt fel alltså.
B9984859-40B5-45BF-A733-6F9A399B5236.jpeg

Lite guld kan ju också vara skoj, men den var rätt tjock måste jag säga. Annars väldigt fin.
0B9C21DF-E6D7-4253-A15F-861494536F50.jpeg
B4B1AA6F-F1E7-4684-98AB-1E63B01450C9.jpeg

Akut hjälp!

Skall imorgon titta på en Speedmaster pre moon. Är grön på detta området och försöker suga i mig så mycket som möjligt på olika forum/sidor/auktioner mm. Tycker priser på dessa spretar jäkligt mycket. Vad kan ni, mellan tummen och pekfingret säga att man behöver betala för denna utifrån informationen enligt nedan. Tänkte bara undvika att bli tokblåst.

Cal 321, boett CB, 105012-66.
Serinr: 24......
Enl uppgift tillverkad sent 66. Timvisare samt krona utbytt.
Jag har bara sett en suddig bild, så jag vet inget om skicket på denna.

Tack på förhand/ Henrik

Akut hjälp!

Skall imorgon titta på en Speedmaster pre moon. Är grön på detta området och försöker suga i mig så mycket som möjligt på olika forum/sidor/auktioner mm. Tycker priser på dessa spretar jäkligt mycket. Vad kan ni, mellan tummen och pekfingret säga att man behöver betala för denna utifrån informationen enligt nedan. Tänkte bara undvika att bli tokblåst.

Cal 321, boett CB, 105012-66.
Serinr: 24......
Enl uppgift tillverkad sent 66. Timvisare samt krona utbytt.
Jag har bara sett en suddig bild, så jag vet inget om skicket på denna.

Tack på förhand/ Henrik
Väldigt svårt att säga utan bilder. Priserna spretar som du säger sjukt mycket och främst beroende på skick. Är lumen intakt? Tavelskador? Original DO90-bezel? Är bara kronan utbytt eller även pushers? Polerat case? @Hasse Varg brukar ju ha bra koll men bifoga gärna de bilder du har :)

Edit: Och serial borde vara 2453 xxxx – 2544 xxxx enligt Speedmaster101 så be gärna om fler siffror i serienumret. 24x kan nämligen vara korrekt för 145.012-67 också.

Här har du Speedmaster 101 Price chart som lite tumregel åtminstone: http://speedmaster101.com/serial-quick-reference-to-78/

Senast ändrad:
Tackar för svar.
Serienummret är: 249516..
Läste dock på en sida att en liknande Speedmaster med nr: 24951484 var tillverkad 19 juni - 67, så sent 66 verkar väl inte stämma?

Oj. Där blev jag osäker faktiskt, kolla gärna här:
http://speedmaster101.com/serial-quick-reference-to-78/
Jag vågar varken säga bu eller bä.

Taggar dig igen @Hasse Varg - kan den vara tillverkad sent 66' enligt henno3's serial?
Tvivlar starkt då 105.012-66 tillverkades 1967-1968. Om man har hela serienumret kan man knappa in det här och få en mycket god indikation på när den tillverkades:
https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/

Jäklar vilken kunskap ni har, och villken snabb hjälp man får!

Japp, utifrån länken ovan är den tillverkad i Juli - 67.

Ligger prisbilden på samma sida lite i överkant eller?
Fungerande - 6250$, bra skick - 13000$, samlarskick - 18500$.
Isåfall ligger det en del, eller en stor del över budget om den är i det skicket jag hoppas.

Senast ändrad:
Jäklar vilken kunskap ni har, och villken snabb hjälp man får!

Japp, utifrån länken ovan är den tillverkad i Juli - 67.

Ligger prisbilden på samma sida lite i överkant eller?
Fungerande - 6250$, bra skick - 13000$, samlarskick - 18500$.
Isåfall ligger det en del, eller en stor del över budget om den är i det skicket jag hoppas.
En i skicket ”good” förutsätter att samtliga delar är korrekta och att den är relativt nyligen servad, förutom att den givetvis också är i bra skick. Utbytt krona: -5k SEK, utbytt timvisare: -5k, ingen service: -7k (ungefärliga värden mellan tummen och pekfingret). Vill du ha mer hjälp så behöver du lägga upp bilder i bra kvalitet :) Finns bilder på min 105.012-65 några posts ovan, den är nyservad, alla delar är korrekta och jag bedömer att den är i skicket ”lite bättre än good”. Tänk på att priserna i Speedmaster101 är för head-only, en 1039/516 länk som exempel plussar på 15k på värdet.

Tillbaka
Topp