• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det var ett tag sedan jag postade i denna tråd pga ett litet "stormigt" förhållande med Speedyn. :)
IMG_7868.JPG

Känner att jag behöver förnya speedyn, behöver tips på nått läderband eller nått annat trevligt band, hade vart bra om det inte kosta skjorta heller då det är årets fattigaste månad :shifty:

Känner att jag behöver förnya speedyn, behöver tips på nått läderband eller nått annat trevligt band, hade vart bra om det inte kosta skjorta heller då det är årets fattigaste månad :shifty:
Kolla in Delugs.com! Jag gjorde ett MTO Buttero-läder i 20/16 i en längd som passar min lilla handled. Under tusenlappen inkl frakt och tull från Singapore. Man får såklart vänta några veckor på MTO, men alla stock-band är redo att skickas ut. Bra att ha å göra med också. Mycket roliga lädertyper. Allt från kalv till Cordovan till alligator och stingray. Quick release och foder i Haas Zermatt.
EDIT: Bilder

Senast ändrad:
Upplever att min speedmaster 57 drar sig om jag har igång tidtagningen.
Någon helg har den råkat vara på i över ett dygn och då har klockan dragit sig flera timmar.
Någon mer som upplevt detta?
Bara att lämna in eller? Har vad jag vet Att jag har garanti tills oktober. (Visade sig vara till November 2021)
Gör nu ett test med att ha tidtagningen igång för att se om den drar sig på en timme eller två när den är fullt uppdragen.

Senast ändrad:
Någon helg har den råkat vara på i över ett dygn och då har klockan dragit sig flera timmar.
Bara att lämna in eller? Har vad jag vet garanti tv-framträdanden tills oktober.
Gör nu ett test med att ha tidtagningen igång för att se om den drar sig på en timme eller två när den är fullt uppdragen.
Har försökt lista ut vad "tv-framträdanden" betyder i detta sammanhang, men utan framgång.
Flera timmar ska den absolut inte slå sig. Prata med AD.

Vad är det som är så speciellt med kaliber 321? Verket som åkte till månen, sure. Column wheel, osv. Men vad gör ett caliber 321 svårare att producera än, säg det nya som sitter i moderna Speedys? Jag ser ingen markant skillnad mellan det verket och det nya i dess konstruktion. Det nuvarande maskineriet som producerar de moderna verken borde väl således, med viss modifikation kunna producera kaliber 321 till en inte helt galen tillverkningskostnad?
Eller missar jag en fundamental grej?
Omega bytte från 321 till 861 verket år 1968 för att det skulle bli lättare att tillverka klockor i större mängder. Om det är att skapa delarna för sig och/eller ihopsättningen som är problemet vet jag inte men 861 är lättare att serva än 321 verket som jag förstått det.

Har försökt lista ut vad "tv-framträdanden" betyder i detta sammanhang, men utan framgång.
Flera timmar ska den absolut inte slå sig. Prata med AD.
Kan det vara så att gångreserven går åt snabbare vid tidtagning och att om den då ligger ett dygn+ skulle dra sig?
Enligt instruktionsboken ska jag ha en gångreserv på 60 timmar.
Upplever inte att den håller 60 timmar.

Kan det vara så att gångreserven går åt snabbare vid tidtagning och att om den då ligger ett dygn+ skulle dra sig?
Enligt instruktionsboken ska jag ha en gångreserv på 60 timmar.
Upplever inte att den håller 60 timmar.
Kanske att den går något mindre rätt med krobograf igång då den säkerligen inte är justerad i det läget, men inte timmar fel.

Bara att lämna in eller? Har vad jag vet Att jag har garanti tills oktober. (Visade sig vara till November 2021)
Jag tycker du ska lämna in. Någon i den här tråden testade gångreserven med och utan kronograf för ett tag sedan och det skiljde väldigt lite. Om din klocka går flera timmar fel om kronografen varit igång ett helt dygn så är något fel. Det skulle ju innebära att även kortare mätningar med kronograf påverkade tidshållningen.

Jag tycker du ska lämna in. Någon i den här tråden testade gångreserven med och utan kronograf för ett tag sedan och det skiljde väldigt lite. Om din klocka går flera timmar fel om kronografen varit igång ett helt dygn så är något fel. Det skulle ju innebära att även kortare mätningar med kronograf påverkade tidshållningen.
Ska låta kronoparken vara igång i ett dygn och se vad resultatet blir.
Och åka in med den i morgon i så fall.
Bergström tyckte de skulle titta på den genom garantin

Omega bytte från 321 till 861 verket år 1968 för att det skulle bli lättare att tillverka klockor i större mängder. Om det är att skapa delarna för sig och/eller ihopsättningen som är problemet vet jag inte men 861 är lättare att serva än 321 verket som jag förstått det.

vad är skillnaden på 321 och den nuvarande som sitter i .005? Vad är det för/nackdelar ? Någon som vet?

Definitivt något fel på klockan. Den stannade efter mindre än 3 timmar.
Stänger sedan av kronoparken och då går klockan igen utan att jag dragit upp den.

Testat igen och klockan stannar efter man kört kronografen ett tag.
Denna gång strax över en timme.

Har för mig att jag haft inne den för samma fel en gång tidigare.

Värt att beakta.
Har länk till min speedmaster.
Har även länk till min Seiko Padi.
Stor skillnad i kvalite på länkarna. Skulle nog vilja känna på seikolänken innan jag köper en sådan till min speedmaster.

Tillbaka
Topp