• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har låtit chronon gå i 3 timmar här under kvällen. Tänkte filma i slowmo medans jag resetar, sagt och gjort men noterade att tim subdialen inte gått tillbaka helt. Utan stannat på ”1” timma. Tryckte på reset en gång till och då nollade den.
Vill tilläga att jag kände att pushern inte gick in hela vägen första reset. Min fråga är om det ska vara möjligt att ”halv” reseta som jag uppenbarligen lyckades med, eller är det ”allt eller inget” gällande nollställning som gäller?
C3EAC74E-2E4D-48AA-9997-12E40F8611CB.png

jag har råkat ut för exakt samma sak med min Speedy årsmod 2019 och undrar samma sak.
Däremot minns jag inte om jag kan ha ”halvtryckt” pushern.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Se där, känns smått oroväckande men har kört igång chronon igen för att prova igen. Återkommer med test resultat imorgon.
Detta har bara hänt mig en gång, och då hade jag haft chronon igång en stund, kanske nån timme, minns ej riktigt. Har aldrig hänt igen.
Men svar från någon urteknisk kunnig person skulle uppskattas på din ursprungsfråga!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Min högst personliga åsikt är att den moderna speedy-pro-länken är bedrövlig på precis alla plan. Noll flex, sylvassa kanter invändigt, bara 2 (!) mikrojusteringar i spännet samt ändlänkar som gör klockan dubbelt så stor. Förstår att detta är exakt vad många söker, men det är inte min kopp te. Har tänkt att jag ska komma över en gammal 1450-länk en vacker dag, vilket såklart inte är helt lätt..
Kan bara hålla med! Tycker dock den är snygg men man undrar ju verkligen hur de tänkte med ändlänkarna som bara gör den större!??
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Lät chronon gå igår kväll igen och efter 3 timmar nollade jag allt var som vanligt. Därefter körde jag igång chronon igen och nyligen stoppade jag, men nollade genom att ”släpa” med fingret. Dvs trycka in så sakta som möjligt, då hände det igen. Timvisaren gick inte tillbaka hela vägen.

stoppad
83765AB3-247F-4C4C-8FFA-8173D82E175A.jpeg



Nollad med släpande tryck:
E1004C68-9FB6-4183-A612-703B102EF943.jpeg
 

JwJ

Omega
Behöver lite goda råd från er inbitna speedyrockare :D Jag går o suktar efter en klassisk speedy att ha som komplement till mina 2st datejust.. Jag har rätt klena handleder och har spanat på speedmaster reduced, dock aldrig testat den på armen. Någon som testat båda varianter och kan komma med lite input?
Jag hade bestämt mig för en speedmaster efter mycket googlande, sen testade jag en reduced och den passade inte alls på mig. Den satt så dåligt så jag ville inte längre ha en speedy, som tur var testade jag en pro ett tag senare och den satt som en smäck så det blev den. Allt handlar dock om tycke och smak så det gäller bara att testa och klämma. Jag spanar nu in en triple date som jag tycker är fin på bild men har aldrig klämt på en i verklighet, de är 39mm.
Som första speedy skulle jag absolut slå ett slag för en speedmaster professional!
Hoppas du hittar nått du gillar!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade bestämt mig för en speedmaster efter mycket googlande, sen testade jag en reduced och den passade inte alls på mig. Den satt så dåligt så jag ville inte längre ha en speedy, som tur var testade jag en pro ett tag senare och den satt som en smäck så det blev den. Allt handlar dock om tycke och smak så det gäller bara att testa och klämma. Jag spanar nu in en triple date som jag tycker är fin på bild men har aldrig klämt på en i verklighet, de är 39mm.
Som första speedy skulle jag absolut slå ett slag för en speedmaster professional!
Hoppas du hittar nått du gillar!
Kan bara instämma! Allt handlar i slutändan om vad man själv tycker känns- och ser bäst ut. Då är det bara att prova i verkligheten som gäller enligt mig :) Lycka till!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har inte heller lyckats med nato på speedyn. Tror det har att göra med att bandhornen är hyffsat raka mot boetten om man säger så. Det blir ett mellanrum mellan bandstiften och handled som jag stör mig på, får ge det en chans till som så många gånger förut :D.
Jag har gett Nato såå många chanser på flera klockor, inte bara på Speedy.
Jag tycker att det ser ruggigt snyggt ut på bild med ett schysst nato... Men så fort jag har på mig den, och tittar på klockan från något annat håll än rakt framifrån(uppifrån) så ser man hur klockan flyter typ en halv centimeter ovanför handleden... oerhört fult tycker jag!!
Länk is länk :)
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har gett Nato såå många chanser på flera klockor, inte bara på Speedy.
Jag tycker att det ser ruggigt snyggt ut på bild med ett schysst nato... Men så fort jag har på mig den, och tittar på klockan från något annat håll än rakt framifrån(uppifrån) så ser man hur klockan flyter typ en halv centimeter ovanför handleden... oerhört fult tycker jag!!
Länk is länk :)
Jag kör nato dagligen på "arbetsklockan" och klipper typ alltid av den lilla extra flärpen på natot så inte klockan bygger så mycket på höjden. Så jag har inga problem med nato utan tvärtom men kommer inte överens med det på speedyn men jag ska testa igen:).
Länk är grymt snyggt på speedyn och framförallt en vintage länk som 1171, måste prova en sån!
 

viiicc

Omega
Jag hade bestämt mig för en speedmaster efter mycket googlande, sen testade jag en reduced och den passade inte alls på mig. Den satt så dåligt så jag ville inte längre ha en speedy, som tur var testade jag en pro ett tag senare och den satt som en smäck så det blev den. Allt handlar dock om tycke och smak så det gäller bara att testa och klämma. Jag spanar nu in en triple date som jag tycker är fin på bild men har aldrig klämt på en i verklighet, de är 39mm.
Som första speedy skulle jag absolut slå ett slag för en speedmaster professional!
Hoppas du hittar nått du gillar!

Jag var faktiskt in på nymans idag och klämde lite, och 42mm växte helt klart i mina ögon. Nu förstår jag vad ni menar att man lär testa innan man bestämmer sig :):D
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Förvånansvärt många som använder den, ändå.
Den är grym. Sluta tramsa
Jag har gett Nato såå många chanser på flera klockor, inte bara på Speedy.
Jag tycker att det ser ruggigt snyggt ut på bild med ett schysst nato... Men så fort jag har på mig den, och tittar på klockan från något annat håll än rakt framifrån(uppifrån) så ser man hur klockan flyter typ en halv centimeter ovanför handleden... oerhört fult tycker jag!!
Länk is länk :)

Jag kör nato dagligen på "arbetsklockan" och klipper typ alltid av den lilla extra flärpen på natot så inte klockan bygger så mycket på höjden. Så jag har inga problem med nato utan tvärtom men kommer inte överens med det på speedyn men jag ska testa igen:).
Länk är grymt snyggt på speedyn och framförallt en vintage länk som 1171, måste prova en sån!
Man måste göra som man gjorde när man var 14 och skulle lära sig dricka öl. Tvinga dig själv att gå till jobbet med speedy på nato varje dag i en vecka. Till slut så vänjer man sig. (Sen åker länken på fort som fan efter jobbet på fredagen :D)
 
Topp