• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Stämmer! Ingen aning vilken som passar dock :S Har sett lite tutorials där dom använder något typ av ställ där man spänner fast länken och skruvmejsel såklart. Handlar helst i butik
Jag har ett vanligt set instrumentmejslar som jag använder, finns väl bättre och sämre men är man försiktig så ska det inte vara några större problem =) har för mig att det är 1 lr 1,5mm?
 
Stämmer! Ingen aning vilken som passar dock :S Har sett lite tutorials där dom använder något typ av ställ där man spänner fast länken och skruvmejsel såklart
Köp en liten precisionsmejsel i storlek 1,6mm av hög kvalité. Helst en av den här typen som är skonsammare för länkbitarna men det finns lite billigare mejslar från Bergeon som håller bra klass annars med. Ett ställ klarar du dig utan så länge du är skapligt stadig på handen.
 
@Golbica ta @Nic s råd före mitt, allt blir lättare med rätt verktyg och så slipper du risk för att skada skruvarna! Lycka till!
Såg nu att vi postade samtidigt så det var inte menat som någon typ av svar till ditt inlägg eller att jag ville få det att låta som jag skulle veta bättre. :)
Faktum är dock att jag hade problem med mina mejslar av något sämre kvalité när jag själv skulle korta länken vilket ledde till att ett par av skruvarna blev smått repade så det kan vara värt att lägga nån krona extra på bra instrument om man är rädd om sin klocka.
 
Såg nu att vi postade samtidigt så det var inte menat som någon typ av svar till ditt inlägg eller att jag ville få det som jag skulle veta bättre än dig. :)
Faktum är dock att jag hade problem med mina mejslar av något sämre kvalité när jag själv skulle korta länken vilket ledde till att ett par av länkbitarna blev smått repade så det kan vara värt att lägga nån krona extra på bra instrument om man är rädd om sin klocka.
Haha, det tog jag det inte som heller! Men håller helt med dig, helt klart värt att spendera några hundringar på rätt verktyg. Jobbet blir lättare och speedyn förtjänar bara det bästa! ;)
 
  • Like
Reactions: Nic
Har saknat denna men nu har den äntligen kommit tillbaka från garantiservice då den tidigare inte gick 100%.
Vad jag har saknat den och fan vad jag gillar den, speciellt på denna grå rocka!
20160213_115629-2.jpg
20160512_211018-1.jpg

20160213_114338-1.jpg
 
Hur menar du med knepigt?
Uppfattar kronan som väldigt liten och har svårt att skruva på den. Får ont i fingrarna och lyckas inte skruva upp den helt heller då jag ger upp efter 10-15 drag... Kanske beror på att klockan är ny och ger med sig efter ett tag? Jag tappar greppet om kronan lätt kan iofs bero på att det varit fuktigt ute och jag varit varm.
 
Uppfattar kronan som väldigt liten och har svårt att skruva på den. Får ont i fingrarna och lyckas inte skruva upp den helt heller då jag ger upp efter 10-15 drag... Kanske beror på att klockan är ny och ger med sig efter ett tag? Jag tappar greppet om kronan lätt kan iofs bero på att det varit fuktigt ute och jag varit varm.
Min går smidigt att dra upp och känns väldigt len. Tycker inte kronan känns liten heller förvisso men sen har jag ganska små fingrar med så det kanske underlättar. :)
 
Uppfattar kronan som väldigt liten och har svårt att skruva på den. Får ont i fingrarna och lyckas inte skruva upp den helt heller då jag ger upp efter 10-15 drag... Kanske beror på att klockan är ny och ger med sig efter ett tag? Jag tappar greppet om kronan lätt kan iofs bero på att det varit fuktigt ute och jag varit varm.
Erhm... Visst kanske det kunde varit lite lättare att greppa kronan, men så värst trög tycker jag inte att uppdraget är. Du in till en urmakare om du är osäker och få ett expertutlåtande.
 
Uppfattar kronan som väldigt liten och har svårt att skruva på den. Får ont i fingrarna och lyckas inte skruva upp den helt heller då jag ger upp efter 10-15 drag... Kanske beror på att klockan är ny och ger med sig efter ett tag? Jag tappar greppet om kronan lätt kan iofs bero på att det varit fuktigt ute och jag varit varm.
Mycket dagsform på min! Ibland kan den vara lite trög, men oftast helt okej. Framförallt så är det svårt för mig om fingrarna är lite fuktiga. Med torra fingrar är det inga problem.
 
Tillbaka
Topp