• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Cogsworth

Omega
Önskar alla en fin Speedy Tuesday
20191008_085100.jpg
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Trevlig tisdsg KS!
image.jpg

På tal om skillnaderna mellan speedy pro och FOIS ovan, så är boetten och visarna som sagt annorlunda, och FOIS har 19mm band bredd jämfört med 20mm på PRO. Storleken skiljer med 2,3 mm, främst eftersom pro har en asymmetrisk boett. Jag tycker dock FOIS upplevs som mindre på handleden, vilket fick mig att byta från pro till FOIS. Vintage känslan med applicerad logga etc. är också ett plus enligt mig. FOIS har inte hesalit utan safir (enda lilla minuset enligt mig) och det gör klockan också en liten aning tjockare. Summa summarum, båda är fantastiska klockor men personligen föredrar jag FOIS.
 

JwJ

Omega
Hej, kul med fartdårar :omega:
Först, gällande repor på spännet så är jag glad att jag fick min väldigt tidigt, slappande av efter det. Skulle dock väldigt ogärna få repor på betsel och case.

Jag har ett litet dilemma och hoppas ni kan hjälpa mig i rätt riktning.
Köpte en ny Pro sapphire sandwich för nått år sen och gillar den. Nu blev jag dock väldigt sugen på en speedy tripple date (typ 1995-2005ish)
Finns det nån här som har båda och vad tycker ni om storleken (39mm)?
Läste snabbt att folk inte gillar urverket i reduced, är det samma "problem" med triple date? Gillar inte alls reduced, testade en för några år sen och den satt helt fel!
 

TomGanks

Panerai
Repor på spännet ja.. mest deskdives under första året, inte jobbat så mycket skrivbord år 2. Köpte klockan ny Juni 2017. Ibland när man kikar nära blir man ledsen sen inser man att det är inget som syns iaf. Samma klocka på bilderna, ingen redigering.
20191011_105404.jpg
20191011_105301.jpg
 

JwJ

Omega
Repor på spännet ja.. mest deskdives under första året, inte jobbat så mycket skrivbord år 2. Köpte klockan ny Juni 2017. Ibland när man kikar nära blir man ledsen sen inser man att det är inget som syns iaf. Samma klocka på bilderna, ingen redigering.
20191011_105404.jpg
20191011_105301.jpg
Så där ska spännet se ut! Och det är precis som du säger, det syns inte i vanliga fall! Jobb framför datorn är nog en riktig fiende för spännet.
 

Tobbelerone

Omega
2-Faktor
Trevlig tisdsg KS!
image.jpg

På tal om skillnaderna mellan speedy pro och FOIS ovan, så är boetten och visarna som sagt annorlunda, och FOIS har 19mm band bredd jämfört med 20mm på PRO. Storleken skiljer med 2,3 mm, främst eftersom pro har en asymmetrisk boett. Jag tycker dock FOIS upplevs som mindre på handleden, vilket fick mig att byta från pro till FOIS. Vintage känslan med applicerad logga etc. är också ett plus enligt mig. FOIS har inte hesalit utan safir (enda lilla minuset enligt mig) och det gör klockan också en liten aning tjockare. Summa summarum, båda är fantastiska klockor men personligen föredrar jag FOIS.
Håller helt med, både är fantastiska. Hade samma dilemma för ett tag sedan men då vägde vågskålen över mot 005:an. Vem vet, kanske blir att man testar FOIS:en i framtiden! :) Fantastiskt läderband förövrigt!
 
  • Like
Reactions: mmh
Topp