• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Vad
JÀklar vad jag gillar denna look!! Skulle gÀrna se en uppdaterad variant med bÀttre urverk och 200m. :)

SNZH63K-seiko7.jpg
Vad heter den dÀr trevliga rackarn?

Lite angÄende tidshÄllning pÄ mina tvÄ Seikos. :)

StÀllde klockorna efter tidpunkt.nu för en vecka sedan, och sÄ hÀr ser det ut idag.

Seiko Sumo (SBDC005) med 6R15-verk ligger efter ca 36 sekunder vilket blir ca -5sec/dag. Helt ok men jag kÀnner att det Àr ruckningsdags. :)

sbdc005.jpg

Seiko SRP165J1 med 4R36-verk ligger efter 4 sekunder!?!? Sanslöst bra för en klocka för ca 1k. :D Denna klocka anvÀnds bara pÄ jobbet och utsÀtts för en hel del misshandel. :)

srp165j1.jpg

Antar (och hoppas) att det Àr nÄgot som dyker upp i denna trÄd! :)
KÀnns som att det Àr vÀldigt mÄnga som spekulerar i detta. Det enda man kan lita pÄ nÀr det gÀller mina klockinköp Àr att jag köper precis det jag kÀnner för varesig det Àr logiskt för andra eller inte. FÄr knÄpa ihop en paketöppningstrÄd.

KÀnns som att det Àr vÀldigt mÄnga som spekulerar i detta. Det enda man kan lita pÄ nÀr det gÀller mina klockinköp Àr att jag köper precis det jag kÀnner för varesig det Àr logiskt för andra eller inte. FÄr knÄpa ihop en paketöppningstrÄd.

Detta skall bli kul att följa.....
//Bosse

Lite angÄende tidshÄllning pÄ mina tvÄ Seikos. :)

StÀllde klockorna efter tidpunkt.nu för en vecka sedan, och sÄ hÀr ser det ut idag.

Seiko Sumo (SBDC005) med 6R15-verk ligger efter ca 36 sekunder vilket blir ca -5sec/dag. Helt ok men jag kÀnner att det Àr ruckningsdags. :)

Seiko SRP165J1 med 4R36-verk ligger efter 4 sekunder!?!? Sanslöst bra för en klocka för ca 1k. :D Denna klocka anvÀnds bara pÄ jobbet och utsÀtts för en hel del misshandel. :)

Ha inte för höga tankar om 6R15. Min erfarenhet av 4R36 som satt i min Monster var precis som i ditt fall att det Àr mycket exaktare frÄn fabrik Àn Sumon Àr. NÀr jag sedan skulle ge mig i kast med att rucka Sumon visade det sig skilja mer Àn 10 sek mellan olika lÀgen hos klockan (tavla upp/ner/hö/vÀ). Vill minnas att det var uppÄt 15sek faktiskt. Inte helt enkelt att dÄ lyckas jÀmka ihop 0sek över dygnet...
Att jmf t ex med ETA2824. DÀr blev det typ 2sek mellan lÀgena...

Ha inte för höga tankar om 6R15. Min erfarenhet av 4R36 som satt i min Monster var precis som i ditt fall att det Àr mycket exaktare frÄn fabrik Àn Sumon Àr. NÀr jag sedan skulle ge mig i kast med att rucka Sumon visade det sig skilja mer Àn 10 sek mellan olika lÀgen hos klockan (tavla upp/ner/hö/vÀ). Vill minnas att det var uppÄt 15sek faktiskt. Inte helt enkelt att dÄ lyckas jÀmka ihop 0sek över dygnet...
Att jmf t ex med ETA2824. DÀr blev det typ 2sek mellan lÀgena...
Var det A, B eller C -versionen?

Mer Àn jag visste. Kan bara konstatera att det Àr bra mycket stabilare i gÄngen Àn Seikon. Men Sumon Àr nog faktiskt min favvo trots bÄde en IWC 3717 och en MM300 i lÄdan. Precisionen i 6R15 tycker jag dock Àr dÄlig. Faktiskt.

Mer Àn jag visste. Kan bara konstatera att det Àr bra mycket stabilare i gÄngen Àn Seikon. Men Sumon Àr nog faktiskt min favvo trots bÄde en IWC 3717 och en MM300 i lÄdan. Precisionen i 6R15 tycker jag dock Àr dÄlig. Faktiskt.
Beror ju pĂ„ vad man jĂ€mför med. 6R15 Ă€r byggt utifrĂ„n 7s26 och Ă€r sĂ„ledes inte att betrakta som ett topp-urverk frĂ„n SEIKO. Man kan lĂ€ttast se skillnaden mellan vilka olika stötskydd de anvĂ€nder. Är det tre taggar som skyddar juvelen sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre grejer. JĂ€mför exempelvis bilder pĂ„ 6R15 och 8L35 sĂ„ ser du skillnad. 8L35 bygger pĂ„ GS 9S-urverk. Även om det bland annat inte Ă€r justerat pĂ„ samma sĂ€tt sĂ„ har det mycket bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att gĂ„ bra.

Finns mycket att lÀra sig. Upplever gÄngen hos Sumon som rÀtt instabil. Tror inte att jag "anvÀnder stötskyddet" dagligdags, men kanske Àr det de vardagliga törnarna som gör att den behöver en justering emellanÄt. Oavsett det Àr jag vÀldigt fÀst vid mina Seikos. Kan vÀl tycka att det Àr lite trist att de dissas sÄ hÄrt i vissa kretsar. Jag brukar dock sÀga att det tyder pÄ obildning. :blackeye:

Det jag menade Àr att man kan se pÄ de olika stötskydden om det Àr ett "topp-verk" eller ett "bas-verk", inte att skyddet pÄverkar gÄngen.

Okej. Kan man pÄ ett enkelt sÀtt svara pÄ vad det Àr som pÄverkar gÄngen?
PÄ ett enkelt och rÀtt sÀtt Àr inte lÀtt. :D

Toleranser, fjÀder, upphÀngning, bph, positionskÀnslighet, justering, ruckning.
Ju mer kÀrlek ett urverk fÄr, ju bÀttre gÄr det. 8L35 Àr ju ihopsatt för hand, men slarvigt justerat/ruckat. Bra förutsÀttningar, men lite kÀrlek nedlagd i sluttampen.

^I generella drag^

Tror Àven 8L35 Àr maskinellt oljat, inte för hand. Har för mig jag lÀst det.

PÄ ett enkelt och rÀtt sÀtt Àr inte lÀtt. :D

Toleranser, fjÀder, upphÀngning, bph, positionskÀnslighet, justering, ruckning.
Ju mer kÀrlek ett urverk fÄr, ju bÀttre gÄr det. 8L35 Àr ju ihopsatt för hand, men slarvigt justerat/ruckat. Bra förutsÀttningar, men lite kÀrlek nedlagd i sluttampen.

^I generella drag^

Tror Àven 8L35 Àr maskinellt oljat, inte för hand. Har för mig jag lÀst det.

Nej, det Àr nog sant det. Enkelt Àr det inte.
Kan konstatera att justeringen Àr rÀtt lÀtt att fÄ till, Ätminstone de ggr jag behövt göra nÄt Ät den. Ruckningen i gengÀld rÀtt knepig eftersom 6R15 inte har nÄn justerskruv och positionskÀnsligheten har jag smakat pÄ, kan man sÀga. Avseende toleranser har jag dÀremot ingen insikt i vare sig för de enklare eller finare verken. Snackar vi my eller vad rör det sig om? FjÀder o upphÀngning Àr ocksÄ omrÄden som inte sÀger mig sÄ mycket Ànnu. Hoppas dock lÀra mig mer i sinom tid. TÀnkte köpa mig en bok och ropa in nÄt med servicebehov o sÀtta tÀnderna i.

Nej, det Àr nog sant det. Enkelt Àr det inte.
Kan konstatera att justeringen Àr rÀtt lÀtt att fÄ till, Ätminstone de ggr jag behövt göra nÄt Ät den. Ruckningen i gengÀld rÀtt knepig eftersom 6R15 inte har nÄn justerskruv och positionskÀnsligheten har jag smakat pÄ, kan man sÀga. Avseende toleranser har jag dÀremot ingen insikt i vare sig för de enklare eller finare verken. Snackar vi my eller vad rör det sig om? FjÀder o upphÀngning Àr ocksÄ omrÄden som inte sÀger mig sÄ mycket Ànnu. Hoppas dock lÀra mig mer i sinom tid. TÀnkte köpa mig en bok och ropa in nÄt med servicebehov o sÀtta tÀnderna i.
Har fÄtt berÀttat för mig att justering Àven kan innebÀra att man justerar vissa delar under tillverkningen av klockan för att just fÄ bort positionskÀnslighet. En del i justeringen Àr tydligen hur man böjer ballansfjÀdern.

Som exempel kan nÀmnas att GS balanser slipas för hand istÀllet för att justeras med skruvar som pÄ exempelvis Rolex. PÄ sÄ sÀtt fÄr klockan en bra grundinstÀllning dÀr balansen Àr unikt anpassad efter just det urverket.

Har smyg lÀst trÄden och vill bidra eller inte vÀlj sjÀlva.
Först dÄ Àr jag tids taliban, jag vill att mina klockor gÄr rÀtt och med den instÀllning sÄ köp Quartz, men jag tyckar ocksÄ om mekanik, hand arbete, och individuella lösningar sÄ jag sitter i elÀndet.
Jag har eller har haft dom flesta Nyare Seiko kaliber, ett antal ETA, Sileta (ETA klon), Rolex, Omega etc. Och konklusionen Àr: Det varierar.....

Den mest precisa mekaniska klocka jag har eller har haft Àr frÄnsett mina SD min Marinemaster 8l35 pÄ andra plats Mina GS, ett par Rolex en Omega Seamaster dÀrefter kommer en klump av andra Seiko (6r15, 4s36, 7s26) lite ETA, och sist en 7s26

Och vad kan man lÀra sig av detta, inte mycket pga det begrÀnsade urval.

En ting som dock Àr sÀkerstÀllt Àr att Seiko i varje prisklass Àr suverÀna pÄ en ting och det Àr gÄngtid, jag skifter klocka minst en gÄng pr dag och i helgen ofta flera gÄnger och standard ETA Àr kass, 7s26' inte mycket bÀttre, men 6r15 Àr i klass med Dom bÀttre Schweitzer vÀrken och SD helt suverena pÄ att möta detta beteende...

Som sagt tidigare Àr precision super viktigt köp Quartz annars sÄ lev med mekanikens ofullkomlighet
//Bosse

Tillbaka
Topp