Trevlig modell indeed! Kommer ni ta hem ett ex?Bästa Speedmastervänner,
Snart kommer denna härlighet, Speedmaster 39,7mm med kaliber 321.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Trevlig modell indeed! Kommer ni ta hem ett ex?Bästa Speedmastervänner,
Snart kommer denna härlighet, Speedmaster 39,7mm med kaliber 321.
![]()
Bästa Speedmastervänner,
Snart kommer denna härlighet, Speedmaster 39,7mm med kaliber 321.
![]()
Tack så mycket @Affe! Dina ord båda värmer och inspirerar till fortsatt närvaro.![]()
Hjärtligt välkommen till gemenskapen! Inte varje dag vi får se en Speedy som fått hänga med sin ägare i 20 år.Efter att ha lurkat här på Klocksnack i några månader tänkte jag att det var dags att delta lite med en bild på min 20 år gamla Speedy (uttagen mars 2000). Den har varit min trogna tjänare nästan varje dag. Idag fick den en konkurrent (Rolex Explorer 114270) eftersom jag kommit fram till att jag ville ha en lite mer dressad klocka till kostym eller kavaj (där Speedyn förvisso också har fyllt sitt syfte, men ibland upplevts som lite för stor och sportig). Speedyn kommer naturligtvis även fortsättningsvis att vara en trogen vän men nu kanske framförallt i lite mer casual sammanhang.![]()
Den ska vara av samma storlek som originalet. Här är ett utdrag från omegawatches.Gaaah! Den där ser ju GRYM ut!Hade förhoppningar på att nya 321 verket skulle hamna just i en Ed White re-issue i stål. Överkomligt pris också (även om originalet fortfarande går att få billigare). Frågan är hur tillgången är, lär inte vara lätt att få tag på en.
Enda tveksamheten jag har är claspen som tyvärr lär vara lika överdimensionerad som på Trilogyklockorna.
Står inget om claspen där. Klockan är samma dimensioner som originalet men länken och framförallt claspen är moderniserad och överdimensionerad misstänker jag.Den ska vara av samma storlek som originalet. Här är ett utdrag från omegawatches.
![]()
För mig är en prislapp på 150k dock för mycket. Jag skulle alla dagar i veckan leta efter en original ed white i vettigt skick.
Hej Chuck, modellen är inte limiterad och Ja, vi kommer ta hem modellen.Trevlig modell indeed! Kommer ni ta hem ett ex?
150k är ju absurt.Helt fantastisk modern nytolkning från Omega. Men trots allt, till det priset lade jag nog mycket hellre pengar på ett riktigt fint vintage pre-moon exemplar eller varför inte en hel 1957 trilogy? Båda skulle klara budget.
Mumma för ögonen...mindre för plånboken tyvärrBästa Speedmastervänner,
Snart kommer denna härlighet, Speedmaster 39,7mm med kaliber 321.
![]()
10k dyrare (list) än en Daytona i stål med massproducerat urverk. Så farligt är det inte.150k är ju absurt.
Såg att vi äntligen fått ett pris på denna donna också! Någon Speedmaster-entusiast här som är redo att öppna lädret??![]()
![]()
Så kan man se på det. Men man ska inte glömma att Daytonan är automatisk, COSC, 100m WR, och 72h PR. Då ser genast Daytonan ut som en ganska prisvärd sak.10k dyrare (list) än en Daytona i stål med massproducerat urverk. Så farligt är det inte.
Jo men återigen jämför vi Daytonans massproducerade verk mot ett legendariskt cal 321 vilket är lite min poäng. Oavsett prestanda.Så kan man se på det. Men man ska inte glömma att Daytonan är automatisk, COSC, 100m WR, och 72h PR. Då ser genast Daytonan ut som en ganska prisvärd sak.
Jo jag köper argumentet att det var dyrt att ta fram urverket, och tycker själv inte att prissättningen är orimlig, men den kan ju knappast anses vara bra "bang for the buck" i förhållande till Daytonan. Iaf inte om vi kastar in alla andra speedmasters i den ekvationen..Jo men återigen jämför vi Daytonans massproducerade verk mot ett legendariskt cal 321 vilket är lite min poäng. Oavsett prestanda.
Fast jag kastar ju bara in den här nya modellenJo jag köper argumentet att det var dyrt att ta fram urverket, och tycker själv inte att prissättningen är orimlig, men den kan ju knappast anses vara bra "bang for the buck" i förhållande till Daytonan. Iaf inte om vi kastar in alla andra speedmasters i den ekvationen..
Vad är det som är så speciellt med kaliber 321? Verket som åkte till månen, sure. Column wheel, osv. Men vad gör ett caliber 321 svårare att producera än, säg det nya som sitter i moderna Speedys? Jag ser ingen markant skillnad mellan det verket och det nya i dess konstruktion. Det nuvarande maskineriet som producerar de moderna verken borde väl således, med viss modifikation kunna producera kaliber 321 till en inte helt galen tillverkningskostnad?Jo men återigen jämför vi Daytonans massproducerade verk mot ett legendariskt cal 321 vilket är lite min poäng. Oavsett prestanda.
De nya 321-verken tillverkas på en helt egen avdelning hos omega. Samma gäng som sätter ihop deras tourbillioner t ex. Det läggs nog både mer tid och kärlek på dessa verk som sätts ihop för hand till skillnad från tex lemania-baserade 1861 som sitter i en vanlig speedy.Vad är det som är så speciellt med kaliber 321? Verket som åkte till månen, sure. Column wheel, osv. Men vad gör ett caliber 321 svårare att producera än, säg det nya som sitter i moderna Speedys? Jag ser ingen markant skillnad mellan det verket och det nya i dess konstruktion. Det nuvarande maskineriet som producerar de moderna verken borde väl således, med viss modifikation kunna producera kaliber 321 till en inte helt galen tillverkningskostnad?
Eller missar jag en fundamental grej?
Aja, det är alltså inte verket i sig utan Omega som väljer att lägga verket på topp vad gäller omsorg, finish osv, även om det inte är direkt nödvändigt då det egentligen är ett tool-verk. Men då kan jag förstå. De låter 1861 verket vara det tooliga verket och så blir 321 mer omsorgsfullt behandlat och finished för att sälja en lyx/samlarklocka till den som bryr sig om historien. Vill man ha urverksprestanda kan man leta någon annanstans...De nya 321-verken tillverkas på en helt egen avdelning hos omega. Samma gäng som sätter ihop deras tourbillioner t ex. Det läggs nog både mer tid och kärlek på dessa verk som sätts ihop för hand till skillnad från tex lemania-baserade 1861 som sitter i en vanlig speedy.
Sen är ju nya speedmaster än roligare/snyggare än en ståldaytona ocksåAja, det är alltså inte verket i sig utan Omega som väljer att lägga verket på topp vad gäller omsorg, finish osv, även om det inte är direkt nödvändigt då det egentligen är ett tool-verk. Men då kan jag förstå. De låter 1861 verket vara det tooliga verket och så blir 321 mer omsorgsfullt behandlat och finished för att sälja en lyx/samlarklocka till den som bryr sig om historien. Vill man ha urverksprestanda kan man leta någon annanstans...
Sen är ju är faktiskt 321 också Lemania-baserat (2310). Bara för att vara lite petig.De nya 321-verken tillverkas på en helt egen avdelning hos omega. Samma gäng som sätter ihop deras tourbillioner t ex. Det läggs nog både mer tid och kärlek på dessa verk som sätts ihop för hand till skillnad från tex lemania-baserade 1861 som sitter i en vanlig speedy.
Håller med. Men tar vi in tvåtons-daytona i matchen blir det svårare, iallafall för migSen är ju nya speedmaster än roligare/snyggare än en ståldaytona också![]()
Lär inte hända. Då måste den om-certifieras hos NASA, vilket dom inte verkat så sugna på rent historiskt.Nya speedy 321...jäkligt lyckad modell ändå. Hoppas Omega uppdaterar 005 med samma case o design...till ett humanare pris
Den e fet! Och mer prisvärd pga guld.Håller med. Men tar vi in tvåtons-daytona i matchen blir det svårare, iallafall för mig![]()
Instämmer!150k är ju absurt.
Då får man va med i denna tråden också
![]()