• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Toolig”

satte min trotjänare från lumpen 1995 på nato bara-för-att. Jeezus vad skönt den sitter:woot:. Hade jag vetat det jag vet nu hade den inte blivit långvarig på originalbandet.
casio.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Föressten många pratar om militärer hit o dit. Skulle vilja veta hur 2-delade band håller tex när man är in "action
Den brinner, det gör även uniform och stridsutrustning. Vill det sig riktigt illa får man pansarbrand där själva vagnens plåt brinner. Du får ha ditt NATO, jag har en massa. Är sådär underbart Daniel Wellington-tufft som alla vill ha det. Men dyker du upp med ett dylikt på armen när jag håller utbildning kan vi ha tändar-race och se vem som bangar först.
Absolut. Tyckte Sean Connery såg väldigt cool ut i filmen Goldfinger när han hade sin Rolex 6538 på nato.. :)
 
Akta nu så den inte brinner upp... Hahahaha Sorry var tvungen.. :D:D
Den skulle brinna bra. Hela boetten är av gul plast med någon sorts metallic-färg över för att ge illusionen av stål:). Egentligen skitsamma att den inte är av stål, för den har överlevt allt som den är o funkar fortfarande som ny efter 25 år. Casio bygger bra grejer helt klart.
 

Lund

Cartier
Jag använder min Explorer ii på jobbet och varvar den mellan en casio terrorist. Lite beroende på hur mkt det är att göra på jobb.

Skall tillägga att jag jobbar inom restaurang
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Föressten många pratar om militärer hit o dit. Skulle vilja veta hur 2-delade band håller tex när man är in "action
De varianter jag nämner ovan har fungerat problemfritt för mig i hela spektrat av uppgifter och situationer som jag har befunnit mig i. Det ska dock tilläggas att jag inte har ägt min Explorer i tio år (ännu). Men å andra sidan har jag befunnit mig i mer påfrestande situationer de senare åren av karriären jämfört med de tidiga.

Det finns två tillfällen då jag regelmässigt lämnar klockan hemma:
1. Övningar eller insatser i subarktiskt klimat. Då är risken för köldskador mycket stor om man har metall mot bar hud.
2. När jag handhar materiel som avger ett mycket starkt elektromagnetiskt fält. Det vet vi alla att det är dåligt att utsätta mekaniska klockor för.
 
De varianter jag nämner ovan har fungerat problemfritt för mig i hela spektrat av uppgifter och situationer som jag har befunnit mig i. Det ska dock tilläggas att jag inte har ägt min Explorer i tio år (ännu). Men å andra sidan har jag befunnit mig i mer påfrestande situationer de senare åren av karriären jämfört med de tidiga.

Det finns två tillfällen då jag regelmässigt lämnar klockan hemma:
1. Övningar eller insatser i subarktiskt klimat. Då är risken för köldskador mycket stor om man har metall mot bar hud.
2. När jag handhar materiel som avger ett mycket starkt elektromagnetiskt fält. Det vet vi alla att det är dåligt att utsätta mekaniska klockor för.
Lösning: PlastCasio:)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut! Själv körde jag en gammal löparklocka tills den gav upp. Suunto eller Garmin har jag för mig att det var. Lustigt nog så tror jag att det var kristallerna i displayen som frös och sabbade klockan under en vinterövning. Det går inte att gardera sig mot allt :p
Hade en kollega som körde någon slags herrejösses-Suunto som kunde göra allt inklusive koka ägg på distans. Enda utmaningen var att den slukade batteri snabbare än en Ra180 varför kollegan medförde en rätt gedigen powerbank. Som han glömde ladda före vi skulle ut.

Nu för tiden har han en baby-G.
 
Absolut! Själv körde jag en gammal löparklocka tills den gav upp. Suunto eller Garmin har jag för mig att det var. Lustigt nog så tror jag att det var kristallerna i displayen som frös och sabbade klockan under en vinterövning. Det går inte att gardera sig mot allt :p
Jag tror inte du har det problemet med en Casio (nej, jag är inte delägare i företaget) då det är ytterst svårt att paja en. Har kört min i kyla, värme, fukt + rekyl från ak4, ak5, psg90, ksp58 o grg m48. Enda anledingen till att den inte sitter på armen nu är att den är skitful och plastig.

snodd bild
Casio-G-Shock-GA700-03-TimeWerke.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror inte du har det problemet med en Casio (nej, jag är inte delägare i företaget) då det är ytterst svårt att paja en. Har kört min i kyla, värme, fukt + rekyl från ak4, ak5, psg90, ksp58 o grg m48. Enda anledingen till att den inte sitter på armen nu är att den är skitful och plastig.

snodd bild
Casio-G-Shock-GA700-03-TimeWerke.jpg
Ja, det finns ju en anledning till att den är rätt så populär i firman. Synd bara att den är just skitful och plastig. Jag har aldrig betraktat mig själv som fåfäng, men i just det här fallet får jag medge att jag en smula fåfäng.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tillägg i natodiskussionen:

Det är himla äckligt med Nato/Zulu när man jobbar inom blåljus som i mitt fall.
En aspekt som folk inte riktigt vill veta av är alla äckliga kroppsvätskor såsom blod inkl tillhörande tarm- och hjärnpaket, kräk och spya som man får ta hand om oftare än man kan tro i samband med exempelvis trafikolyckor, hoppningar framför tåg och höga byggnader, eller helt vanliga fyllor.

De gånger jag haft nato/diverse tygmode i rikets tjänst har jag fått ångra pga uppenbara hygienskäl.
Det är så mycket enklare att tvätta och sprita av en plast/stålklocka på gummi.

Nato hör enligt mig i den moderna världen hemma inom kategorin ”mode” och inte ”praktiskt” på det sättet som det framställs. Spelar föga roll att gamla attackdykare och filmspioner hade/har på sig.
 

Code

AKA Vincent B
Tillägg i natodiskussionen:

Det är himla äckligt med Nato/Zulu när man jobbar inom blåljus som i mitt fall.
En aspekt som folk inte riktigt vill veta av är alla äckliga kroppsvätskor såsom blod inkl tillhörande tarm- och hjärnpaket, kräk och spya som man får ta hand om oftare än man kan tro i samband med exempelvis trafikolyckor, hoppningar framför tåg eller från höga byggnader och fulla människor.

De gånger jag haft nato/diverse tygmode i rikets tjänst har jag fått ångra pga uppenbara hygienskäl.
Det är så mycket enklare att tvätta och sprita av en plast/stålklocka på gummi.

Nato hör enligt mig i den moderna världen inom kategorin ”mode” och inte ”praktiskt” på det sättet som det framställs. Spelar föga roll att gamla attackdykare och filmspioner hade/har på sig.
Ässh sluta vara, så mesig.. :)Lite blod och spyor är väl härligt.. :);) Bara byta natoband när det sker. Inte speciellt dyra.. :D:D
 

:-)

Cartier
Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.
 
Senast ändrad:
nja, casios modeller som har "low-temp-resist" är bara specade till -20 så det är kanske inte så lämpligt.
Ha den liggande i en snödriva i minus 20 är säkert inte bra, men du har den ju på armen, under kläderna. För att klockan ska nå temperaturen -20 så måste du vara naken eller död och då är nog det där med att veta korrekt tid ett mindre problem. Den där skönheten ovan har klarat vinterövningar och den kostade inte många hundringar.:)
 

Code

AKA Vincent B
Ha den liggande i en snödriva i minus 20 är säkert inte bra, men du har den ju på armen, under kläderna. För att klockan ska nå temperaturen -20 så måste du vara naken eller död och då är nog det där med att veta korrekt tid ett mindre problem. Den där skönheten ovan har klarat vinterövningar och den kostade inte många hundringar.:)
Får väl köpa en Citizen promaster ref: bn0150-10e /BN0151-09l som tål upp till +60 grader och upp till - 35 grader.. :D:D
 

:-)

Cartier
Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Har tappat klockor som suttit på nato, läderband samt gummiband. Vid samtliga tillfällen har bandstiftet komprimerats av bandet som utsatts för stor tyngd/våld. Länk däremot har jag aldrig haft en klocka som lossnat ifrån, det är extremt svårt att lyckas komprimera ett bandstift i en ändlänk.
 

Code

AKA Vincent B
Ang natoband igen. Förstår inte hur vissa INTE kan gilla det? Hur coolt som helst ju. Och många, säger att natobandet trycker emot stiften som gör att den kan lossna och att höjden blir mkt högre. Men hemligheten är vilket nato man väljer. Finns i olika tjocklekar tex 1.2mm, 1.4mm,1.6mm osv. Jag har 1.2mm och varken trycker emot stiften eller höjer klockan särskillt mycket. Tog lite bilder (igen), och titta på höjden.. Höjer ingenting.. :)Samt att väljer man ett lite tunnare nato trycker den inte emot stiften heller... :D:D:D
PicsArt_06-26-04.07.12.jpg
PicsArt_06-26-04.07.45.jpg
PicsArt_06-26-04.08.15.jpg
PicsArt_06-26-04.08.51.jpg
PicsArt_06-26-04.11.11.jpg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ingen har väl uttryckt ogillande, de flesta har påtalat olämpligheten i att nyttja dem när man nyttjar sin ”Toolwatch” eller tidsgivare i diverse uniformsyrken.
Jag gillar nylonband, har massor av olika format och tjocklekar. Men på samma sätt vi frångått pressveck, trenchcoats, lågskor, kavajslag och nylonskjortor från tjänsteuniformen kanske det så kallade NATO-bandet borde förpassas till kontoret, playan och dylikt.
 

Code

AKA Vincent B
Ingen har väl uttryckt ogillande, de flesta har påtalat olämpligheten i att nyttja dem när man nyttjar sin ”Toolwatch” eller tidsgivare i diverse uniformsyrken.
Jag gillar nylonband, har massor av olika format och tjocklekar. Men på samma sätt vi frångått pressveck, trenchcoats, lågskor, kavajslag och nylonskjortor från tjänsteuniformen kanske det så kallade NATO-bandet borde förpassas till kontoret, playan och dylikt.
Som sagt sitter säkrare om ett stift flyger.. :) Och det var någon som skrev att han tyckte det var skitfult. Alla vi har ju olika smak, men kan personligen inte förstå varför? Hur snyggt som helst.. :D
 
Topp