Hittills så går min 1861a -2s/d 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror dom skickar alla garantiärenden till Swatch Group i Sthlm. Räkna med en månad.Tack för svar! Tänkte kika in på Jarl Sandin i Gbg, vet du om de skickar iväg den eller fixar själva? Kanske får förbereda mig på att vara utan favoritklockan ett tag?
Mm, för mig jag läst om nått sånt tidigare någonstans. Tack för svar!Tror dom skickar alla garantiärenden till Swatch Group i Sthlm. Räkna med en månad.
Underbart!Nu har jag kommit vidare.
Monterar och smörjer kronografens delar enligt spec. Det varvas mest mellan tjockare röd olja (hp1300) och det blåa fettet (9504).
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
När jag har kommit så här långt är det dags att montera på kronografhjulen.
![]()
![]()
![]()
På sista bilden ovan monteras hjulet som kopplar ihop kronografhjulet i mitten med hjulet som sitter på fjärdehjulet. Detta hjul kan åka in och ut från kronografhjulet beroende på om kronografen är startad eller ej.
Nedan ser ni en bild där den den är det. Bilden ovan är den inte startad. En väldigt fin passform på alla tänder, ingenjörskonst!
![]()
![]()
Eftersom hjulet som driver hela kronografverket är fjärdehjulet som också har klockans sekundvisare så för man smidigt över den till kronografhjulet som också rör sig ett helt varv på 60sekunder.
Sen går jag vidare med att montera dom sista delarna för reset/start/stopp funktionerna innnan jag vänder på verket.
![]()
Nu vänder jag på verket och monterar sista delarna för timregister.
![]()
Nu är verket färdigt. Jag provar att start, stopp och reset fungerar som det ska och allt verkar göra det
Nu är det dags att i nästa steg börja arbeta på case, tavla, länk
![]()
Fortsättning följer..
Man lär sig! Men jag har kollat på ett antal youtube videos för att förbereda mig väl. Dessutom fått servicebeskrivningen i pdf. Jag skruvade tillbaka många skruvar för kronografdelarna för att inte blanda ihop dom.Underbart!
Hur håller du reda på var alla delar ska sitta?
Har länge funderat på att avyttra denna till förmån för annat då den mest spenderar tid i byrålådan… men varje gång jag tar fram den är separationsångesten brutal!
Finns det några Speedyvänner som gått igenom samma, och kan dela era erfarenheter?
![]()
Fasen detta slår ju min "hePanterpatina" och chuck approved måste den passerat för länge sen.![]()
![]()
Ett tag sedan senaste posten här. Spacklat och de slipat i helgen. Snart 8 år dagligen på handleden. Ska in på service till hösten!
Klockor är till för att användasFasen detta slår ju min "hePanterpatina" och chuck approved måste den passerat för länge sen.
Jag gillart
#toolwatch
Haha since 2016-2021 hann jag med 6st Hesalite så en om året i snitt under den perioden@Chuck hur många speedys har du gått igenom?
![]()
![]()
Ett tag sedan senaste posten här. Spacklat och slipat i helgen. Snart 8 år dagligen på handleden. Ska in på service till hösten!
Keep em comen ser smuuuuuut ut!Fasen detta slår ju min "hePanterpatina" och chuck approved måste den passerat för länge sen.
Jag gillart
Men istället för spackel o slip så låtsas vi de är månsand
#toolwatch
LäckertKeep em comen ser smuuuuuut ut!
Small Benchmark of usage:
![]()
![]()
![]()
Läckerthar du någon speedy kvar ? EDIT såg inlägg över att du hade speedy fram till 2021
Glaset på min efter mjölkning och jobb i ca 3 månader+ 1 veckas jobb![]()
De klockor som får spår som jag har ägt, det är de klockor Jag gillar de som har varit i nyskick när jag har sålt har sålts av en anledningGött att se folk faktiskt använda sina klockor <3
Kul o följa detta, Hur går det med originaltavlan går det för ordning på den? Skulle vara helt underbart att få in den igen och originalvisarna på igenMed tanke på hur ni andra verkligen brukar era klockor väl kanske jag framstår som petig när jag finpolerar boetten… men jag tyckte den var så fin i dom borstade ytorna att jag bara försiktigt ville toucha upp dom polerade ytorna. Gick inte på med nåt grovt polermedel utan alla dings är kvar.
Så här såg det ut innan:
![]()
Väldigt fin redan här så behövdes inte mycket. Men tejpar boettens borstade ytor:
![]()
![]()
Polerar med två olika polermedel på polermaskinen.
![]()
Sen kör jag boett, länk och pushers i ultraljudstvätten.
![]()
Boetten blev nicefrån 1982!
![]()
![]()
Fortsättning följer..
Hej! Jag har inte gett upp hoppet om tavlan. Jag hoppas kunna få ordning på den faktiskt. Visare kan bli värre då jag inte fick med hela uppsättningen originalvisare.. saknades två stycken varav den ena var minut eller timma minns inte vilken. Så lutar åt att använda visarna som satt på. Men om det skär sig allt för mycket kanske jag får byta lysmassa på dom. Ska kolla vad en ny uppsättning kostar så jag vet vad jag riskar i så fall.Kul o följa detta, Hur går det med originaltavlan går det för ordning på den? Skulle vara helt underbart att få in den igen och originalvisarna på igen![]()
Hahah vilket facit! Känns som att många har ett par vändor fram och tillbaka med Speedyn, vilket väl är fint på något sätt. Om det blir försäljning får man väl helt enkelt lita på att den kommer hitta sin väg hem igen om hjärtat så önskar någon gångHaha since 2016-2021 hann jag med 6st Hesalite så en om året i snitt under den perioden(inkl ST2017 under 2 omgångar)
Bonus - Och en reduced 2015 nånstans
Under min Hesalite era upplevdes det som lättare för plånkan att köpa + sälja med ev nån 2 tuss i förlust, man tog det.
Vet inte hur de ligger till med rabatt these days men även fall AD är schysst med 25% på en Hesalite tycker jag det är för mycket för klocktypen.
Absolut, en total WiS klocka på alla vis! Men ändå.
Min första 005 bnib från AD gick på 26500kr net.
Funderar på att köpa en flat link-länk och undrar om någon här har testat båda Uncle seiko och Forstners? Undrar om det är lite hugget som stucket