• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

1965ek

Patek
2-Faktor
Vad saknas på bilden? Jo en ny FOIS som beräknas landa in dagen före ST:)
985B5930-CAF9-4B12-8218-B26D2A727BA1.jpeg
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Hejsan! Nästa klocka bör bli en kronograf tänker jag och sneglar allt mer åt Speedmastern. Snygg, rimligt prissatt, klassisk osv. Men... min kollega har en och jag vet inte.. den känns lite "blek" i verkligheten tycker jag på något sätt. Snyggare på bild är kanske bättre uttryckt.
Så, jag har då börjat kolla på speedy tuesday-utgåvan (311.32.42.30.01.001) men så såg jag av en händelse den helt svarta Co-Axial black-black (311.92.44.51.01.005) och wow! men då jag inte sett någon i verkligheten så undrar jag är det lika wow efter en vecka eller två och kan man ens se tiden på den där svarta klockan?
Har ni i tråden några erfarenheter av dessa modeller eller kanske kan komma med andra råd?
Vill helst ha synligt urverk och datum samt automatiskt urverk men inget av dessa önskemål är krav.
edit:
klistar in klockorna
https://www.omegawatches.com/watch-...tch-anniversary-limited-series-31132423001001
https://www.omegawatches.com/watch-...-co-axial-chronograph-44-25-mm-31192445101005
 

Oktogon

Panerai
Hejsan! Nästa klocka bör bli en kronograf tänker jag och sneglar allt mer åt Speedmastern. Snygg, rimligt prissatt, klassisk osv. Men... min kollega har en och jag vet inte.. den känns lite "blek" i verkligheten tycker jag på något sätt. Snyggare på bild är kanske bättre uttryckt.
Så, jag har då börjat kolla på speedy tuesday-utgåvan (311.32.42.30.01.001) men så såg jag av en händelse den helt svarta Co-Axial black-black (311.92.44.51.01.005) och wow! men då jag inte sett någon i verkligheten så undrar jag är det lika wow efter en vecka eller två och kan man ens se tiden på den där svarta klockan?
Har ni i tråden några erfarenheter av dessa modeller eller kanske kan komma med andra råd?
Vill helst ha synligt urverk och datum samt automatiskt urverk men inget av dessa önskemål är krav.
edit:
klistar in klockorna
https://www.omegawatches.com/watch-...tch-anniversary-limited-series-31132423001001
https://www.omegawatches.com/watch-...-co-axial-chronograph-44-25-mm-31192445101005
Kul att du tittar på Speedys! Jag har tyvärr inte haft någon av dom så kan inte ge specifika råd, men Speedy Tuesday är ju verkligen fantastisk. Sjukt snygg! Flera här i tråden har haft den så dom kan ge dig råd om ägandet.

Dom nya Co-Axial är ju sjukt snygga tycker jag. Tyvärr har jag för små handleder för att klara av dom (44.25mm). Men om du gillar storleken och speciellt om du är sugen på automat och de nya verken tycker jag verkligen du ska kolla på dom. Dyrare är Prodessional såklart. Finns massa snygga utföranden. Själv älskar jag Dark Side of the Moon.
7A13957D-7A0D-414C-8FB7-74A192C908BA.png



Bjussar på en bild på min Speedy Pro också som jag älskar.

220A328D-3A6D-499D-A195-3B5BC007C525.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hejsan! Nästa klocka bör bli en kronograf tänker jag och sneglar allt mer åt Speedmastern. Snygg, rimligt prissatt, klassisk osv. Men... min kollega har en och jag vet inte.. den känns lite "blek" i verkligheten tycker jag på något sätt. Snyggare på bild är kanske bättre uttryckt.
Så, jag har då börjat kolla på speedy tuesday-utgåvan (311.32.42.30.01.001) men så såg jag av en händelse den helt svarta Co-Axial black-black (311.92.44.51.01.005) och wow! men då jag inte sett någon i verkligheten så undrar jag är det lika wow efter en vecka eller två och kan man ens se tiden på den där svarta klockan?
Har ni i tråden några erfarenheter av dessa modeller eller kanske kan komma med andra råd?
Vill helst ha synligt urverk och datum samt automatiskt urverk men inget av dessa önskemål är krav.
edit:
klistar in klockorna
https://www.omegawatches.com/watch-...tch-anniversary-limited-series-31132423001001
https://www.omegawatches.com/watch-...-co-axial-chronograph-44-25-mm-31192445101005
Speedy Tuesday såldes slut direkt när den släpptes (2012 ex) så vad gäller den så är det andrahandsmarknaden som gäller. Priserna har väl blivit någorlunda sansade nu men fortfarande runt en 10K över list. Keramiska Speedmasters var heta för tre år sedan men nu verkar dom ha försvunnit helt från KS. Känns som en modefluga som har gått över. Dom är väl helt enkelt för dyra nya nu och andrahandsvärdet blir lite därefter. Black-black är en sak för sig och som sagt riktigt svårt att avläsa tiden på men jag gillar fortfarande modeller som Vintage Black och Grey Side. Men dom är något för stora också.

En modell som jag gillar och som har lite mer sansad storlek är Speedmaster '57 med 9300 så kolla in den. Här får man synligt automatiskt urverk samt ett grymt kronografverk. Kan nog ge långvarig tillfredställelse och faktiskt bli en keeper. Har funnits ett tag och dyker upp då och då under säljes. Men den är lite biffigare på höjden jämfört med standard Speedy Pro så prova först.
upload_2018-11-11_14-44-49.png
 

Paulallen

Breitling
Hej. Hur tight har ni länken på eran 005? Jag upplever att min sitter på tok för löst. Det krävs inte många graders lutning på armen för att klockan ska glida strax över en decimeter fram och tillbaka. Blir mycket rasslande och korrigeringar med högerhanden. När jag prövar med lite tryck är känslan att jag faktiskt kan ”vrida runt” klockan så den hamnar på underarmen, även om jag aldrig vågat pröva på allvar.
Jag stör mig mycket på det här vilket också är anledningen till att jag sällan bär klockan på länk.

När jag var inne på Jälmers ur och bad honom ta bort en länkbit (i samband med ett annat klockköp) ville han inte inte eftersom han ansåg att den då skulle bli för tight. Jag är inte särskilt erfaren utan litade naturligtvis på honom.
Jag frågade om man inte kunde använda microjusteringen (det är väl vad de två små hålen är?) om den skulle bli för tight med bortplockad länkbit. Men tydligen skulle det inte bli bra. Oklart varför.
Tror ni det går att ta bort en bit?
Jag har ingen lust att betala 2 x 250 kronor för borttagning och sedan (om den faktiskt blir för tight) tillbakamontering igen.

C25D56BF-C7C9-416D-9F61-A3933577E729.jpeg

5F8ACB9F-1048-49B9-8BDB-3F4EB2A94DB1.jpeg
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej. Hur tight har ni länken på eran 005? Jag upplever att min sitter på tok för löst. Det krävs inte många graders lutning på armen för att klockan ska glida strax över en decimeter fram och tillbaka. Blir mycket rasslande och korrigeringar med högerhanden. När jag prövar med lite tryck är känslan att jag faktiskt kan ”vrida runt” klockan så den hamnar på underarmen, även om jag aldrig vågat pröva på allvar.
Jag stör mig mycket på det här vilket också är anledningen till att jag sällan bär klockan på länk.

När jag var inne på Jälmers ur och bad honom ta bort en länkbit (i samband med ett annat klockköp) ville han inte inte eftersom han ansåg att den då skulle bli för tight. Jag är inte särskilt erfaren utan litade naturligtvis på honom.
Jag frågade om man inte kunde använda microjusteringen (det är väl vad de två små hålen är?) om den skulle bli för tight med bortplockad länkbit. Men tydligen skulle det inte bli bra. Oklart varför.
Tror ni det går att ta bort en bit?
Jag har ingen lust att betala 2 x 250 kronor för borttagning och sedan (om den faktiskt blir för tight) tillbakamontering igen.

C25D56BF-C7C9-416D-9F61-A3933577E729.jpeg

5F8ACB9F-1048-49B9-8BDB-3F4EB2A94DB1.jpeg
Det ser ut som om du kan skippa en länkbit. Det är mycket enkelt att göra själv. Det som behövs är en tillräckligt liten spårmejsel. Sprintarna är som små stavar med gängor i bägge ändor. Det är även bra att ha nåt att kunna trycka ut sprinten med. I brist på annat kan man böja ut ett gem. Se bara till att jobba på ett underlag där du kan hålla koll på alla delarna. Skruvskallarna är mycket små!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej. Hur tight har ni länken på eran 005? Jag upplever att min sitter på tok för löst. Det krävs inte många graders lutning på armen för att klockan ska glida strax över en decimeter fram och tillbaka. Blir mycket rasslande och korrigeringar med högerhanden. När jag prövar med lite tryck är känslan att jag faktiskt kan ”vrida runt” klockan så den hamnar på underarmen, även om jag aldrig vågat pröva på allvar.
Jag stör mig mycket på det här vilket också är anledningen till att jag sällan bär klockan på länk.

När jag var inne på Jälmers ur och bad honom ta bort en länkbit (i samband med ett annat klockköp) ville han inte inte eftersom han ansåg att den då skulle bli för tight. Jag är inte särskilt erfaren utan litade naturligtvis på honom.
Jag frågade om man inte kunde använda microjusteringen (det är väl vad de två små hålen är?) om den skulle bli för tight med bortplockad länkbit. Men tydligen skulle det inte bli bra. Oklart varför.
Tror ni det går att ta bort en bit?
Jag har ingen lust att betala 2 x 250 kronor för borttagning och sedan (om den faktiskt blir för tight) tillbakamontering igen.

C25D56BF-C7C9-416D-9F61-A3933577E729.jpeg

5F8ACB9F-1048-49B9-8BDB-3F4EB2A94DB1.jpeg
Jag skulle tagit bort en bit. Men såklart säkrare att låta urmakare göra det för att minimera risken för märken. Men skulle han verkligen ta 2 x 250? När jag fått länkjustering gjord hos urmakare har de gjort tills man är nöjd (för en avgift).
 

Jonthan

Omega
2-Faktor
Hej. Hur tight har ni länken på eran 005? Jag upplever att min sitter på tok för löst. Det krävs inte många graders lutning på armen för att klockan ska glida strax över en decimeter fram och tillbaka. Blir mycket rasslande och korrigeringar med högerhanden. När jag prövar med lite tryck är känslan att jag faktiskt kan ”vrida runt” klockan så den hamnar på underarmen, även om jag aldrig vågat pröva på allvar.
Jag stör mig mycket på det här vilket också är anledningen till att jag sällan bär klockan på länk.

När jag var inne på Jälmers ur och bad honom ta bort en länkbit (i samband med ett annat klockköp) ville han inte inte eftersom han ansåg att den då skulle bli för tight. Jag är inte särskilt erfaren utan litade naturligtvis på honom.
Jag frågade om man inte kunde använda microjusteringen (det är väl vad de två små hålen är?) om den skulle bli för tight med bortplockad länkbit. Men tydligen skulle det inte bli bra. Oklart varför.
Tror ni det går att ta bort en bit?
Jag har ingen lust att betala 2 x 250 kronor för borttagning och sedan (om den faktiskt blir för tight) tillbakamontering igen.

C25D56BF-C7C9-416D-9F61-A3933577E729.jpeg

5F8ACB9F-1048-49B9-8BDB-3F4EB2A94DB1.jpeg
Använd en liten skruvmejsel, det är riktigt enkelt att göra själv, du kan putta ut sprinten med ett gem om du inte har något annat :)
 
Topp