• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den är grym. Sluta tramsa



Man måste göra som man gjorde när man var 14 och skulle lära sig dricka öl. Tvinga dig själv att gå till jobbet med speedy på nato varje dag i en vecka. Till slut så vänjer man sig. (Sen åker länken på fort som fan efter jobbet på fredagen :D)
Helvete. Redan när du var 14?
Det är först på senare år jag börjat tvinga i mig ett par bärs innan jobbet... ;)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Beställt justerbart lås och länkar,
  • 1 stycken 117STZ001154
  • 2 stycken 118ST1589
till speedy 005-länken.

Eller, vad jag har läst mig till är dessa delar egentligen inte för speedyn, har tex fel låsbredd och länkbredd på 20mm istf avsmalnad 18mm.

Att låset är gjort för 20mm länkbit kan jag leva med, men finns verkligen ingen 18mm länkbit som ansluter bättre i bredd till 005-länken? :) Sett lite olika bilder på hur bra/dåligt 118ST1589 ansluter till speedylänken.

Haft justerbart lås i några veckor nu och tänkte dela med mig av en recension :)

Kort sagt tycker jag att fördelen med att alltid ha perfekt passform väger över den estetiska nackdelen att länkbitarna har en helt annan profil på alla ledder:
Kantigare tvärsnitt,
IMG_20191014_222012__01.jpg
välvd profil,
IMG_20191014_220703__01.jpg
och sned slipning mot nästa länk, vilket syns i vissa vinklar,
IMG_20191014_220629__01.jpg
men syns inte i andra vinklar
IMG_20191014_220631__01.jpg

Men låset är sjysst. Tycker det väger upp bättre mot boettens tyngd.

IMG_20191014_221131__01.jpg


Justeras med en tryckknapp på insidan av låset, man behöver alltså ta av sig klockan för att justera.

IMG_20191014_221246__01.jpg
Det är justerbart i fem snäpp, ytterlägena skiljer ca 1 cm.
Längsta läget
IMG_20191014_221225__01.jpg

Kortaste läget
IMG_20191014_221301__01.jpg

Rent praktiskt sitter klockan alltid perfekt, oavsett om jag precis gått ut från gymmet eller suttit still i nollgraderna som det varit här på sistone i mina trakter.

I min bok är en klocka som sitter bra samma sak som en klocka jag använder, som oftast åker på även fast det finns alternativ i lådan. Med tanke på att originallåset fick länken att sitta rätt taskigt så hade jag nog sålt speedyn om denna lösning inte funnits, så det får nog ändå bli ett högt betyg ändå :)

Med originallåset låg jag precis mellan 2 länkar. Alltså ca 3-4 mm för lång länk. Skickar jag på 3-4 mm med nya låset, och testar att återigen ha klockan så löst, vill jag ta av mig klockan efter någon timme. När jag har klockan med rätt passning sitter den på i alla fall en vecka.
 
Senast ändrad:
Topp