• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Labat

Breitling
7C8D07C6-C7AB-4EFD-8036-414E2B922730.jpeg
 

McRoadkill

Breitling
Tack!
Idag har jag haft klockan i precis en vecka och är fortfarande mycket nöjd. Urtavlan är väldigt vacker när man får se den i solljus och detaljfinishen är fantastisk. Jag fick faktiskt en lupp av urmakaren när jag köpte klockan. :) Datumvisningen i form av en månskära är en kul detalj. Månen till månfasen granskas med fördel under mikroskop så att man kan se fotavtrycket. Remmen i tunt skinn gör att den känns nätt att bära och viklåset håller samma höga klass som klockan.
Negativt skulle möjligen kunna vara att kronografen är lite svåravläst då minutvisaren rör sig kontinuerligt istället som tidigare i fasta hopp.
Jag har även en Speedmaster från -93 som för närvarade är på service men det ska bli intressant att jämföra dem sedan.
Stort tack för riktigt bra feedback och din upplevelse av klockan. Den är ju riktigt fin så bär den med stolthet. Inte så ofta man ser den ref. dyka upp här på forumet
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kom på att jag förutom någon beater eller två numer är OWG med Speedmaster, vi får se hur länge det varar ;)
 

Maer

Cartier
Jag har en speedmaster ref 3510.50.00 och har problem att få minutvisaren att stå rätt. Ställer man den på prick 12:00 när sekundvisaren är på 60 så kommer inte minutvisaren vara prick 12:01 efter 60 sekunder, man måste ställa minutvisaren lite framför det man egentligen vill ställa den på för att den ska visa korrekt. Tidsmässigt håller den bra tid +/- 5 sec som värst. Behövs det service tro eller är det något enkelt att fixa för en urmakare?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har en speedmaster ref 3510.50.00 och har problem att få minutvisaren att stå rätt. Ställer man den på prick 12:00 när sekundvisaren är på 60 så kommer inte minutvisaren vara prick 12:01 efter 60 sekunder, man måste ställa minutvisaren lite framför det man egentligen vill ställa den på för att den ska visa korrekt. Tidsmässigt håller den bra tid +/- 5 sec som värst. Behövs det service tro eller är det något enkelt att fixa för en urmakare?
Jag kan bara säga att min speedy mark II med co-axialverk (omega 3330) är likadan, svårt att veta om det är lika mycket. Tom min PO är lite likadan - det finns ett visst spel. Har förutsatt att det bara är så, men din klocka kanske är extrem och behöver översyn. Vågar inte säga något om den saken.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ok, på den första bilden hade jag ställt minutvisaren exakt på minuten. Jag ställde den genom att flytta den framåt till minutindexet.
IMG_20180105_105119.jpg

Här gjorde jag samma sak, men ställde visaren genom att först passera minutindexet, sedan vrida tillbaka. Då prickar den minutindexet efter 60 sekunder. Ursäkta smutsen på glaset.
IMG_20180105_105341.jpg
 

Maer

Cartier
Okej, första bilden ser ju ut att vara ungefär som min. Ställer jag minutvisaren på indexen när sekundvisaren står på 45 sekunder blir det bra för mig. Lite störigt
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Okej, första bilden ser ju ut att vara ungefär som min. Ställer jag minutvisaren på indexen när sekundvisaren står på 45 sekunder blir det bra för mig. Lite störigt
Vad händer om du gör som jag gjorde, alltså rotera minutvisaren motsols snarare än medsols? Att det är lite spel i verket kanske inte är en stor grej, men man måste ju kunna ställa tiden utan specialtrix.
 

Maer

Cartier
Om jag förstår det rätt går du förbi minut index kanske 15 sekunder sen tillbaka till index? Det funkar inte för mig:(
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag förstår det rätt går du förbi minut index kanske 15 sekunder sen tillbaka till index? Det funkar inte för mig:(
Knepigt att förklara, men det verkar finnas ett glapp och ställer jag direkt på minuten genom att rotera minutvisaren fram till önskad position så finns glappet där. Roterar jag istället minutvisaren förbi och sedan tillbaka till önskad position och sen trycker in kronan så verkar glappet inte uppstå. Vet inte om det blev tydligare, men jag skulle skaffa utlåtande från en urmakare för säkerhets skull. Min speedy har varit inne för ruckning och var likadan för och efter så jag är inte orolig för min.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Trodde det var nästan bara jag som hade nojan att minutvisaren skall vara exakt på strecket när sekundvisaren passerar 60 :) Faktiskt finns det ett litet spel i egentligen alla mina klockor med hacking seconds men inte så mycket. Man får lära sig hur man skall ställa dom. Även på Rolex även om det är mindre än min gamla Seamaster. Fanns även något lite i min f d PO 8900 som jag minns det. Undantaget är faktiskt min Speedmaster med 1861, här kan man ställa den på strecket när sekundvisaren passerar 60 och det blir rätt. Inget spel alls i den.
 

Maer

Cartier
Var iväg till urmakaren i min stad och han sa att man mer eller mindre får räkna med det på speciellt kronografer med modul verk. Så då blev man ju lite lugnare. :)
 

cornil

Cartier
Var iväg till urmakaren i min stad och han sa att man mer eller mindre får räkna med det på speciellt kronografer med modul verk. Så då blev man ju lite lugnare. :)
Jag tror att det är vanligt och helt normalt. Har samma fenomen på min speedy och även på min rolex som är nästan ny. Tror dock att många inte bryr sig om ifall sekundvisaren och minutvisaren synkar. För mig är det viktigt men det gäller nog bara att lära sig hur man trixar när klockan ska ställas. Jag behöver ibland göra om proceduren både två och tre gånger för att bli nöjd.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror att det är vanligt och helt normalt. Har samma fenomen på min speedy och även på min rolex som är nästan ny. Tror dock att många inte bryr sig om ifall sekundvisaren och minutvisaren synkar. För mig är det viktigt men det gäller nog bara att lära sig hur man trixar när klockan ska ställas. Jag behöver ibland göra om proceduren både två och tre gånger för att bli nöjd.
Ska bli intressant å se hur det funkar på min kommande speedy. På min seiko Sarb035 funkar det dock perfekt!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Efter en lååååång tids ”lurkande” i tråden, är det äntligen dags för mig att posta. Har länge velat ha en speedy, men tvekat. Nu kan jag inte förstå varför jag väntat så länge. Härom dagen slog jag äntligen till! :)
2D84C808-6832-4AE0-A04D-C333B513F809.jpeg
 
Topp