• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Speedy up y'all :)

20200204_074621.jpg

Vad jag kan se så är det en pre-moon 145.022-69 (serienumret på verket ger det) med felaktiga visare, kronovisaren ska inte ha droppform och de ser ut att ha tritium som lysmassa. Tavlan är korrekt för referensen men bezel är en från 1995-2004. Vad gäller caseback så ser det ut som om sjömonstret är i princip helt bortpolerat.

Edit: visarna ser INTE ut att ha tritium som lysmassa
Snyggt! Där lärde jag mig mer också.

Vad jag kan se så är det en pre-moon 145.022-69 (serienumret på verket ger det) med felaktiga visare, kronovisaren ska inte ha droppform och de ser ut att ha tritium som lysmassa. Tavlan är korrekt för referensen men bezel är en från 1995-2004. Vad gäller caseback så ser det ut som om sjömonstret är i princip helt bortpolerat.

Edit: visarna ser INTE ut att ha tritium som lysmassa
Och rätta mig om jag har fel, men ref 145.022-69 producerades ända fram till 1971 innan den fick heta 145.022-71, men kallas ÄNDÅ för pre-moon även om den är från '71 pga avsaknad av NASA-backlock?

Och rätta mig om jag har fel, men ref 145.022-69 producerades ända fram till 1971 innan den fick heta 145.022-71, men kallas ÄNDÅ för pre-moon även om den är från '71 pga avsaknad av NASA-backlock?
Om en 145.022-69 saknar text refererande till månlandningen, dvs. enbart har sjömonstret, så är det en pre-moon och producerades mycket riktigt ända fram till 1971. Efter det så kom 145.022-69 "Straight Writing", dvs. texten på caseback som refererar till månlandningen är skriven med "rak text", som producerades 1971-1974. 145.022-71 producerades mellan 1971 och 1974 den också.

Senast ändrad:
Är det någon som vet hur lång tid The Swatch Group brukar ta på sig för garantiärenden? Jag börjar sakna min speedy :(
Sist tror jag jag var av med min i ca 4 veckor...

Har min på garanti nu med. Inne på vecka tre men då inkluderas en vecka där de inte testade det faktiska felet utan enbart testade gångreserven.
Lär la få vänta 3 veckor till innan jag får min.
Nä jag är inte bitter...

Sist tror jag jag var av med min i ca 4 veckor...

Har min på garanti nu med. Inne på vecka tre men då inkluderas en vecka där de inte testade det faktiska felet utan enbart testade gångreserven.
Lär la få vänta 3 veckor till innan jag får min.
Nä jag är inte bitter...
Trist. Min har bara varit borta i två veckor men jag skaffade en Grand Seiko som får pryda handleden under tiden :D Känns märkligt att inte dra upp klockan varje morgon.

Ikväll fick jag hem mitt MN-strap från Erikas. Tycker det blev riktigt coolt med färgerna mm. Svenska flaggan fick också vara med som en liten färgklick! Genomtänkt för att passa min kära speedy :cigar:
29554024-C6B0-4B92-A3F1-BA85883A58B7.jpeg
7AA17500-606A-4AB1-B04A-14F175FF4890.jpeg

MN bandet ser riktigt schysst ut! Gillar att du kör en så utpräglad dykarstrap på en Speedy - kudos för tänk outside the box. Ännu mer kudos om du visar hur det blev ;)
/J

MN bandet ser riktigt schysst ut! Gillar att du kör en så utpräglad dykarstrap på en Speedy - kudos för tänk outside the box. Ännu mer kudos om du visar hur det blev ;)
/J
Tack, men får erkänna att jag mest tyckte bandet var snyggt och tänkte att det förhoppningsvis är rätt slitstarkt!
Bilder kommer när jag fattar hur man byter band alternativt besökt min lokala klockbutik haha.. :rolleyes:

Smaken är som baken men jag har kört med mn strap på min speedy väldigt bekvämt iallafall :)
IMG_20190810_170253.jpg

Snyggt!

Tror dock du missuppfattade mig en aning - påpekade bara att det var kul att se en kombination som åtminstone jag inte sett så ofta. Sen att det är något oortodoxt med en utpräglad dykstrap på ett ur vars vattenresistens är lite sådär är ganska kul (och det jag menade med "outside the box)"!:)

/J

Senast ändrad:
Speedy intresserade kanske har svaret? Vilka klockmodeller har varit UTE i rymden. Alltså utanför kapsel/spacestation/månlandare, på astronauts arm ute i rymden?

Buzz hade sin 321 på månen. Christer Fuglesang hade sin Halda Space Discovery på sig vid reparationsarbete i rymden om jag förstått rätt.

Någon som är nördig nog?

Här monterar han 800 kg ammoniaktank på ISS. Går inte att se om han har Haldan på denna gång, men han har varit ute fler ggr..

DiscorveryFuglesang

DiscorveryFuglesang2

Tillbaka
Topp