• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Solar har vÀl egentligen samma problem. Batteriet mÄste bytas ut sÄ smÄningom men hur lÀnge den kan gÄ innan Àr det delade meningar om. Jag har t ex en solar G-shock som Àr plus 10 Är och still going strong.
BÄde Casio och Seiko sÀger inte sanningen i sin marknadsföring dÄ de hÀvdar att klockorna saknar batteri och Àr miljövÀnliga :)

Kinetic krÀver att kapacitatorn bytes ut samt att du mÄste bÀra den jÀmt för att hÄlla laddningen.
HÀr vÀljer jag solar alla dagar i veckan. :)
Exakt, det var lite det som var poÀngen. Att kinetic fÄtt utstÄ sÄ mycket negativitet nÀr man i sjÀlva verket bara flyttar över problemen nÀr det kommer till solcellsladdning istÀllet för att lösa det om batteri och/eller laddningsmekanism ÀndÄ mÄste bytas sÄ smÄningom. Det gÄr vÀl egentligen inte att göra sÄ mycket mera och solcellsdrift Àr en klar förbÀttring, jag menar bara att en 20 Är gammal teknik som Àr vÀldigt snarlik snarare Àr att se som nÄgot imponerande Àn ett gigantiskt misslyckande.

Den enda nackdelen man egentligen lyckats bygga bort Àr att man numera kan ladda klockorna passivt istÀllet för att behöva bÀra dem och ÀndÄ hör man inte nÄgon vidare kritik kring solceller. SÄ hÀr i efterhand tycker jag, utan att vara nÄgon ingenjör, att man borde ha kommit lÀngre pÄ 15-20 Är och det kÀnns snarare som att kinetic lÄg före sin tid Àven om de hade en del brister. Att bÀra en klocka nÄgon dag varannan vecka kan knappast ses som sÀrskilt anstrÀngande och nÄgot man lÀr göra ÀndÄ om man nu har klockorna i rotation.

Senast Àndrad:
NÄgon som annan som upplever att stÄlet pÄ en baby-marinemaster ser extra smutsigt ut? Tycker min blue hole blir att se flÀckig ut rÀtt enkelt. Kan de tha nÄgot med ytbehandlingen att göra?

Tog en bild för att visa. Försökt att tvÀtta men det dyker upp igen.
535FF0F4-89C7-4D3F-80E0-74BA81F55E85.jpeg

Senast Àndrad:
NÄgon som annan som upplever att stÄlet pÄ en baby-marinemaster ser extra smutsigt ut? Tycker min blue hole blir att se flÀckig ut rÀtt enkelt. Kan de tha nÄgot med ytbehandlingen att göra?

Tog en bild för att visa. Försökt att tvÀtta men det dyker upp igen.
535FF0F4-89C7-4D3F-80E0-74BA81F55E85.jpeg
Min Àr ca 4 mÄnader gammal och ser ut sÄ hÀr.
Har anvÀnts i kanske 3 mÄnader totalt.
GÄr det inte bort med en tvÀtt?
15554352404296973745141399452612.jpg

Du kan sÀkert med lÀtthet bÀra 42 och 44 utan problem imo, men man mÄste ju sjÀlv ocksÄ vara bekvÀm med det.
Jaoo sÄklart det Àr en vanesak.
Har en quartz klocka liggandes som Àr 44, och har inte anvÀnt den sedan jag köpte mina 2 mindre 38mm. Och kÀnslan Àr lustig, men skulle helt klart gÄ om man körde nÄgra veckor.

Efter ett inbrott i vintras dÄ jag blev av med i princip allt jag hade i klockvÀg sÄ har inte kunnat följa forumet och andra klocknyheter utan att bli deprimerad och bitter. SÄ kom ett mejl frÄn HODINKEE om en av mina absoluta favoritklockor i en av mina favoritfÀrger. Jag klickade hem en utan att tÀnka efter, vilket nog var tur.
Efter lite om och men sÄ har jag Àntligen fÄtt hem den!
A57224E0-8E5F-4FDB-80CF-69789AC23666.jpeg
HÀr Àr mitt ÄterintrÀde i klockvÀrlden!

Jag hÄller med. Tanken var vÀl att det skulle vara ett miljövÀnligare alternativ till batteribyte och det kÀnns spontant som att man hade kunnat Ästadkomma det genom att effektivisera vanlig batteridrift för att fÄ laddningen att rÀcka lÀngre men det kanske inte var tekniskt möjligt pÄ den tiden eller ens idag för den delen samtidigt som solcellsladdning inte var tillrÀckligt utvecklat. För det var vÀl aldrig tanken att batteriet/kondensatorerna skulle hÄlla för evigt?

Jag hÄller med om att solar Àr sÄ otroligt mycket bÀttre pÄ flera olika sÀtt men lider de inte av samma problematik? Jag har en soldriven Seiko som jag Àr supernöjd med och som hÄller laddningen ordentligt men jag har för mig att jag lÀste nÄgonstans att Àven dessa har en begrÀnsad livslÀngd pÄ sÀg tio Är bara för att dra en siffra ur röven. Ifall det stÀmmer existerar fortfarande en vÀldigt stor nackdel, en nackdel som Ätminstone jag aldrig har hört dryftas gÀllande solar.

Solar har vÀl egentligen samma problem. Batteriet mÄste bytas ut sÄ smÄningom men hur lÀnge den kan gÄ innan Àr det delade meningar om. Jag har t ex en solar G-shock som Àr plus 10 Är och still going strong.
BÄde Casio och Seiko sÀger inte sanningen i sin marknadsföring dÄ de hÀvdar att klockorna saknar batteri och Àr miljövÀnliga :)

Kinetic krÀver att kapacitatorn bytes ut samt att du mÄste bÀra den jÀmt för att hÄlla laddningen.
HÀr vÀljer jag solar alla dagar i veckan. :)

PÄ wus gshock forum finns det ju folk som har kvar dom första solar modellerna (Rayman) som Àr runt 20 Är gamla, och Àven dom hÄller ju laddningen. SjÀlv har jag endast en 10 Ärig modell och den Àr ju alltid pÄ full laddning .

Fick hem denna skönhet idag! Blev dock lite fundersam dĂ„ det stĂ„r 24 jewels pĂ„ min fast pĂ„ modellen med blĂ„ urtavla stĂ„r se 23 jewels. Ska de vara sĂ„? Är de nĂ„got lurigt med min? Den Ă€r köpt pĂ„ eBay! Mvh
B650994A-FE5D-430D-96AA-15C08E12E105.jpeg EC9D4716-5894-4568-B950-F18F1D8DA62E.jpeg

Ni dÀr ute som nördat sarb033 har sÀkert hört talas om att tavlan i rÀtt ljus skiftar i brunt. Försökte hjÀlpligt fÄnga detta i kvÀllssolen. För ögat Àr tavlan nÄgot mer brun Àn vad bilden visar.
20190423_193639.jpg

Tillbaka
Topp