• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Tack! FrÄgan Àr om jag har gÄtt pÄ en nit. Görs de fake seiko?!
Det ser inte sÀrskilt suspekt ut om du frÄgar mig men sÄ Àr jag inte heller nÄgon expert. Det ser likadant ut som pÄ andra klockor med samma verk sÄ det kanske bara Àr inaktuell information gÀllande antalet jewels?

Edit: Det verkar som att verket har uppdaterats till 24 jewels.
The 4R35A, which had 23 jewels, was revised shortly after introduction with one extra jewel, becoming the 4R35B.
https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_4R35

Det kan vara frÄn en övergÄngsperiod eller att det Àr feltryckt men du behöver nog inte vara orolig för att det Àr en piratkopia.

Senast Àndrad:
Görs och görs, fabrikstillverkade piratkopior Àr nog inte sÀrskilt vanliga men dÀremot Àr det rÀtt frekvent förekommande med s.k. Frankens, dvs. klockor som plockats ihop av delar frÄn olika klockor för att till slut bilda en helhet.

Jag kan inte kommentera just din klocka men ville bara flika in att det Àr relativt vanligt, sÀrskilt nÀr man handlar frÄn U-lÀnder.

Edit: Jag tittade pÄ bilderna och ser nu att det stÄr stÀmplat pÄ rotorn. Det ser inte sÀrskilt suspekt ut om du frÄgar mig men sÄ Àr jag inte heller nÄgon expert. Det ser likadant ut som pÄ andra klockor med samma verk sÄ det kanske bara Àr inaktuell information gÀllande antalet jewels?

Edit (igen!): Det verkar som att verket har uppdaterats till 24 jewels.
https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_4R35

Det kan vara frÄn en övergÄngsperiod eller att det Àr fel tryckt men du behöver nog inte vara orolig för att det Àr en piratkopia.
Tack för input! KÀnns mÀrkligt detta...

Tack för input! KÀnns mÀrkligt detta...
Vad Àr det som kÀnns mÀrkligt? Det verkar stÀmma och handlar som sagt förmodligen om en övergÄngsperiod eller liknande dÀr man börjat skriva 24 jewels men kanske missat att Àndra beteckningen (eller att 4R35A kanske hade 24 jewels ett tag innan den döptes om till 4R35B).

Jag redigerade mitt inlÀgg och tog bort det första stycket för att undvika förvirring, jag postade det innan jag hade tittat pÄ bilderna och antog att det rörde sig om en s.k. Franken.

Vad Àr det som kÀnns mÀrkligt? Det verkar stÀmma och handlar som sagt förmodligen om en övergÄngsperiod eller liknande dÀr man börjat skriva 24 jewels men kanske missat att Àndra beteckningen (eller att 4R35A kanske hade 24 jewels ett tag innan den döptes om till 4R35B).

Jag redigerade mitt inlÀgg och tog bort det första stycket för att undvika förvirring, jag postade det innan jag hade tittat pÄ bilderna och antog att det rörde sig om en s.k. Franken.
Kan sÀkert vara sÄ! FÄr ta mig till en seiko handlare och frÄga om nÄgon kan ta en titt pÄ klockan för att bekrÀfta. Tack för hjÀlpen!

15561074619587472041335856560882.jpg

Jag hÄller med. Tanken var vÀl att det skulle vara ett miljövÀnligare alternativ till batteribyte och det kÀnns spontant som att man hade kunnat Ästadkomma det genom att effektivisera vanlig batteridrift för att fÄ laddningen att rÀcka lÀngre men det kanske inte var tekniskt möjligt pÄ den tiden eller ens idag för den delen samtidigt som solcellsladdning inte var tillrÀckligt utvecklat. För det var vÀl aldrig tanken att batteriet/kondensatorerna skulle hÄlla för evigt?

Jag hÄller med om att solar Àr sÄ otroligt mycket bÀttre pÄ flera olika sÀtt men lider de inte av samma problematik? Jag har en soldriven Seiko som jag Àr supernöjd med och som hÄller laddningen ordentligt men jag har för mig att jag lÀste nÄgonstans att Àven dessa har en begrÀnsad livslÀngd pÄ sÀg tio Är bara för att dra en siffra ur röven. Ifall det stÀmmer existerar fortfarande en vÀldigt stor nackdel, en nackdel som Ätminstone jag aldrig har hört dryftas gÀllande solar.
”Problemet” med solverken Ă€r att det Ă€r massproducerade plastverk, de kanske hĂ„ller i 10 Ă„r men de gĂ„r ju inte att jĂ€mföra med springdrive som kommer kunna hĂ„llas vid liv för evigt. Kinetic Ă€r ju typ det sĂ€msta av alla vĂ€rldar. :D

Fick hem denna skönhet idag! Blev dock lite fundersam dĂ„ det stĂ„r 24 jewels pĂ„ min fast pĂ„ modellen med blĂ„ urtavla stĂ„r se 23 jewels. Ska de vara sĂ„? Är de nĂ„got lurigt med min? Den Ă€r köpt pĂ„ eBay! Mvh
B650994A-FE5D-430D-96AA-15C08E12E105.jpeg EC9D4716-5894-4568-B950-F18F1D8DA62E.jpeg
Det finns rykten om att det finns fake av just den modellen.

LÀs hÀr:
fake or franken-Cocktail Times being made now - see these images: https://imgur.com/a/24pzzT1

And this post on reddit: https://www.reddit.com/r/Seiko/comme...r_not_presage/

The incorrect details I can notice: The “TWENTY-FOUR JEWELS” text on the rotor looks wrong to me - it should be narrower, it’s too large (as is the "4R35A" and "JAPAN" text), plus the text should say "TWENTY-THREE JEWELS" even though the movement actually has 24 jewels. The “SEIKO” etched onto the case-back is also wrong - the letters are too spread out from each other, they should be closer together. The crown is the wrong shape, the wider end of the triangle shape looks too sharp, and the ridges on it look too closely-spaced, they should be further apart. Apart from the "SEIKO", all the rest of the information on the case-back is stamped or engraved, where it should be laser-etched. The shape/profile of the case-back is wrong - it's almost flat, with a round edge, whereas the real one has a definite transition in angle to it, from a flat surface to another angled, flat surface, and then another angled, flat surface. The “S” on the crown also looks to be too shallowly-engraved to me. The rotor should be one of the gold ones with more holes in it. The date disk colour is white where it should be black. The dial looks too dark to me, too, and there's not a strong enough gradient or reflectivity to the dial, and the way the pattern's made looks kind of wrong, though I can't say specifically why, but saying about the dial is hard due to possible lighting effects. Another commenter on reddit notes other incorrect details with the watch. I knew that there were several models of fake Turtles (the ones that say "NH36-336LT" at the bottom of the dial, and have wrong case-shapes and bezel inserts: https://orologi.forumfree.it/?t=75907317 , fake STO with no dial code at 6 and shape of lines on dial is wrong, too straight, and no darker crown and bezel: https://upload.forumfree.net/i/ff106...A822E7A46.jpeg), but I didn't know that there were fake Cocktail Times out there!

Fan, funderar pĂ„ nĂ€sta klocka och börjar bli riktigt sugen pĂ„ nya Astron som presenterades pĂ„ Basel. Borde ju bĂ€ras riktigt bra med sin boettform och storlek om 41,4mm? Vad tycker ni gĂ€nget? Listar €2000.

Stulen bild nedan (SSH021). Mer info hÀr.

257492EB-7C80-481D-BD59-72B79976F3F4.jpeg
Den dÀr har jag kikat pÄ ocksÄ, vÀldigt snygg!

• Like
Reactions: AB
Fick hem denna skönhet idag! Blev dock lite fundersam dĂ„ det stĂ„r 24 jewels pĂ„ min fast pĂ„ modellen med blĂ„ urtavla stĂ„r se 23 jewels. Ska de vara sĂ„? Är de nĂ„got lurigt med min? Den Ă€r köpt pĂ„ eBay! Mvh
B650994A-FE5D-430D-96AA-15C08E12E105.jpeg EC9D4716-5894-4568-B950-F18F1D8DA62E.jpeg
FrÄgade han pÄ WUS som tog upp infon och fick följande svar:

”Unfortunately that’s a fake, for all the reasons I said in my posts - they can see the differences if they compare it to photos of a real one.”

Jag har inte koll sjÀlv pÄ det dÀr sjÀlv sÄ ta infon för vad den Àr.

SÄ dÄ blir ju följdfrÄgan till dig:
Vilken EBay-handlare köpte du av?
Hyr mycket betalade du?
Har du returnerat den?

Tillbaka
Topp