• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

I lördags hände det, men det tog sex årst tid av velande fram och tillbaka men nu har jag en speedmaster på handleden och efter att först varit osäker efter att jag också köpte den så kändes det helt rätt när det kom på natobandet. (Don't get me wrong älskar hur det ser ut på länk också).

Jag är tyvärr en av dem som ligger precis mellan två storlekar, med länken där två länkar bort och minsta på micro adjust är lite för stort och tre länkar bort och största på micro adjust inte går på (jag har femte hålet på nato bandet och strax över 17cm i omkrets). Detta gjorde att det inte kändes helt rätt men nu när nato bandet sitter på kan jag uppskatta klockan så mycket mer. Planen är så klart att köpa ett kvalitets läder framöver men just nu njuter jag av natot.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet med länken dock, som jag ser det har jag endast två alternativ:

1. Köpa spänne med micro adjust och gör en mod.. Jag gillar dock att det står speedmaster och att speedmaster spännet är mindre spännet som finns att ändra till..
  2. [Aldrig köra länk eller i alla fall inte tills jag fått större handleder.
Har ni något annat förslag så kom gärna med det! som jag förstår finns det inga half links från Omega men finns det från någon tredje part? går att att lösa på något annat sätt?

Bjuder på en höstig bild med en super ny och fräscht speedy på nato
Tack för en bra tråd, hare:happyhappy:

speedmaster.jpg

grattis!

Om man inte vill gå igenom 982 sidor, finns det någon sammanställning över olika versioner genom åren? Börjat snegla mot speedmaster generellt men har inte orkat sätta mig in i alla olika versioner.

Finns säkert fler och bättre resurser men här har Omega en egen sammanställning

https://www.omegawatches.com/planet-omega/60th-anniversary-speedmaster/

måste ju ändå säga att det är extremt ovärdigt med så jävla många versioner..

Finns betydligt fler Speedmasters än de Omega listar, här är några till.

https://watchbase.com/omega/speedmaster

Försökte få på min Forstner flat link igår på min pro. Men de medföljande bandstiften vägrar låsa sig. Testade med ett par OEM omega bandstift, och de gick bättre men låste sig inte helt heller. Någon som har haft samma problem, eller gick det smidigt att få på länken? :banghead:

Försökte få på min Forstner flat link igår på min pro. Men de medföljande bandstiften vägrar låsa sig. Testade med ett par OEM omega bandstift, och de gick bättre men låste sig inte helt heller. Någon som har haft samma problem, eller gick det smidigt att få på länken? :banghead:
Är det fel diamenter på bandstiften eller varför vill de inte låsa sig? Jag kanske missförstår. Visa bild :)

Är det fel diamenter på bandstiften eller varför vill de inte låsa sig? Jag kanske missförstår. Visa bild :)

Svårt att få så bra macro. :D
Det är nog inte fel diameter på bandstiften, de funkar fint om man inte tar ändlänken. Känns mer som att ändlänken inte borrad som den ska. Så varför de inte låser sig är en bra fråga. Kanske dålig QC helt enkelt.

Svårt att få så bra macro. :D
Det är nog inte fel diameter på bandstiften, de funkar fint om man inte tar ändlänken. Känns mer som att ändlänken inte borrad som den ska. Så varför de inte låser sig är en bra fråga. Kanske dålig QC helt enkelt.
Vad jag har läst så kan det vara bökigare att få på dem där på äldre klockor dvs att den är anpassad för de som säljs just nu och att hålen inte riktigt är placerade på samma ställe. Om det är sant eller inte vet jag ej.

• Like
Reactions: C.C
Har försökt bli bättre att ta bilder på mina klockor inomhus utan naturligt ljus som hjälp på traven. Kan inte säga att jag gör så stora framsteg, och kan inte längre skylla ifrån mig på min mobilkamera, utan jag får nog inse att jag inte alls vet hur man hanterar ljuset som många här inne... aja här kommer en på min FOIS som jag för första gången på ett tag rockar men ett natoband istället för Forstner-länken.

Ha en underbar kväll alla! ser fram emot era bilder imorgon ;)
IMG_20201012_204438.jpg

Har försökt bli bättre att ta bilder på mina klockor inomhus utan naturligt ljus som hjälp på traven. Kan inte säga att jag gör så stora framsteg, och kan inte längre skylla ifrån mig på min mobilkamera, utan jag får nog inse att jag inte alls vet hur man hanterar ljuset som många här inne... aja här kommer en på min FOIS som jag för första gången på ett tag rockar men ett natoband istället för Forstner-länken.

IMG_20201012_204438.jpg
Ljus är svårt. Plåta många bilder i olika vinklar, kolla igenom och fundera varför du tycker vissa är bättre än andra. Det gäller naturligtvis även bilder fotade av någon annan.
Tänk även på reflektioner.
Man kanske vill ha en blå himmel med puffiga moln, men inte en kameralins.
I bilden har du en reflektion som liknar en rieslingflaska i glaset.
Kör på bara, det kommer!

Ljus är svårt. Plåta många bilder i olika vinklar, kolla igenom och fundera varför du tycker vissa är bättre än andra. Det gäller naturligtvis även bilder fotade av någon annan.
Tänk även på reflektioner.
Man kanske vill ha en blå himmel med puffiga moln, men inte en kameralins.
I bilden har du en reflektion som liknar en rieslingflaska i glaset.
Kör på bara, det kommer!

Tackar för tipsen SpejsMan! ibland blir jag förundrad hur många lyckas få så jä*la bra bilder, men antar att det inte är första gången dom försöker.

Jo den bilden va inget att att hänga i granen, även för mig, men blev bästa av dom värsta så att säga. Men men inget att hänga läpp över utan jag kommer fortsätta bomba tråden(och forumet) tills jag känner mig nöjd!

IMG_20201012_204438.jpg

Plåta klockor är inte lätt, här finns i alla fall några tips: https://klocksnack.se/threads/laketwig’s-enkla-tips-till-lite-bättre-klockbilder.121260/

Edit: Vet inte vad som blev fel. Länken är inte klickbar.

• Like
Vad jag har läst så kan det vara bökigare att få på dem där på äldre klockor dvs att den är anpassad för de som säljs just nu och att hålen inte riktigt är placerade på samma ställe. Om det är sant eller inte vet jag ej.
Ja, så kan det vara. Fick fila ner mina 633 ends för att få på dem på min 005:a. Det störande här är att klockan jag nu försöker få på är den moderna varianten, så de bör passa. :D Får klura vidare på det..

• Like
Tillbaka
Topp