-Var pÄ promenad med min STO-Turtle innan. Passade pÄ och tog nÄgra bilder i solskenet
![]()
![]()
![]()
-Mer Save The Ocean
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
-Var pÄ promenad med min STO-Turtle innan. Passade pÄ och tog nÄgra bilder i solskenet
![]()
![]()
![]()
Om du inte fick nÄgon box med sÄ tror jag att jag har en du kan fÄ (sonens 025 blev stulen för nÄgra Är sedan). Gammal gul/svart box.JajjamÀn, ingen aning hur svÄra dom Àr att dÄ tag i men jag hade kanske tur. Den Àr pÄ g med posten as we speak. Tack till dig och @S.L som tipsade om denna. Blir kul att klÀmma pÄ!
Btw: Àr sbcm en klocka i prospex serien? Kul isf dÄ jag diggar dom dyrare prospexarna men skrÀms av storleken .
Tack ÀndÄ för omtanken seiko-sifu ! Trist att den blev stulenOm du inte fick nÄgon box med sÄ tror jag att jag har en du kan fÄ (sonens 025 blev stulen för nÄgra Är sedan). Gammal gul/svart box.
EDIT: sÄg att du fick fullset. Grattis.
TyvĂ€rr blandas det hejvilt numera, du mĂ„ste nog köpa en Seiko i Japan för att garantera âfĂ„ KanjiEn snabb Seiko frĂ„ga. Om man köper en (day & date) Seiko modell med "J" i beteckningen, har den dĂ„ alltid Japanska och Engelska som sprĂ„k pĂ„ dagarna?
TyvĂ€rr blandas det hejvilt numera, du mĂ„ste nog köpa en Seiko i Japan för att garantera âfĂ„ Kanji
Edit: du kan iofs göra som jag gjorde köpte hos https://www.seiyajapan.com/
Alla kanji som jag har (rÀtt mÄnga) har engelska som andra sprÄk.Har inte alla med Kanji Àven arabiska? Jag har för mig att jag har lÀst det nÄgonstans dÄ modellerna frÀmst Àr tillverkade för Asien och Mà vilket i sÄ fall kan vara bra att kÀnna till dÄ jag antar att de flesta förvÀntar sig engelska som andra sprÄk. Minns jag fel fÄr ni sÄ klart gÀrna rÀtta mig och utdela bassning.
Tror inte det. Jag hade en SRP779J1 (utan Made in Japan) som hade arabiskt och engelskt daghjul.En snabb Seiko frÄga. Om man köper en (day & date) Seiko modell med "J" i beteckningen, har den dÄ alltid Japanska och Engelska som sprÄk pÄ dagarna?
LÀcker!SvÄrt att inte spamma bilder pÄ denna
![]()
Du nÀmner ju alla problem med det. Personligen tycker jag vanlig quartz med batteri Àr bÀttre. Plus att sen kom ju Springdrive och körde över alltVarför Àr kinetic sÄ oerhört hatat? Jag har aldrig förstÄtt varför sÄ mÄnga har svÄrt för denna teknik och det enda negativa jag har kunnat lÀsa mig till Àr att tidiga versioner kring millennieskiftet hade kassa kondensatorer/"batterier" men att man sÄ smÄningom ersatte dessa med bÀttre och mer hÄllbara varianter.
Det Àr vÀl i grund och botten som en quartz i att batteriet sÄ smÄningom mÄste bytas men det kan vÀl inte vara det kritiken handlar om, att folk haft orimliga förvÀntningar och trott att det rört sig om ett evighetsbatteri? Jag förstÄr inte riktigt syftet med tekniken heller men antar att det sÄgs som ett miljövÀnligare alternativ till batteribyten?
Vem Àr bÀttre lÀmpad att svara pÄ dessa frÄgor Àn vÄr alldeles egna senpai och tillika kinetictorsk @Molle
Edit: Jag vet att bl.a. Omega ocksÄ hade liknande verk under en kortare period och antar att de Àr mer eller mindre likvÀrdiga och led av samma problem som kinetic.
Varför Àr kinetic sÄ oerhört hatat? Jag har aldrig förstÄtt varför sÄ mÄnga har svÄrt för denna teknik och det enda negativa jag har kunnat lÀsa mig till Àr att tidiga versioner kring millennieskiftet hade kassa kondensatorer/"batterier" men att man sÄ smÄningom ersatte dessa med bÀttre och mer hÄllbara varianter.
Det Àr vÀl i grund och botten som en quartz i att batteriet sÄ smÄningom mÄste bytas men det kan vÀl inte vara det kritiken handlar om, att folk haft orimliga förvÀntningar och trott att det rört sig om ett evighetsbatteri? Jag förstÄr inte riktigt syftet med tekniken heller men antar att det sÄgs som ett miljövÀnligare alternativ till batteribyten?
Vem Àr bÀttre lÀmpad att svara pÄ dessa frÄgor Àn vÄr alldeles egna senpai och tillika kinetictorsk @Molle
Edit: Jag vet att bl.a. Omega ocksÄ hade liknande verk under en kortare period och antar att de Àr mer eller mindre likvÀrdiga och led av samma problem som kinetic.
âChargersâ snarare Ă€n âwindersâ i detta fall, ingen rotation inblandad.Jag förstĂ„r det som att det krĂ€vdes rĂ€tt mkt anvĂ€ndning för att batteriet skulle laddas till vettiga nivĂ„er. En del moddade sina eltandborstar för att bruka dessa som winders.
-> Edit : jag mindes tokigt. En del anvÀnde _laddaren_ till eltandborsten för att snabbladda sina kinetics.
Jag förstÄr det som att det krÀvdes rÀtt mkt anvÀndning för att batteriet skulle laddas till vettiga nivÄer. En del moddade sina eltandborstar för att bruka dessa som winders.
-> Edit : jag mindes tokigt. En del anvÀnde _laddaren_ till eltandborsten för att snabbladda sina kinetics.
âChargersâ snarare Ă€n âwindersâ i detta fall, ingen rotation inblandad.
Absolut, jag föredrar ocksÄ vanlig quartz men tyvÀrr finns vissa modeller bara med s.k. auto quartz. Det kanske Àr en relativt simpel process att konvertera dÄ det i grunden redan Àr ett quartzverk?Du nÀmner ju alla problem med det. Personligen tycker jag vanlig quartz med batteri Àr bÀttre. Plus att sen kom ju Springdrive och körde över allt![]()
Ja, jag lÀste nÄgot om att det fanns laddare men gÀllde inte det bara de Àldre varianterna? Jag har aldrig haft nÄgon kinetic men vad jag kunnat lÀsa mig till sÄ hade de tidigare modellerna kassa kondensatorer och kunde dö pÄ kort tid trots aktiv laddning men de senare varianterna ska tydligen kunna hÄlla laddningen i uppÄt ett Är eller till och med mer pÄ vissa modeller men dÄ kanske skadan redan var skedd och det hade dömts ut som en vÀrdelös teknik?Jag förstÄr det som att det krÀvdes rÀtt mkt anvÀndning för att batteriet skulle laddas till vettiga nivÄer. En del moddade sina eltandborstar för att bruka dessa som winders.
GÀllande de rörliga delarna sÄ finns det vÀl egentligen inga sÄdana i en kinetic bortsett frÄn rotorn i sig? Det kÀnns lite orÀttvist att utmÄla det som att det skulle ha samma problem som en automat nÀr den i stort sett bara delar just den likheten, att det finns en rotor som laddar den.En Wus anvÀndare beskriver hans erfarenheter med kinetic sÄ hÀr :
"I have a large collection and Kinetics are good if worn at least once a week or more to keep their battery at full capacity.
It has all the drawbacks of automatic watches (moving parts that will need maintenance) and all the drawbacks of quartz watches (quartz ticking hands) combined in one package. They are as accurate as any good quartz watch and solidly made but the efforts needed to keep them at full charge are not worth it IMO and mine would fall to 50% of capacity after only a few days after a charge on the induction charger.
I don't understand why Seiko sticks with this technology in their current watches."
Om man tar hand om sin klocka och vet vilka begrÀnsningar den har Àr det sÀkert inget problem.Absolut, jag föredrar ocksÄ vanlig quartz men tyvÀrr finns vissa modeller bara med s.k. auto quartz. Det kanske Àr en relativt simpel process att konvertera dÄ det i grunden redan Àr ett quartzverk?
Ja, jag lÀste nÄgot om att det fanns laddare men gÀllde inte det bara de Àldre varianterna? Jag har aldrig haft nÄgon kinetic men vad jag kunnat lÀsa mig till sÄ hade de tidigare modellerna kassa kondensatorer och kunde dö pÄ kort tid trots aktiv laddning men de senare varianterna ska tydligen kunna hÄlla laddningen i uppÄt ett Är eller till och med mer pÄ vissa modeller men dÄ kanske skadan redan var skedd och det hade dömts ut som en vÀrdelös teknik?
GÀllande de rörliga delarna sÄ finns det vÀl egentligen inga sÄdana i en kinetic bortsett frÄn rotorn i sig? Det kÀnns lite orÀttvist att utmÄla det som att det skulle ha samma problem som en automat nÀr den i stort sett bara delar just den likheten, att det finns en rotor som laddar den.
Ăven hĂ€r lĂ„ter det som att det gĂ€ller de tidiga varianterna som inte kunde hĂ„lla laddningen men nĂ„gon med mer erfarenhet av kinetics kanske kan förtydliga. NĂ€r laddningen börjar bli dĂ„lig rĂ€cker det vĂ€l förresten med att bara byta kondensatorerna/ev. spolarna eller har jag missförstĂ„tt? Visst, sĂ€kert bĂ„de dyrare och lite krĂ„ngligare Ă€n ett simpelt batteribyte men knappast i nivĂ„ med service av ett automatiskt verk.
Jag förstÄr ju dock varför man idag har gÄtt över till solar istÀllet vilket kÀnns som en betydligt mer vÀlfungerande och hÄllbar lösning som alternativ till traditionella batterier.
Jag hÄller med. Tanken var vÀl att det skulle vara ett miljövÀnligare alternativ till batteribyte och det kÀnns spontant som att man hade kunnat Ästadkomma det genom att effektivisera vanlig batteridrift för att fÄ laddningen att rÀcka lÀngre men det kanske inte var tekniskt möjligt pÄ den tiden eller ens idag för den delen samtidigt som solcellsladdning inte var tillrÀckligt utvecklat. För det var vÀl aldrig tanken att batteriet/kondensatorerna skulle hÄlla för evigt?Om man tar hand om sin klocka och vet vilka begrÀnsningar den har Àr det sÀkert inget problem.
Jag betvivlar inte att det finns vÀl fungerande exemplar dÀrute men i mitt tycke har Seiko försökt lösa ett problem som inte existerar. Kinetic Àr ju inte sÄ billiga heller. Solar Àr en mycket bÀttre teknik.
Jag hÄller med. Tanken var vÀl att det skulle vara ett miljövÀnligare alternativ till batteribyte och det kÀnns spontant som att man hade kunnat Ästadkomma det genom att effektivisera vanlig batteridrift för att fÄ laddningen att rÀcka lÀngre men det kanske inte var tekniskt möjligt pÄ den tiden eller ens idag för den delen samtidigt som solcellsladdning inte var tillrÀckligt utvecklat. För det var vÀl aldrig tanken att batteriet/kondensatorerna skulle hÄlla för evigt?
Jag hÄller med om att solar Àr sÄ otroligt mycket bÀttre pÄ flera olika sÀtt men lider de inte av samma problematik? Jag har en soldriven Seiko som jag Àr supernöjd med och som hÄller laddningen ordentligt men jag har för mig att jag lÀste nÄgonstans att Àven dessa har en begrÀnsad livslÀngd pÄ sÀg tio Är bara för att dra en siffra ur röven. Ifall det stÀmmer existerar fortfarande en vÀldigt stor nackdel, en nackdel som Ätminstone jag aldrig har hört dryftas gÀllande solar.